Сьогодні рівно рік, як почала діяти чинна редакція Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон). Чи вдалось удосконалити законодавство та покращити роботу електронної системи закупівель? Та чи змінилося життя замовників та учасників ринку публічних закупівель? Спробуємо підсумувати.
До найвагоміших змін Закону можна віднести:
- спрощені закупівлі від 50 тис. грн. З 19.04.2020 межі проведення закупівель знизилися, замовники зобов’язані проводити спрощені закупівлі від 50 тис. грн. Перед тим у замовників була можливість укладати прямі договори до 200 тис. грн (товари та послуги) та 1,5 млн грн (роботи) без проведення тендеру. За даними ДП «Прозорро», завдяки появі конкуренції при проведенні спрощених закупівель держава зекономила 3 млрд грн. Про особливості участі у спрощеній закупівлі читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Алгоритм участі в спрощеній закупівлі»;
- ProZorro Market. З’явилася альтернатива спрощеній закупівлі — електронні каталоги ProZorro Market. Це сучасний онлайн-ресурс, за допомогою якого замовник без зайвої бюрократії може придбати необхідний товар буквально декількома натисканнями клавіш. Як стверджує ДП «Прозорро», сьогодні в ProZorro Market понад 1 000 постачальників, які продають близько 14 000 товарів. Більше читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Інтерв’ю з продакт-менеджером ДП “ПРОЗОРРО” щодо ProZorro Market»;
- зміна порядку оскарження процедур закупівель. В учасників з’явилася можливість повернути кошти, сплачені за подання скарги. Це позитивно впливає на кількість та якість оскарження процедур закупівель. Детальніше — на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Одинадцять змін у новому Законі, на які варто звернути увагу при оскарженні»;
- зміна тарифів оскарження. Вартість за подання скарги залежить від очікуваної вартості процедури закупівлі. Отже, недобросовісні учасники не затягують проведення процедури закупівлі, блокуючи найдорожчі тендери необґрунтованими скаргами. На порталі RADNUK.COM.UA читайте «Нові розміри та порядок здійснення оплати за скарги в новому проєкті», «Покрокова інструкція проведення плати за подання скарги за новим Законом», «Внесення плати за подання скарги. На що особливо слід звернути увагу учасникам-нерезидентам» та «Покрокова інструкція для учасників щодо оскарження одного лота в багатолотовій закупівлі та оскарження багатолотової процедури в цілому»;
- обов’язковість для замовника виконувати рішення Органу оскарження у повному обсязі. За невиконання рішень Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія) передбачено накладання на керівника замовника штрафу у розмірі 34 000–85 000 грн. Водночас учасники підходять до оскарження більш відповідально та старанно. Так, за даними ДП «Прозорро», за рік частка скарг, задоволених Колегією, виросла з 41 % до 55 %. Чи не привід порадіти? Приклад знаходьте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Чи варто нехтувати виконанням рішень Органу оскарження»;
- виправлення помилок: в учасників виникла можливість виправити помилки в складі тендерної пропозиції, що сприяє економії та ефективності використання державних коштів. За даними ДП «Прозорро», завдяки цьому держава заощадила 1,8 млрд грн. Детально читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях «Що робити, якщо Ви не згодні усувати невідповідності протягом 24 годин, виявлені замовником?», «Учасники, будьте напоготові! Виправлення за 24 години може бути й у вихідний день!» та «Інтерв’ю з представником АМКУ щодо неоднозначного трактування виправлення помилок учасниками протягом 24 годин»;
- аномально низька ціна: якщо учасник пропонує низьку ціну (на 30-40 % від цін конкурентів), то електронна система закупівель фіксує її як аномально низьку. Такий учасник повинен надати обґрунтування, що захищає замовників від демпінгу. Ще більше цікавого — на порталі RADNUK.COM.UA у статтях «Аномально низька ціна товару: обґрунтовуємо правильно!», «Інтерв’ю з Головою АМКУ щодо аномально низької ціни та практичні поради», «Контролюй аномально низьку ціну за допомогою інструменту на порталі RADNUK.COM.UA», «Аномально низька ціна — не привід для відхилення тендерної пропозиції учасника»;
- зміна ціни договору про закупівлю товару можлива до 10 % та не частіше ніж раз на 90 днів (за виключенням таких предметів закупівлі, як бензин або дизельне пальне, або газ, або електрична енергія), що не може не сприяти економії державних коштів. Як виконати вимогу Закону, читай у статтях «Обрахунок строків при підвищенні ціни за одиницю товару до 10 %», «Коли обмеження щодо строків зміни ціни товару у договорі про закупівлю не застосовуються» та «Чи можна збільшувати ціну товару в договорі про закупівлю вже в день його укладення?».
Один рік — маленький, але ювілей! Вітаємо всіх, хто має справу з публічними закупівлями! Хай публічні закупівлі в Україні з кожним роком лише набирають обертів, усі плани виконуються, а досягнення збільшуються. Бажаємо всій закупівельній спільноті йти тільки вперед, усі разом та не зупинятися на досягнутому! Легкої та цікавої дороги нам усім!