Учасники, будьте напоготові! Виправлення за 24 години може бути й у вихідний день!

Крістіна Бєлякова
5397
24 Вересня 2020
Учасники, будьте напоготові! Виправлення за 24 години може бути й у вихідний день!
5397
24 Вересня 2020

Завжди тримай ложку напоготові,
щоб манна, яка іноді падає з неба, не застала тебе зненацька.
Гриць Гайовий

Часто учасники припускаються помилок на етапі підготовки тендерних пропозицій. Але за новою редакцією Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) у багатьох є можливість такі помилки виправити. У даній публікації поговоримо саме про можливості учасників та зловживання замовників і розглянемо на прикладі реальну ситуацію учасника, якому замовник повідомив про усунення невідповідностей.

Відповідно до частини 16 статті 29 чинного Закону замовник розміщує в електронній системі закупівель у строк, який не може бути меншим за два робочих дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей. Замовник розміщує повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах:

  • що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 цього Закону;
  • на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та/або договору про закупівлю.

Приклад ситуації, що склалася в учасника. Текст звернення: «Прошу поради! Учора пізно ввечері (28.08.2020, п’ятниця) були опубліковані повідомлення щодо усунення невідповідностей, однак фахівець лише зараз побачив їх (29.08.2020, субота). Виправлення потребують звернення до інших організації з приводу надання оборотно-сальдових відомостей. Сьогодні вихідний, ніхто не зможе надати документи. Але є й ще пару пунктів, які ми, можливо, встигнемо виправити. Що робити? Чи є якийсь досвід оскарження таких ситуацій в АМКУ?»

Що робити?

По-перше. Звертаю увагу учасників, що ч. 9 ст. 26 Закону встановлено, що учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та/або документах, які він подав у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, у результаті завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.

Отже, в учасника є тільки 24 годи — і ні хвилини більше! Крім того, 24 години рахують і у вихідні дні. Про це детально написано на порталі RADNUK.COM.UA в статті «Двадцять чотири години на виправлення помилок: що потрібно знати».

По-друге. Дійсно, із цього приводу зловживають деякі замовники — спеціально розміщують повідомлення в п’ятницю ввечері, щоб в учасника було менше можливостей виправити невідповідності. Тому учасникам, які беруть участь у процедурах закупівлі, рекомендую протягом усієї закупівлі бути напоготові навіть у вихідні, щоб не пропустити виправлення невідповідностей.

По-третє. Необхідно уважно переглянути повідомлення від замовника, яке стосується виправлень. Можливо, замовник не помітив наявний документ або помилки в документі немає. Тоді рекомендую:

  • або заново замовникові направити документи — і до них лист з поясненням (див. приклад), що замовник їх не помітив і вони уже є в складі пропозиції, але ви все одно ще раз їх направляєте;
  • або якщо не має можливості довантажити такі документи, то направити протягом 24 годин лист з посиланнями на тендерну пропозицію і поясненням щодо відсутності невідповідностей у зв’язку із тим, що замовник не розглянув усі документи тендерної пропозиції і відповідно до вимог тендерної документації.

Приклад листа-пояснення замовникові

По-четверте. Якщо лист-пояснення не буде взято до уваги, а ви впевнені в своїй правоті, то після прийняття щодо учасника рішення (наприклад, відхилення), скарги (за ч. 8 ст. 18 Закону), що стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки тендерних пропозицій учасників, подають протягом десяти днів з дня, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але до дня укладення договору про закупівлю.

Чи є якийсь досвід оскарження таких ситуацій в АМКУ?

У подібній ситуації опинився учасник, який спробував оскаржити рішення замовника про відхилення тендерної пропозиції через те, що йому не дали можливості в робочий час виправити невідповідності. Що із цього вийшло, пропоную розглянути далі.

Рішення № 15804-р/пк-пз від 19.08.2020, № оголошення UA-2020-06-16-008816-c

Позиція скаржника. У п’ятницю, 10 липня 2020 року, о 17:58 замовник на вебпорталі Уповноваженого органу розмістив повідомлення з вимогою усунення невідповідностей. Одночасно було встановлено кінцеву дату й час усунення невідповідностей, а саме до 17:58 11 липня 2020 року, який визначено на суботу.

Початок перебігу 24 годин для усунення виявлених недоліків розпочався у п’ятницю, за дві хвилини до закінчення робочого дня, який, крім того, є й останнім робочим днем тижня, а субота та неділя є вихідними та відповідно неробочими днями.

У зв’язку із чим вказане повідомлення прочитали лише в понеділок, 13 липня 2020 року, але можливості завантажити пояснення та підтвердні документи в систему не було у зв’язку з тим, що функціоналом системи вебпорталу Уповноваженого органу чітко не врегульовано питання початку та перебігу строків, якщо їхні початок чи закінчення припадають на вихідний, святковий та неробочий час.

Після ознайомлення із вищезазначеним повідомленням Замовникові від Учасника була надана відповідь листом на офіційну електронну адресу замовника.

Про зазначені обставини та відсутність помилок замовникові було повідомлено електронною поштою, та, не зважаючи на це, тендерну пропозицію скаржника було відхилено. На думку скаржника, зазначаючи неіснуючі недоліки та формальні помилки для виправлення, розміщуючи повідомлення про усунення недоліків у неробочий час та строком виконання у вихідний день, замовник поставив у нерівне становище скаржника, що свідчить про дискримінаційний підхід при розгляді його пропозиції, що призвело в подальшому до прийняття рішення про відхилення пропозиції скаржника.

Позиція замовника. На виконання вимог частини 16 статті 29 Закону замовник у строк, який не був меншим ніж два робочих дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, 10.07.2020 о 17:58 розмістив повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Таким чином, замовник у повному обсязі дотримався вимоги Закону.

Скаржник протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, які він подав у своїй тендерній пропозиції.

Листування щодо надання якихось пояснень з питань невідповідності в інформації та/або документах, поданих учасником у тендерній пропозиції та/або подання яких було вимогою тендерної документації, на яке Учасник посилається в скарзі, не передбачене вимогами Закону, а тому й брати до уваги під час її розгляду не можна.

Рішення Органу оскарження. Зважаючи на інформацію, розміщену на вебпорталі Уповноваженого органу, скаржникне усунув невідповідності в інформації та/або документах, які він подав у своїй тендерній пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.

Беручи до уваги вищевикладе не, замовник неправомірно відхилив пропозицію скаржника на підставах, наведених у протоколі, у зв’язку із чим відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині. Зважаючи на інформацію, наведену в мотивувальній частині рішення, замовник правомірно відхилив пропозицію скаржника на підставах, наведених у протоколі від 16.07.2020 № 199, у зв’язку із чим відсутні підстави для задоволення скарги.

Розглянувши дану скаргу, можна дійти висновків, що, незважаючи на те, що статтею 5 Закону передбачено принципи (добросовісна конкуренція серед учасників; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням), однак є норми Закону, від яких відступати не можна, і навіть Орган оскарження не допоможе.

Додатково про виправлення протягом 24 годин читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статтях:

24 години

Норма Закону України Про публічні закупівлі, яка дає змогу протягом 24 годин для виправити помилки учасником у деяких своїх документах.