Покрокова інструкція для учасників щодо оскарження одного лота в багатолотовій закупівлі та оскарження багатолотової процедури в цілому

Тетяна Руденко
2338
13 Жовтня 2020
Покрокова інструкція для учасників щодо оскарження одного лота в багатолотовій закупівлі та оскарження багатолотової процедури в цілому
2338
13 Жовтня 2020

Одним з нових підходів до оскарження закупівель відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» є можливість оскарження окремих лотів у багатолотових закупівлях, що дасть можливість учасникам закупівельного процесу оскаржувати в разі необхідності один конкретний лот у багатолотовій закупівлі, а не всю закупівлю в цілому, та сприятиме вдосконаленню порядку оскарження закупівель та професіоналізації сфери закупівель.

Порядок подання скарги

Так, частиною другою статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) визначено, що коли замовник у межах єдиної процедури закупівлі визначив частини предмета закупівлі (лоти), то при поданні скарги щодо окремого лота (лотів) реєстраційні картки формуються за кожним лотом окремо.

Запроваджені зміни до Закону також дають можливість замовникові в разі оскарження окремого лота з декількох завершити закупівлю щодо тих частин предмета закупівлі, які не оскаржують учасники.

Якими ж мають бути дії учасника багатолотової закупівлі, що має намір оскаржити рішення, дії чи бездіяльність замовника, оскільки вважає свої права  порушеними?

Передусім необхідно звернути увагу на строки оскарження. Частина восьма статті 18 Закону визначає, що скарги, які стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки тендерних пропозицій учасників, подаються протягом десяти днів з дня, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але до дня укладення договору про закупівлю.

Скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, які відбулися після розгляду тендерних пропозицій, порядок якого передбачений частинами другою і дванадцятою статті 29 цього Закону (так звані «євроторги»), подаються протягом п’яти днів з дня оприлюднення в електронній системі закупівель протоколу розгляду тендерних пропозицій.

Скаргу подають із особистого кабінету учасника на електронному майданчикові з дотриманням вказаних строків. Учасник заповнює всі необхідні поля та завантажує власне файл зі скаргою (та додатками до неї за наявності).

Завантаження файла є обов’язковим, скарга має містити таку інформацію:

  1. найменування замовника рішення, дії або бездіяльність якого оскаржують;
  2. ім’я (найменування), місце проживання (місцезнаходження) суб’єкта оскарження;
  3. підстави для подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтверджувати;
  4. обґрунтування наявності порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи;
  5. вимоги суб’єкта оскарження та їх обґрунтування.

Оплата за подання скарги

За подання скарги до Органу оскарження справляють плату через електронну систему закупівель в день подання скарги. Після отримання та зарахування оплати скарга автоматично вноситься до реєстру скарг і формується її реєстраційна картка, яка разом зі скаргою автоматично оприлюднюється в електронній системі закупівель. Тобто неоплачені скарги просто не потраплять на розгляд Колегії.

Розмір оплати за подання скарги є диференційованим та залежить від очікуваної вартості закупівлі (або ж конкретного лота, як у даному випадкові). Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 292 від 22.04.2020 при оскарженні умов тендерної документації учасник має заплатити 0,3 % від очікуваної вартості (але не менше 2 000 грн та не більше 85 000 грн). При оскарженні рішень замовника розмір оплати становить 0,6 % очікуваної вартості (але не менше 3 000 грн та не більше 170 000 грн).

Під час подачі скарги система сама автоматично розраховує її вартість. Валютою оплати скарги завжди є гривня.

Нагадаю, що будь-які помилки під час проведення оплати скарги (наявність зайвих розділових знаків чи пробілів, помилок у призначенні платежу, у реквізитах тощо) призведуть до того, що оплата не буде співставлена зі скаргою. Отже, скарга не потрапить на розгляд Колегії.

Скасування скарги учасником можливе тільки в тому випадкові, поки скарга знаходиться в статусі «Чернетка». Після проведення скаржником оплати, занесення її до реєстру та формування реєстраційної картки стає неможливо скасувати або щось змінити чи відредагувати. І не має значення, що скаржник передумав, помилився, перестав бути зацікавленим у результаті закупівлі — скарга може бути скасована лише до проведення оплати.

Не зайвим буде нагадати про випадки, у яких оплата буде повернута на рахунок скаржника:

  1. задоволення або часткове задоволення скарги;
  2. залишення скарги без розгляду в разі, коли замовник відповідно до Закону усунув порушення, зазначені в скарзі;
  3. припинення розгляду скарги в разі, коли замовник відповідно до Закону усунув порушення, зазначені в скарзі.

І, звичайно, не варто зволікати з оплатою та поданням скарги до останнього дня, оскільки на швидкість зарахування грошових коштів можуть вплинути різні чинники. У результаті оплата не буде вчасно отримана, а скарга відповідно — зареєстрована та прийнята до розгляду.

Отже, оскарження окремого лота в багатолотовій закупівлі практично не відрізняється від оскарження однолотової процедури. Якщо ж скаржник має намір оскаржити одразу декілька лотів, то скаргу подають на кожен лот окремо. Але якщо оскаржують умови здійснення закупівлі (тендерна документація), то скаргу подають на процедуру в цілому.

Практика оскарження процедур закупівель

А тепер — приклади з практики Колегії саме стосовно оскарження дій замовника в багатолотових закупівлях.

Рішення Колегії від 07.07.2020 № 13226-р/пк-пз, оголошення UA-2020-05-07-003481-b
Скаржник ТОВ «С» брав участь у багатолотовій процедурі закупівлі за лотом № 2, 15.06.2020 ТОВ «С» звернулось до Колегії з вимогою зобов’язати замовника скасувати рішення про визначення переможця за лотом № 2. Рішенням Колегії замовника «Д» зобов’язано скасувати рішення про визначення переможця за лотом № 2. Замовник виконав рішення Колегії, надалі закупівля була відмінена у зв’язку із відхиленням усіх тендерних пропозицій.
Рішення Колегії від 02.07.2020 № 12934-р/пк-пз, оголошення UA-2020-05-07-004742-b
ТОВ «К» брало участь у багатолотовій процедурі закупівлі (обладнання для закладів громадського харчування) за лотом № 5. Вказане товариство звернулось до Колегії 17.06.2020 з вимогою зобов’язати замовника скасувати рішення про визначення переможця за лотом № 5.
Рішенням Колегії від 07.07.2020 скаргу ТОВ «К» було задоволено. Замовник скасував рішення про визначення переможця ТОВ «В» та перейшов  до розгляду наступної цінової пропозиції. Договори щодо інших лотів, результати яких не оскаржували, замовники уклали: за лотами № 1–2 25.06.2020, за лотом № 3 — 07.07.2020.
Тобто наявність скарги на рішення замовника в одному з лотів не завадила розглянути пропозиції  в інших лотах та укласти відповідні договори (за лотом № 4 закупівля не відбулася).
Рішення Колегії від 01.07.2020 № 12846-р/пк-пз, рішення Колегії від 02.07.2020 № 12961-р/пк-пз, оголошення UA-2020-05-21-000251-a
Замовник «Л» оголосив багатолотову закупівлю (2 лоти) плівки медичної рентгенівської та касет рентгенівських.
Учасник ФОП «Г» брав участь в обох лотах закупівлі. Учасник закупівлі за лотом № 1 ТОВ «П» 19.06.2020 подав скаргу до Колегії з вимогою зобов’язати замовника відмінити рішення про відхилення своєї тендерної пропозиції та про визначення переможця за лотом № 1. Рішенням Колегії № 12961-р/пк-пз скаргу було задоволено частково, замовника зобов’язано скасувати рішення про визначення переможця. У результаті переможцем тендеру за лотом № 1 став ФОП «Г».
ФОП «Г» 21.06.2020 подав скаргу на рішення замовника за лотом № 2 про відхилення своєї тендерної пропозиції. Як зазначено в рішенні Колегії № 12846-р/пк-пз, замовник правомірно відхилив тендерну пропозицію ФОП «Г», а відтак у задоволенні скарги було відмовлено.
Отже, оскарження різних лотів багатолотової процедури закупівлі проходять незалежно один від одного, процедура призупиняється лише за тим лотом, результати якого оскаржують.
Рішення Колегії від 07.07.2020 № 13247-р/пк-пз, рішення Колегії від 07.07.2020 № 13248-р/пк-пз, рішення Колегії від 07.07.2020 № 13249-р/пк-пз, оголошення UA-2020-05-28-006771-b
Замовник «П» оголосив закупівлю послуг з охорони об’єктів та особистої охорони (4 населених пункти, одне місто — один лот). ПП «Ш», яке брало участь у лотах № 1 та № 4, подало скаргу до Органу оскарження щодо відхилення своєї пропозиції, яку надалі було скасовано.
Зважаючи на те, що ПП «Ш» не підкріпило скаргу завантаженим документом, оформленим відповідно до вимог статті 18 Закону, а обмежилося лише декількома реченнями, скаргу ПП «Ш» Колегія не розглядала. А поточний статус скарги «Скасовано» свідчить про те, що скаргу скаржник скасував ще в її статусі «Чернетка», тобто до проведення оплати.
ТОВ «В», яке брало участь у всіх чотирьох лотах зазначеної процедури закупівлі, оскаржило відхилення своєї пропозиції та визначення переможця за лотами № 2–4. Усі скарги ТОВ «В» Колегія задовольнила.
Договір за лотом № 1 замовник уклав з учасником ТОВ «А» 15.07.2020, договори за лотами № 2–4 укладено з ТОВ «В» 30.07.2020. Оскільки закупівлю за лотом № 1 не оскаржували, розгляд тендерних пропозицій та укладення договору відбулися раніше.
Рішення Колегії від 02.07.2020 № 12939-р/пк-пз, рішення Колегії від 06.07.2020 № 13108-р/пк-пз, оголошення UA-2020-05-28-006771-b
Замовник «М» оголосив закупівлю електричних акумуляторів (4 лоти). Переможцем у всіх чотирьох лотах замовник визначив ТОВ «С». ТОВ «І» подало скаргу з вимогою скасувати рішення про визначення переможця за лотом № 2. Рішенням Колегії від 02.07.2020 № 12939-р/пк-пз у задоволенні скарги було відмовлено.
ТОВ «У» подало скаргу з вимогою скасувати рішення про визначення переможця за лотом № 3. У задоволенні скарги було відмовлено (рішення Колегії від 06.07.2020 № 13108-р/пк-пз).
Договори були укладені: за лотом № 1 — 30.06.2020, за лотом № 2 —13.07.2020, за лотом № 3 — 13.07.2020, за лотом № 4 — 30.06.2020.
Отже, усі наведені приклади наочно свідчать, як саме працює надана Законом можливість оскаржити результати одного конкретного лота (або декількох) у багатолотовій процедурі закупівлі.

З порядком укладення договору про закупівлю в разі часткового оскарження мультилотової закупівлі читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Укладення договору про закупівлю в разі часткового оскарження мультилотової закупівлі».

Практика АМКУ

Публікації щодо результатів розгляду скарг органом оскарження (Антимонопольний комітет України), зокрема, новини практики оскарження, приклади, коментарі, особливості, судова практика з цього питання

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО