У попередніх статтях «Алгоритм участі в спрощеній закупівлі», «Особливості періоду уточнення у спрощеній закупівлі», «Подання пропозицій у спрощеній закупівлі», «Електронний аукціон у спрощеній закупівлі» та «Період кваліфікації у спрощеній закупівлі» на порталі RADNUK.COM.UA ми розібрали всі тонкощі та нюанси участі у спрощеній закупівлі. У цій статті визначимо головні моменти, на які слід звертати увагу переможцям спрощеної закупівлі на етапі укладення договору про закупівлю.
Хто такий переможець спрощеної закупівлі?
Відповідно до пункту 19 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) переможець спрощеної закупівлі — учасник, пропозиція якого відповідає всім умовам, що визначені в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, вимогам до предмета закупівлі і визнана найбільш економічно вигідною та якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю. Частиною 12 статті 14 Закону передбачено, що за результатами оцінки та розгляду пропозиції замовник визначає переможця. Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю замовник оприлюднює в електронній системі закупівель.
Чи має переможець надавати додаткові документи замовнику?
Перелік документів переможця, які мають бути оприлюднені в електронній системі закупівель (далі — ЄСЗ) відповідно до частини 6 статті 17 Закону, стосується виключно переможців процедури закупівлі. Оскільки спрощена закупівля не є процедурою закупівлі в розумінні Закону, то замовник не повинен вимагати від переможця спрощеної закупівлі надання таких документів. Виключенням можна вважати випадки, у яких замовник в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі вказав за необхідне надавати переможцю певний перелік документів, — такі вимоги переможець має виконувати.
Окрім цього, частиною 2 статті 41 передбачено, що переможець спрощеної закупівлі під час укладення договору про закупівлю повинен надати:
- відповідну інформацію про право підписання договору про закупівлю. Мається на увазі повноваження підписанта договору про закупівлю. Наприклад, підписантом учасника виступає директор. У такому разі учасник надає протокол загальних зборів про обрання директора та наказ про призначення директора. Звертаємо увагу, що необхідно керуватися вимогами замовника: якщо замовником передбачено надання довідки в довільній формі про право підписання договору про закупівлю, то її буде достатньо. Навіть за умови відсутності вимоги щодо надання переможцем спрощеної закупівлі інформації про право підписання договору про закупівлю рекомендуємо учасникам надавати відповідну інформацію на виконання частини 2 статті 41 Закону;
- копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом та у разі якщо про це було зазначено в тендерній документації / оголошенні про проведення спрощеної закупівлі чи вимагалося замовником під час переговорів у разі застосування переговорної процедури закупівлі. Якщо діяльність, яку провадить учасник, не потребує дозвільних документів та / або ліцензії, то такому учаснику-переможцю варто надати довідку в довільній формі, наприклад у вигляді, що можна знайти на порталі RADNUK.COM.UA у зразках документів для учасників за посиланням Довідка щодо відсутності ліцензії. Якщо ж замовник не передбачив такої вимоги в оголошені про проведення спрощеної закупівлі, то й обов’язок надавати відповідний документ у переможця відсутній.
У разі якщо переможцем спрощеної закупівлі є об’єднання учасників, копія ліцензії або дозволу надається одним з учасників такого об’єднання учасників.
Надання забезпечення виконання договору про закупівлю
Відповідно до пункту 12 частини 3 статті 14 Закону в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі обов’язково зазначаються: розмір та умови надання забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає його надати). Таким чином, у спрощеній закупівлі, як і в процедурах закупівлі, у замовника є можливість вимагати від переможця до підписання договору про закупівлю забезпечення виконання договору про закупівлю.
Забезпечення виконання договору про закупівлю — надання забезпечення виконання зобов’язань учасником перед замовником за договором про закупівлю (пункт 9 частини 1 статті 1 Закону). Розмір забезпечення виконання договору про закупівлю не може перевищувати 5 відсотків вартості договору про закупівлю.
Відповідно до статті 27 Закону замовник має право вимагати від переможця спрощеної закупівлі внесення ним не пізніше дати укладення договору про закупівлю забезпечення виконання такого договору, якщо внесення такого забезпечення передбачено в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі.
Відповідно до статті 546 Цивільного кодексу України (далі — ЦК України) виконання зобов’язання може забезпечуватися неустойкою, порукою, гарантією, заставою, притриманням, завдатком, правом довірчої власності. Договором або законом можуть бути встановлені інші види забезпечення виконання зобов’язання. Тобто ЦК України встановлює сім основних видів забезпечення виконання зобов’язань, але цей перелік не є вичерпним: інші різновиди можуть бути передбачені будь-яким іншим законом або ж вигадані сторонами договору.
При цьому переможцю спрощеної закупівлі, який укладає договір про закупівлю із замовником, який вимагає надання забезпечення виконання договору про закупівлю, потрібно розуміти, коли замовник повертає забезпечення виконання договору про закупівлю, а саме:
- після виконання переможцем спрощеної закупівлі договору про закупівлю;
- за рішенням суду щодо повернення забезпечення договору у випадку визнання результатів спрощеної закупівлі недійсними або договору про закупівлю нікчемним;
- у випадках, передбачених статтею 43 Закону (якщо договір про закупівлю нікчемний);
- згідно з умовами, зазначеними в договорі про закупівлю, але не пізніше ніж протягом п’яти банківських днів з дня настання зазначених обставин.
Кошти, що надійшли як забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо вони не повертаються учаснику у випадках, визначених цим Законом, підлягають перерахуванню до відповідного бюджету, а в разі здійснення закупівлі замовниками не за бюджетні кошти — перераховуються на рахунок таких замовників.
На порталі RADNUK.COM.UA у статті «Забезпечення виконання договору про закупівлю» ми розібрались із сутністю та основними особливостями забезпечення виконання договору про закупівлю, тож пропонуємо вивчати і вам.
Строки укладання договору про закупівлю у спрощеній закупівлі
Частиною 15 статті 14 Закону передбачено, що замовник може укласти договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем спрощеної закупівлі, наступного дня після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, але не пізніше ніж через 20 днів. Отже, якщо учасника обрано переможцем спрощеної закупівлі, уже наступного дня після оприлюднення замовником в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю йому можна звертатися до замовника з пропозицією укладати договір про закупівлю.
Радимо не затягувати з підписанням договору про закупівлю та не відкладати на 20-й день, щоб випадково не пропустити строки. Якщо раптом замовник «ховається» від підписання договору про закупівлю, то як варто діяти переможцю, читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Замовник ухиляється від укладення договору про закупівлю. Як діяти учаснику?».
Нагадаємо, що, на жаль, оскарження у спрощеній закупівлі до Антимонопольного комітету України не передбачено, тому учасник у разі незгоди із рішенням замовника щодо, наприклад, непідписання договору про закупівлю не має можливості подати скаргу. Але в разі таких недобросовісних дій замовника учасник може скористатися частиною 20 статті 14 Закону та з метою захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів звернутися до:
- замовника;
- органу, що здійснює контроль над замовником;
- суду.
Більше про методи оскарження та звернення у спрощених закупівлях, передбачені Законом, читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Захищаємо свої права у спрощеній закупівлі».
В учасників спрощених закупівель також є можливість скористатися можливістю залишити відгук про закупівлю на сайті DOZORRO або ж звернутися до Державної аудиторської служби України. Як це зробити, читайте у статті «Чи може учасник звернутися до ДАСУ щодо порушень замовника під час проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі?», а приклад звернення доступний до завантаження на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Приклад звернення до Державної аудиторської служби України».
Випадки, коли замовник «ховається» від підписання договору про закупівлю, не типові, проте трапляються, тому учасники спрощених закупівель мають не дивуватися таким діям замовника та бути готовими захищати свою позицію.
Чи можна змінювати умови договору про закупівлю під час його укладання?
Відповідно до пункту 6 частини 1 статті 1 Закону договір про закупівлю — господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару. Тобто договір, який укладається за результатами проведеної спрощеної закупівлі, є договором про закупівлю в розумінні Закону. Такий договір про закупівлю укладається згідно з вимогами статті 41 Закону згідно з абзацом 2 частини 15 статті 14 Закону.
Відповідно до частини 4 статті 41 Закону умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця спрощеної закупівлі, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті та / або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.
Зазначена норма забороняє змінювати будь-які умови договору про закупівлю під час його укладання. Це свідчить про те, що якщо учасник не згоден з тією чи іншою умовою договору про закупівлю, йому варто звернутися до замовника з вимогою про її усунення ще на етапі періоду уточнення. В іншому випадку учасник, подаючи свою пропозицію, погоджується з усіма умовами, у тому числі з умовами проєкту договору про закупівлю.
Проте як в учасника, так і в замовника є право зменшити ціну пропозиції без зменшення обсягу закупівлі. Наприклад, коли закуповується декілька позицій товару або послуг і учасник, рахуючи специфікацію, не може вийти на суму цінової пропозиції (більше двох знаків після коми — 144 525,99857945 грн), учасник може зробити перерахунок ціни, тоді його пропозиція буде, наприклад, 144 524,00 грн.
Важливо! Дану підставу можна застосувати за умови, що на спрощену закупівлю подано не менше ніж дві пропозиції і відбувся електронний аукціон, бо в разі подання однієї пропозиції електронний аукціон у спрощеній закупівлі не проводиться. Застосування перерахунку ціни без проведення спрощеної закупівлі призводить до нікчемності договору про закупівлю відповідно до пункту 2 частини 1 статті 43 Закону.
Внесення змін до договору про закупівлю
Оскільки договір про закупівлю укладається згідно з вимогами статті 41 цього Закону, і учасникам, і замовникам необхідно враховувати, що відповідно до частини 5 статті 41 Закону істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:
- зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника. Дана підстава застосовується в разі зменшення обсягів закупівлі, наприклад, планувалася закупівля п’яти комп’ютерів, а замовнику виділено коштів тільки на три;
- збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, — не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю / внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії. Головними умовами застосування даної підстави для внесення змін до договору про закупівлю є:
– предмет закупівлі — товар. Якщо ви надаєте послуги або виконуєте роботи, то замовник має даний пункт навіть не зазначати в договорі про закупівлю;
– обмеження відсотка — до 10 %. Тобто це говорить про те, що можна підняти ціну за одиницю товару не більше ніж на 9,99 %;
– коливання ціни на ринку. Для правомірного застосування даної підстави має відбутися коливання ціни на ринку, яке буде підтверджене документом, виданим уповноваженим на це органом;
– пропорційність. Якщо коливання на ринку товару становить 5 %, то підняти ціну за одиницю товару можна на 5 %, а не на 9,99 %. Навіть якщо коливання на ринку 15 %, все одно підняти ціну за одиницю можна виключно на 9,99 % і не більше;
– сума договору про закупівлю не збільшується. Тобто для того, щоб збільшити ціну за одиницю товару на цій підставі, необхідно зменшити обсяг закупівлі;
– не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю / внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару, крім випадків, коли предметом договору про закупівлю є бензин та дизельне пальне, природний газ та електрична енергія.
Звертаємо вашу увагу, що 25.06.2021 було підписано Закон України «Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” та інших законів України щодо вдосконалення системи функціонування та оскарження публічних закупівель» від 03.06.2021 № 1530-IX (далі — Закон від 03.06.2021 № 1530-IX), який набрав чинності 26.06.2021.
Змін зазнав і пункт 2 частини 5 статті 41 Закону. До 26.06.2021 пункт 2 частини 5 статті 41 Закону містив посилання лише на момент укладення договору про закупівлю. А вже після 26.06.2021 ціна за одиницю товару може зростати не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю / внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару.
Більш детально зі змінами пропонуємо ознайомитися на порталі RADNUK.COM.UA у статті «З 26.06.2021 по-новому рахуємо строки на збільшення ціни товару до 10 %!». Для повного розуміння норми, що стосується підвищення ціни за одиницю товару до 10 %, читайте на порталі RADNUK.COM.UA: «Про підняття ціни до 10 %»; «Нотатки закупівельника: головне про підвищення ціни за одиницю товару до 10 %»; «Чи можна збільшувати ціну товару в договорі про закупівлю вже в день його укладення?»; «Як підтвердити коливання цін на ринку товару?»;
- покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю. У даному випадку можна замінити, наприклад, комп’ютер 1 на комп’ютер 2 за умови, що його технічні характеристики будуть кращими, ніж передбачені технічним завданням. Для цього рекомендуємо надати порівняльну таблицю технічних (якісних) характеристик та документів, які будуть це підтверджувати, наприклад технічний паспорт;
- продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю. Застосовуючи дану норму, маємо врахувати, що необхідно продовжити і строк дії договору про закупівлю, і строк виконання зобов’язань за таким договором;
- погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі в разі коливання ціни товару на ринку. Оскільки коливання ціни на ринку може відбутися не тільки в сторону збільшення, а й у сторону зменшення, необхідно вносити відповідні зміни до договору про закупівлю;
- зміни ціни в договорі про закупівлю у зв’язку зі зміною ставок податків і зборів та / або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування — пропорційно до зміни таких ставок та / або пільг з оподаткування. Звертаємо увагу, що дана норма не стосується оподаткування постачальника / надавача послуг / виконавця робіт, тобто якщо ви були платником єдиного податку, а під час виконання договору про закупівлю стали платником податку на додану вартість, це не буде підставою застосування даної норми для внесення змін до істотних умов такого договору в частині збільшення суми договору;
- зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни. Застосування даної підстави можливе виключно за умови, що вона передбачена в умовах укладеного договору про закупівлю;
- зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини 6 статті 41 Закону — дія договору про закупівлю може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20 % суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджено в установленому порядку. Тобто для проведення закупівлі на наступний рік замовник має право продовжити з вами договір про закупівлю на 20 % від його початкової суми.
Таким чином, під час внесення змін до договорів, укладених за результатами спрощеної закупівлі, сторони вносять зміни в договір лише на підставі випадків, передбачених частиною 5 статті 41 Закону. При публікації повідомлення про внесення змін замовники зобов’язані оприлюднювати в електронній системі закупівель і додаткові угоди.
Також з важливими підставами для зміни істотних умов договору про закупівлю пропонуємо ознайомитися на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Вісім важливих підстав для зміни істотних умов договору про закупівлю».
Висновки
- Переможець спрощеної закупівлі — учасник, пропозиція якого відповідає всім умовам, що визначені в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, вимогам до предмета закупівлі і визнана найбільш економічно вигідною та якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю.
- Замовник може укласти договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем спрощеної закупівлі, наступного дня після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, але не пізніше ніж через 20 днів.
- Переможець спрощеної закупівлі не повинен надавати документи переможця, які мають бути оприлюднені у ЄСЗ відповідно до частини 6 статті 17 Закону, виключенням можна вважати випадки, у яких замовник в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі вказав за необхідне надавати переможцю певний перелік документів.
- Переможець спрощеної закупівлі під час укладення договору про закупівлю повинен надати відповідну інформацію про право підписання договору про закупівлю та копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності), а також забезпечення виконання договору, якщо таке вимагалося замовником.
- Частина 4 статті 41 Закону забороняє змінювати будь-які умови договору про закупівлю під час його укладання.
- Застосування перерахунку ціни можливе за умови подання не менше двох пропозицій, щоб відбувся електронний аукціон.
- Внесення змін до істотних умов договору про закупівлю можливе виключно на підставах, передбачених частиною 5 статті 41 Закону.
Більше цікавої інформації читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях:
- «Алгоритм участі в спрощеній закупівлі»;
- «Період уточнення інформації в спрощеній закупівлі»;
- «Подання пропозицій у спрощеній закупівлі»;
- «Електронний аукціон у спрощеній закупівлі»;
- «Період кваліфікації в спрощеній закупівлі».
Додатково пропонуємо переглянути вебінар на тему: Особливості участі в спрощених закупівлях