Дванадцять найпоширеніших порушень замовника — версія АМКУ

Катерина Плашенко
2145
3 Серпня 2023
Дванадцять найпоширеніших порушень замовника — версія АМКУ
2145
3 Серпня 2023

У новині «Розгляд звіту АМКУ за 2022 рік та звіту Рахункової палати за результатами його аналізу» ми писали,  що Антимонопольний комітет України  (далі — АМКУ) повідомив, що Комітет Верховної Ради України з питань економічного розвитку на засіданні 25 липня розглянув звіт АМКУ за 2022 рік та заслухав звіт Рахункової палати про результати аналізу згаданого звіту АМКУ в частині, що впливає на виконання державного бюджету України.

З повною версією звіту АМКУ за 2022 рік можна ознайомитися за посиланням. Проаналізувавши звіт  АМКУ за 2022 рік,  радимо замовникам звернути увагу на найбільш поширені порушення, вчинені замовниками під час закупівель, та не припускатися подібних помилок у роботі:

  1. Надання замовником переможцю торгів можливості усунення невідповідностей, які належать до технічної специфікації та / або забезпечення тендерної пропозиції.
  2. Неправомірне відхилення тендерних пропозицій учасників без права надання можливості таким учасникам усунути виявлені невідповідності в документах, визначених пунктом 40 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 у редакції, яка була чинною у 2022 році (далі — Особливості).

    Радимо  ознайомитеся  з матеріалами «Три висновки ДАСУ про зайво витрачені кошти та норму „24 години на виправлення» та  «П’ять моніторингів ДАСУ щодо норми „24 години на виправлення помилок“»
  3. Встановлення в тендерній документації технічних вимог до товару, яким відповідає продукція одного виробника.

    Про правило «двох виробників» читайте у статтях «Проблема „двох виробників“ у скаргах на тендерну документацію», «Прив’язка до виробника: практика Органу оскарження», «Прив’язка замовника до одного виробника: правильно чи ні».
  4. Встановлення в тендерній документації вимог щодо необхідності надання на виконання вимог статті 17 Закону відомостей з державних реєстрів, доступ до яких закритий на час дії правового режиму воєнного стану, що призводить до неможливості виконання учасниками тендеру такої умови тендерної документації.

    Радимо використовувати в роботі шпаргалку щодо застосування замовником норм пункту 47 Особливостей.
  5. Неправомірне відхилення пропозицій учасників через ненадання ними зразків продукції, які відповідно до вимог Закону не є складовою пропозиції та не можуть бути підставою для відхилення.

    За нагоди ознайомтеся з матеріалами «Замовник вимагає зразок товару: має право чи ні?» та «Правомірність вимоги замовника надати зразок товару: практика АМКУ».
  6. Відхилення тендерних пропозицій учасників на підставі допущення формальних помилок.
  7. Віднесення до формальних (несуттєвих) помилок порушень / невідповідностей тощо, які не підпадають під таке визначення.

    Більше практики — у статтях «Формальні помилки в пропозиціях учасників — можливі проблеми для замовника та учасника» та «Влучне оскарження відхилення за формальні помилки та „ненадання“ фінзвітності».
  8. Неправомірне відхилення переможців торгів через ненадання / невідповідність документів, які не передбачені Законом / Особливостями для їх надання після проведення аукціону переможцями.

    Детальніше подібні рішення описані у статтях «Переможець не надав витягу з реєстру корупціонерів та листа з Мін’юсту про банкрутство — відхилення? Практика АМКУ за Особливостями», «Чи зобов’язаний переможець надавати довідку про відсутність податкової заборгованості? Відповідає АМКУ», «Повторне незавантаження документів переможця в рамках однієї закупівлі — підстава для відхилення?».
  9. Неправомірне відхилення учасника з підстави надання (на думку замовника) неналежного обґрунтування аномально низької ціни.

    Читайте також «Обґрунтування аномально низької ціни: типові рішення АМКУ».
  10. Неправомірна відміна замовниками процедури закупівлі.

    Радимо ознайомитися зі статтями «Відміна відкритих торгів у разі відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг за Постановою № 1178» та «Оскарження в суді рішення АМКУ щодо відміни закупівлі через відсутність подальшої потреби».
  11. Під час закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії встановлення замовниками в тендерній документації вимог щодо необхідності підтвердження учасниками у складі тендерних пропозицій положень пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону (матеріально-технічна база, працівники).
  12. Під час закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії встановлення замовниками в тендерній документації вимог до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).

Читайте також «Практичне застосування пункту 29 Особливостей на прикладі оскарження умов ТД по предмету закупівлі „Вугілля кам’яне“» та «Природний газ: п’ять прикладів оскарження умов ТД».

...
Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО