Відповідно до абзацу 1 пункту 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон), проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Згідно з пунктом 4 частини 1 статті 5 Закону закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників та рівного ставлення до них. За частиною 4 цієї ж статті замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Частиною 4 статті 22 Закону визначено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Але також нормами Закону визначено нюанси, які не будуть вважатися дискримінацією учасників чи обмеженням конкуренції. Так, відповідно до частин 3 і 4 статті 23 Закону технічні специфікації можуть бути у формі переліку експлуатаційних або функціональних вимог, у тому числі екологічних характеристик, за умови, що такі вимоги є достатньо точними, щоб предмет закупівлі однозначно розумівся замовником і учасниками.
У разі, якщо вичерпний опис характеристик скласти неможливо, технічні специфікації можуть містити посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами. До кожного посилання повинен додаватися вираз «або еквівалент».
Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі, якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз «або еквівалент».
Рекомендуємо переглянути перелік корисних посилань на статті порталу RADNUK.COM.UA щодо розуміння поняття «еквівалент».
- «Усе, що необхідно знати учасникам про поняття „еквівалент“», де автор за тлумаченнями та положеннями законодавства розкриває визначення поняття «еквівалент».
- «Як закупити товар з посиланням на конкретну торговельну марку та де писати вираз „або еквівалент“», у якій експерт надає алгоритм практичного застосування наведених норм статті 23 Закону.
- «Як бути з торговою маркою, виробником товару та виразом „або еквівалент“ з урахуванням Особливостей?», що умовно доповнить алгоритм попередньої публікації та водночас містить перелік необхідних взірців документів замовника, які будуть актуальними для практичного застосування.
- «Думка суду щодо технічних умов, що відсутні у вільному доступі, разом з виразом „або еквівалент“», де опрацьовано позицію суду щодо посилань на конкретні стандарти чи технічні характеристики, що визначені такими стандартами.
- «Закуповуємо еквівалент „складових робіт“, а не „робіт“», у якій розглянуто питання, зокрема, застосування визначень еквівалента при закупівлі робіт.
У рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями редакцією порталу опрацьовано категорію «Уповноваженій особі» та категорію «Електронний каталог за Особливостями» розділу «Зразки замовникам за Особливостями». За результатом їх опрацювання встановлено актуальність таких зразків.