Відбувся круглий стіл на тему «Вдосконалення державних закупівель»

Ірина Федотова
1160
25 Травня 2015
Відбувся круглий стіл на тему «Вдосконалення державних закупівель»
1160
25 Травня 2015

Третього квітня було проведено круглий стіл, організований ДП «Зовнішторгвидав України», в якому взяли участь представники Мінекономрозвитку, Антимонопольного комітету України, громадськості, приватних електронних майданчиків та консалтингових компаній. Темою обговорення стали проблеми, які наявні на сьогодні в сфері державних закупівель, зміни, які необхідно внести в законодавство у сфері державних закупівель, та перспективи впровадження досвіду Естонії і Грузії в систему державних закупівель України.

Розпочав круглий стіл директор ДП «Зовнішторгвидав України» Олександр Кулак, який повідомив про вдосконалення в роботі веб-порталу, а також про найближчі нововведення, які значно спростять роботу замовників та учасників у сфері державних закупівель. Серед таких нововведень — синхронізація веб-порталу з іншими державними сайтами, на яких розміщено реєстри з інформацією щодо юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, яку замовники вимагають надавати в складі документів пропозиції учасників з метою зменшення кількості запитуваних замовниками документів. Також заплановано зробити відкритою та доступною для всіх відвідувачів веб-порталу базу цін усіх товарів, виходячи із цін, що оприлюднюють замовники на веб-порталі.

Наступним виступив головний редактор ІБ «Вісник державних закупівель» Тимур Свиридовський, який повідомив, що ДП «Зовнішторгвидав України» підготовило проект закону про внесення змін до Закону України «Про здійснення державних закупівель» (далі — Закон) та запропонувало обговорити кожну з норм цього законопроекту, який розроблено, виходячи із зауважень, переданих громадською організацією «Центр політичних студій та аналітики», за результатами проведення навчання та зустрічей на території всієї України.

Серед найбільш важливіших змін, які запропоновано внести до Закону, важливо виділити такі:

  1. Конкретизовано визначення поняття «замовники», до якого, зокрема, включено органи соціального страхування і захисту, створені за участі держави.
  2. Підвищено вартісні пороги для здійснення процедури закупівлі при закупівлі товарів та послуг від 200 тисяч гривень, а робіт — 1 мільйон 200 тисяч гривень, з урахуванням податку на додану вартість.
  3. Внесено зміни до статті, яка регулює порядок підготовки річного плану. Згідно з такими змінами, річний план будуть оприлюднювати лише на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель та не будуть надсилати до інших органів чи сайтів.
  4. Виключено моніторинг закупівель з функцій Уповноваженого органу.
  5. Зміни до документації конкурсних торгів за законопроектом мають подавати на веб-портал Уповноваженого органу протягом одного робочого дня з дня прийняття рішення про їх внесення або надання роз’яснення.
  6. Оприлюдненню також підлягає протокол оцінки пропозицій конкурсних торгів.
  7. Установлено нові вартості закупівель, з яких замовник зобов’язаний оприлюднювати оголошення англійською мовою, а саме: для товарів та послуг — 133 тисячі євро, для робіт — 5 мільйонів 150 тисяч євро.
  8. Зміни в статті 11 Закону передбачають зазначення в протоколах поіменного голосування членів комітету з конкурсних торгів.
  9. Мінімальна кількість кваліфікаційних критеріїв, яку замовник може встановити до учасника наразі — принаймні один.
  10. Інформацію щодо відсутності підстав, визначених статтею 17, вимагатимуть лише від учасників-переможців.
    При цьому статтю 17 Закону доповнено ще однією підставою для відхилення пропозиції учасника: у разі, якщо в Єдиному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відсутня інформація про кінцевого бенефіціара — юридичної особи-резидента України, яка є учасником.
  11. Скорочено строки для подання скарги до Антимонопольного комітету України.
  12. Уточнено строк для подання пропозицій конкурсних торгів, а саме: наразі такий не може бути меншим від 20 робочих днів (не менше ніж 40 днів у разі, якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється англійською мовою).
  13. Під час процедури розкриття замовник, окрім іншого, на вимогу демонструє зміст документа, що містить інформацію про ціну.
  14. Описується можливість виправлення арифметичної помилки при здійсненні процедури запиту цінових пропозицій.
  15. Гранична вартість закупівлі товарів, робіт і послуг при здійсненні запиту цінових пропозицій не перевищує 500 тисяч гривень (у чинній редакції Закону — 300 тисяч гривень).
  16. Надано можливість замовникам внести зміни до запиту цінових пропозицій, при цьому перенісши дату розкриття цінових пропозицій не менше ніж на 5 робочих днів.
  17. Розширено перелік підстав для відміни переговорної процедури закупівлі, відповідно до таких підстав щодо конкурентних процедур закупівлі, та ін.

Окрім обговорення перелічених вище змін до Закону, Тимур Свиридовський також повідомив про те, що найближчим часом заплановано продовжити сесію роботи замовників на веб-порталі Уповноваженого органу з 14:00 до 16:00, що значно спростить для них порядок проведення процедур закупівель.

Наступним слово взяв Олександр Кулак, який повідомив, що, прагнучи впроваджувати практику Естонії, Грузії та інших європейських держав, ми маємо розвивати напрям проведення процедур закупівель за рамковими угодами на строк до чотирьох років, спростивши процедуру їх проведення із застосуванням електронних засобів. Тож наступним було вирішено обговорити торговий модуль державного веб-порталу Уповноваженого органу, на якому планують здійснення електронних торгів.

До обговорення перспективи електронних торгів та надання відповідей на запитання учасників круглого столу щодо функціонування електронного майданчика було запрошено фахівця зі впровадження проектів Михайла Кавуна, який повідомив, що кожен охочий нині може ознайомитися з електронним майданчиком на сайті torgi.vdz.ua, попередньо зареєструвавшись на ньому.

Під час обговорення особливостей функціонування зазначеного електронного майданчика, серед іншого, було повідомлено:

  1. Запрошення потенційних учасників електронний майданчик буде здійснювати автоматично (усіх, хто підписаний на певну категорію предмета закупівлі).
  2. Реєстрація на електронному майданчику є безкоштовною, оплату здійснює учасник лише за фактом перемоги у відповідній процедурі закупівлі.
  3. До моменту розкриття замовники та інші учасники не бачать найменувань зареєстрованих учасників, тобто кожен учасник бачить лише свою інформацію.
  4. Документи учасників та подані ними цінові пропозиції наразі мають змогу бачити лише замовники, проте з огляду на пропозиції, обговорені під час круглого столу, Михайло Кавун повідомив про технічну можливість відкрити такі документи для всіх користувачів електронного майданчика.
  5. У результаті обговорення було з’ясовано необхідність доопрацювання порядку ідентифікації учасників після їх реєстрації на електронному майданчику, визначення кроку пониження ціни впродовж здійснення електронних торгів, передбачення інших критерії оцінки, аніж ціна, відповідно до вимог Закону України «Про здійснення державних закупівель».

Підводячи підсумки роботи круглого столу, Олександр Кулак подякував усім присутнім за активне обговорення та запропоновані ідеї, які було обіцяно використати під час удосконалення як роботи веб-порталу Уповноваженого органу, так і електронного майданчика torgi.vdz.ua.

Журнали

Публікації, що вийшли друком у паперовій версії журналу «Радник в сфері державних закупівель» (з посиланням на номер журналу)

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО