Частиною 1 статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII визначено ряд підстав, за наявності яких замовник повинен відмовити учаснику в участі в процедурі закупівлі. Крім того, цією ж статтею встановлено, яку саме інформацію та яким чином можна вимагати в учасника та / чи переможця тендеру, а яку не можна.
У період правового режиму воєнного стану замовнику складно належним чином дотримуватись приписів статті 17 Закону № 922, зокрема в частині встановлення факту наявності чи відсутності підстав для відмови учаснику та / або переможцю в участі в торгах, передбачених частиною 1 згаданої статті. Здебільшого це зумовлено тим, що у воєнний стан деякі єдині державні реєстри не функціонують.
Для полегшення роботи закупівельника редакцією порталу RADNUK.COM.UA опубліковано ряд статей, а саме:
- «Перевірка учасника процедури закупівлі в умовах воєнного стану: огляд допоміжного способу», яка відображає практичні аспекти застосування аналітичної системи YouControl;
- «Огляд роз’яснення Мінекономіки щодо статті 17 Закону про закупівлі під час воєнного стану», у тому числі і лист Міністерства економіки України щодо застосування статті 17 Закону у зв’язку із введенням воєнного стану від 23.06.2022 № 3323-04/40967-06, де опрацьовано питання за інформацією різних відомств щодо застосування окремих положень частини 1 статті 17 Закону № 922 та способи перевірки відомостей про учасників або переможця;
- «Не функціонують єдині державні реєстри: причини та можливості», «Не працюють реєстри ДПС» і «Довідка про банкрутство чи інформаційний лист? Пункт 8 частини 1 статті 17 Закону: як замовнику встановити вимогу, а учаснику її виконати», у яких описано проблеми відсутності доступу до необхідних реєстрів та що в такому разі робити замовнику;
- «Переможець має надати документи, що вимагаються статтею 17 Закону. Чи ні? Огляд практики АМКУ», що висвітлює позицію органу оскарження в частині виконання переможцем закупівлі вимог документації щодо статті 17 Закону № 922;
- «Висновки моніторингу щодо статті 17 Закону в період воєнного стану», у якій на прикладі висновків моніторингу процедур закупівель автор відобразив думку органу державного фінансового контролю щодо застосування норм статті 17 Закону № 922 у воєнний час.
Враховуючи обставини сьогодення, зокрема висвітлені в перелічених публікаціях, для ще більшого полегшення роботи замовника пропонуємо для використання в роботі шпаргалку щодо застосування замовником норм статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі», яка стане у пригоді кожному замовнику (і навіть учаснику у певних випадках) в умовах правового режиму воєнного стану для розуміння і дотримання вимог частини 1 статті 17 Закону № 922.