Публічна закупівля — придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон). Водночас Законом не встановлено терміна джерела фінансування, його видів та ролі у публічних закупівлях, також не визначено вичерпного переліку таких джерел. Проте це поняття тісно пов’язано з публічними закупівлями, оскільки умовно визначає, яким коштом буде фінансуватися та чи інша закупівля. Це можуть бути кошти державного чи місцевого бюджету, власні кошти, грантові, кредитні тощо. Відповідно, такі поняття випливають з норм, правил і процесів, передбачених закупівельним законодавством.
Окрему увагу законодавство у сфері публічних закупівель приділяє визначенням закупівель, які здійснюються за кошти кредитів (позик, грантів), що надані відповідно до міжнародних договорів України Міжнародним банком реконструкції та розвитку, Міжнародною фінансовою корпорацією, Багатостороннім агентством з гарантування інвестицій, Міжнародною асоціацією розвитку, Європейським банком реконструкції та розвитку, Європейським інвестиційним банком, Північним інвестиційним банком, а також іншими міжнародними валютно-кредитними організаціями. Згідно з передостаннім абзацом пункту 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), такі закупівлі здійснюються згідно з правилами й процедурами, встановленими згаданими організаціями, якими передбачається можливість застосування законодавства України у сфері публічних закупівель. І такі закупівлі можуть здійснюватися відповідно до Особливостей з урахуванням додаткових вимог і умов, схвалених відповідною організацією, зокрема у спеціальному процедурному посібнику щодо відповідного кредиту (позики, гранту), наданого згідно з міжнародним договором.
Варто також зазначити, що приписами статті 4 Закону не визначено обов’язкового зазначення в річному плані закупівель чи змінах до нього джерела фінансування. Таке зазначення є обов’язковим лише за технічної реалізації електронної системи, без чого план не буде опубліковано.
Щоб краще зрозуміти нюанси визначень джерела фінансування у публічних закупівлях, рекомендую до перегляду перелік корисних посилань на публікації порталу RADNUK.COM.UA.
- «Джерело фінансування закупівлі», де наведено приблизний перелік видів джерел фінансування та алгоритм їх визначення в річному плані закупівель за прикладом роботи в авторизованому електронному майданчику.
- «Змінилось джерело фінансування. Оприлюднювати зміни?», у якій автор виклав нюанси та рекомендації щодо зміни джерела фінансування, зокрема під час виконання договору про закупівлю.
- «Кредитні кошти в публічних закупівлях», що містить роз’яснення щодо здійснення закупівлі за кредитні кошти.
- «Використання коштів субвенцій із державного бюджету: особливості та нюанси закупівель», де описано порядок здійснення закупівель за кошти субвенцій.
- «Закупівлі громадськими організаціями за грантові кошти», у якій опрацьовано нюанси здійснення закупівель за грантові кошти.
Своєю чергою, в рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями доповнено категорію «Обґрунтування на виконання Постанови № 710» розділу «Зразки документів» та встановлено актуальність інших зразків цієї категорії.