Питання читача
- Взяли участь у тендері. Помітили, що у двох інших учасників дуже схожі документи тендерної пропозиції, а саме: довідки мають однакову назву, дуже схожі за змістом та формулюванням. Скидається на змову. Чи можна стверджувати, що такі учасники здійснюють антиконкурентні узгоджені дії?
Відповідь експерта
- Добрий день! Насамперед розглянемо нормативно-правову базу щодо цього питання. Економічна конкуренція регулюється Законом України «Про захист економічної конкуренції» (далі — Закон про захист економічної конкуренції). Антиконкурентними узгодженими діями визнаються узгоджені дії, які стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів (пункт 4 частини 2 статті 6 Закону про захист економічної конкуренції). У статті 50 Закону про захист економічної конкуренції наведений вичерпний перелік порушень законодавства про захист економічної конкуренції, одним із яких є невиконання рішення, попереднього рішення органів Антимонопольного комітету України або їх виконання не в повному обсязі.
Що стосується публічних закупівель, то пунктом 4 частини 1 статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон про закупівлі) передбачено, що замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі у переговорній процедурі закупівлі в разі, якщо суб’єкт господарювання (учасник) протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини 2 статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону про захист економічної конкуренції, у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів.
Розглянемо, на які ж підтвердження Антимонопольний комітет України (АМКУ) найчастіше посилається у своїх рішеннях щодо антиконкурентних узгоджених дій учасників. До свідчень змови учасників, що спотворили результати торгів, тобто тих, які діяли злагоджено з наміром усунути суперництво між собою, з метою нечесної перемоги одного з них, можна віднести:
- користування обома учасниками однією ІР-адресою;
- користування обома учасниками спільними засобами зв’язку, що належать, наприклад, одному з фігурантів справи;
- наявність у двох учасників спільних працівників;
- ведення господарської діяльності обох учасників за однією адресою;
- фінансово-господарські відносини у вигляді поворотної фінансової допомоги один одному;
- схожі особливості та ідентичні помилки в оформленні тендерних пропозицій;
- одночасне та послідовне використання одного і того ж обладнання для копіювання / сканування документів.
Більше читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «10 аспектів встановлення антиконкурентних узгоджених дій».
Важливо, що за антиконкурентні узгоджені дії, які стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів, накладаються штрафи у розмірі до десяти відсотків доходу (виручки) суб’єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, у якому накладається штраф. Детальніше у статті «Узгодженість дій. Прослідковуємо нормативний ланцюжок накладення штрафу».
Зведені відомості про суб’єктів господарювання, яких визнано такими, що порушили законодавство про захист економічної конкуренції у вигляді спотворення результатів торгів (тендерів), та на яких накладено штраф, містяться у відкритому доступі на сайті АМКУ, мають назву «Зведені відомості щодо спотворення результатів торгів» та завантажуються у вигляді excel-файлу. Ці відомості поновлюються кожні декілька днів, найактуальніша інформація міститься саме в останній редакції файлу. Також читайте «Систему Prozorro інтегровано з Зведеними відомостями Антимонопольного комітету України».
Ствердження, що учасники — пов’язані особи через те, що в складі їхніх тендерних пропозицій надані довідки з однаковою назвою та схожим змістом, найімовірніше, суб’єктивне. Доречнішим буде вивчити документи конкурентів на повну відповідність вимогам замовника. Та в разі, якщо замовник визначить переможцем учасника, який у повному обсязі не відповідає тендерній документації, доцільним буде оскаржити таке рішення.
Також варто зазначити, що відповідно до статті 3 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» основним завданням названого комітету є участь у формуванні та реалізації конкурентної політики в частині, зокрема, здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах рівності суб’єктів господарювання перед законом та пріоритету прав споживачів, запобігання порушенням законодавства, виявлення і припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції. Єдиним державним органом, до повноважень якого належить розслідування змов під час торгів, є Антимонопольний комітет України.
Закликаємо кожного учасника насамперед починати з себе та пам’ятати, що змова з іншими гравцями ринку може призвести до вагомого штрафу і заборони брати участь у публічних закупівлях протягом трьох років.
Більше інформації щодо антиконкурентних узгоджених дій читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях:
- «Штрафи АМКУ: за що та скільки?»;
- «10 аспектів встановлення антиконкурентних узгоджених дій»;
- «Узгодженість дій. Прослідковуємо нормативний ланцюжок накладення штрафу»;
- «Щодо вчинення учасниками тендеру антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів»;
- «Чи вважаються антиконкурентними дії та / або пов’язаними особи в разі отримання послуг замовником та учасником в однієї консалтингової компанії в межах однієї закупівлі?»