Чи варто звертатися до замовника, якщо тендерна пропозиція не розглядалася?

Катерина Плашенко
258
30 Квітня 2021
Чи варто звертатися до замовника, якщо тендерна пропозиція не розглядалася?
258
30 Квітня 2021

Питання читача

  • Наше підприємство взяло участь у тендері. Окрім нас у закупівлі взяв участь інший учасник, який за результатом аукціону запропонував найнижчу ціну та був визнаний переможцем. У нас виникли запитання щодо відповідності переможця вимогам замовника. Чи варто ставити запитання замовнику? У які строки замовник повинен надати відповідь? Або, не гаючи часу, оскаржувати процедуру закупівлі?

Відповідь експерта

  • Вітаю! Для початку пропоную розглянути, у яких випадках учасник може звернутися до замовника відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі»  (далі — Закон) та в які строки замовник має надати відповіді на такі звернення.

У спрощених закупівлях учасник, пропозиція якого відхилена, може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову аргументацію щодо причин невідповідності його пропозиції умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі. Замовник зобов’язаний надати йому відповідь не пізніше ніж через три робочих дні з дня надходження такого звернення через електронну систему закупівель (абзац 2 частини 14 статті 14 Закону).

Щодо процедур закупівель: частиною 3 статті 31 Закону передбачено, що в разі, якщо учасник, тендерна пропозиція якого відхилена, вважає недостатньою аргументацію, зазначену в повідомленні та протоколі розгляду тендерних пропозицій, такий учасник може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову інформацію про причини невідповідності його пропозиції, а замовник зобов’язаний надати йому відповідь з такою інформацією не пізніш як через п’ять днів з дня надходження такого звернення через електронну систему закупівель.

Також відповідно до частини 4 статті 33 Закону учасник, якого не визнано переможцем процедури закупівлі / спрощеної закупівлі за результатами оцінки та розгляду його тендерної пропозиції / пропозиції, може звернутися через електронну систему закупівель до замовника з вимогою щодо надання інформації про тендерну пропозицію / пропозицію переможця процедури закупівлі /  спрощеної закупівлі, у тому числі щодо зазначення її переваг порівняно з тендерною пропозицією / пропозицією учасника, який надіслав звернення, а замовник зобов’язаний надати йому відповідь не пізніше ніж через п’ять днів з дня надходження такого звернення.

Проаналізувавши зазначені вище вимоги, можемо дійти висновку, що звернутися до замовника може той учасник, тендерна пропозиція / пропозиція якого була оцінена та розглянута замовником або ж відхилена. Нагадаємо, що оцінка тендерних пропозицій / пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації / оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, шляхом застосування електронного аукціону.

Отже, звернутися до замовника відповідно до Закону не може учасник, тендерну пропозицію / пропозицію якого замовник не розглядав. Проте в електронній системі закупівель такий функціонал доступний.

Варто зазначити, що звертатися до замовника або ні, учасник вирішує самостійно, але необхідно усвідомлювати, що замовник може надати зовсім не ту відповідь, на яку сподівався учасник. А враховуючи, що законодавчо не передбачено можливості звернення учасника, тендерна пропозиція / пропозиція якого не розглядалася, замовник і не має обов’язку надавати відповідь на таке звернення.

У даному випадку учаснику доцільно оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність замовника до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг у сфері публічних закупівель, звичайно, якщо учасник впевнений, що зможе довести у Колегії неправомірність рішень, дій чи бездіяльності замовника під час проведення процедури закупівлі. Якщо скарга буде задоволена, то оплата за подання скарги буде повернена скаржнику. Чому б не оскаржувати? Як правильно скласти скаргу, читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Робимо перші кроки в оскарженні процедури закупівлі», а завантажити приклад скарги на рішення, дії чи бездіяльність замовника можна у статті «Зразок скарги на рішення замовника після оцінки тендерних пропозицій».

Якщо ж говорити про спрощену закупівлю, в учасника залишається можливість оскаржити рішення та дії замовника в судовому порядку.

Статті за темою на порталі RADNUK.COM.UA:

Найактуальніші питання учасників

Коротко про суперечливі та болючі питання учасників закупівельного процесу