Оскарження умов закупівлі, рішень, дій чи бездіяльності замовника до Антимонопольного комітету України як органу оскарження є основним засобом захисту прав та законних інтересів учасників (або просто потенційних учасників) у процедурах закупівель у разі вчинення замовником порушення законодавства у сфері публічних закупівель.
Виходячи з приписів закупівельного законодавства та функціональних повноважень АМКУ, можна умовно виділити такі принципи оскарження у процедурах закупівель:
- прозорість та доступність, що проявляється у відкритому процесі розгляду скарги, а також можливості оскарження на різних етапах процедури. Звичайно, з дотриманням строків і за наявності відповідного порушення;
- неупередженість та незалежність органу оскарження. Комісія АМКУ розглядає скаргу виключно на підставі матеріалів, наданих сторонами та наявних у системі чи інших відритих джерелах інформації. Відповідно, рішення постановляються на основі доказів, а не припущень;
- забезпечення захисту конкуренції, що випливає з мети діяльності органу оскарження. Проявляється, зокрема, в недопущенні дискримінаційних умов чи іншого дискримінаційного підходу здійснення закупівлі;
- обов’язковість виконання рішення Комісії. Якщо рішення органу оскарження, прийняте за результатами розгляду органу оскарження, не було оскаржене до суду, таке рішення має бути виконано не пізніше 30 днів з дня його прийняття органом оскарження. Так, частиною 5 статті 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачена адміністративна відповідальність за невиконання рішення Антимонопольного комітету України як органу оскарження за результатами розгляду скарг суб’єктів оскарження, подання яких передбачено законом.
Крім того, оскарження здійснюється за певними встановленими правилами, у тому числі з дотриманням строків та змісту скарги. Недотримання цих правил може призвести до залишення скарги повністю або частково без розгляду або ж і припинення розгляду скарги після прийняття її до розгляду.
Щоб охопити нюанси оскарження умов закупівлі, рішень, дій чи бездіяльності замовника до АМКУ у разі порушення законодавства у сфері публічних закупівель, незайвим буде опрацювати перелік корисних посилань на статті порталу RADNUK.COM.UA.
- «Порядок подання скарги до Антимонопольного комітету України з 23.01.2024», у якій наведено алгоритм подання скарги через авторизований електронний майданчик на прикладі майданчика zakupivli.pro.
- «Чи потрібно оприлюднювати окремий документ (файл) скарги при оскарженні? Практика АМКУ», що стосується форми подання скарги.
- «Позиція АМКУ щодо деяких нюансів дотримання строків для подання скарги» і «Чи бере АМКУ до уваги уточнення додаткових обставин після подання скарги» — щодо строків подання скарги, доказів та інформації, що її стосується.
- «Коли плата за подання скарги повертається, а коли ні» — про питання повернення плати за подання скарги.
- «Проблема „двох виробників“ у скаргах на тендерну документацію», де роз’яснено, так би мовити, негласне правило під час оскарження дискримінаційних умов у технічних вимогах.
У рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями редакцією порталу опрацьовано категорію «Особливості 1178 (електроенергія)» розділу «Електрична енергія». За результатом їх опрацювання встановлено актуальність таких зразків.

 
  
  
  
  
 








