Цього тижня на порталі «Радник» було обговорено та розглянуто чимало питань у сфері публічних закупівель. Вивчаємо всі актуальні теми та продовжуємо ділитися з вами важливою інформацією.
- На сьогодні досить складна ситуація у закупівельників оборонної сфери. 24 березня набрали чинності зміни до Закону України «Про оборонні закупівлі», у зв’язку з чим виникає багато питань щодо виконання нових норм цього закону, особливо що пов’язані з закупівлями послуг з організації харчування; договорів про закупівлю продуктів харчування та окремих договорів про закупівлю послуги з організації харчування та постачання продуктів харчування.
Фахівці Академії Радник постійно спілкуються з оборонними закупівельниками, і для того, щоб допомогти їм розібратися з новими змінами, провели аналіз нововведень. У статті «Зміни до оборонних закупівель у частині укладання договорів по харчуванню» пропонуємо способи вирішення спірних питань та наводимо посилання на корисні документи та статті.
Звертаємо увагу: якщо ви вирішили спростити собі оприлюднення договорів шляхом створення на майданчику чернеток заздалегідь, то не рекомендуємо цього робити. Фахівчиня відділу розвитку державних закупівель майданчика Zakupki.Prom у статті «Звіт про оборонні закупівлі: не радимо наразі створювати чернетки» надає роз’яснення щодо цього питання. - Завершення опалювального сезону 2022-2023 означає, що замовникам, які закуповували в першому кварталі 2023 року природний газ у ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг“», необхідно завершувати свої договірні відносини з цим постачальником. Інколи виникають ситуації використання природного газу понад обсяги, визначені в договорі. Як правильно вчинити в такому випадку замовнику, а саме як завершити договірні відносини та провести розрахунки з ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг“», докладно розглянули в статті «Завершуємо договірні відносини з ТОВ „ГК “Нафтогаз Трейдинг“: що робити, якщо використали обсягів більше, ніж визначено договором про закупівлю?».
- Відповідно до частини 2 статті 13¹ Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» від 15.04.2014 № 1207-VII здійснення господарської діяльності юридичними особами, фізичними особами — підприємцями та фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, місцезнаходженням (місцем проживання) яких є тимчасово окупована територія, дозволяється виключно після зміни їхньої податкової адреси на іншу територію України. Правочин, стороною якого є суб’єкт господарювання, місцезнаходженням (місцем проживання) якого є тимчасово окупована територія (ТОТ), є нікчемним.
Зазначена норма вказує нам, що нікчемним буде визначений правочин, стороною якого є суб’єкт господарювання, наприклад юридична особа, податкова адреса якої — тимчасово окупована територія. Проте ця норма не торкається кінцевого бенефіціарного власника (контролера) юридичної особи, податкова адреса якого — на ТОТ, у той час коли податкова адреса самої юридичної особи не є на тимчасово окупованій території. У статті «Кінцевий бенефіціарний власник на тимчасово окупованій території: дії замовника» з’ясуємо, чи повинен замовник пропускати такого учасника і укладати з ним договір. - Є замовники, які вважають, що підпункт 1 пункту 4 постанови КМУ від 11.10.2016 № 710 має рекомендаційний характер, тобто не є обов’язковим. Пунктом 4 Постанови № 710 було рекомендовано з урахуванням затверджених цією постановою заходів: органам місцевого самоврядування — затвердити заходи щодо ефективного та раціонального використання бюджетних коштів, а також забезпечити оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості та / або розміру бюджетного призначення на власному вебсайті протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.
У статті «Норми Постанови № 710 мають рекомендаційний характер чи ні? Позиція суду» наводимо судову практику по даному питанню і пояснюємо на прикладі рішення суду, чи вимоги Постанови № 710 вважати рекомендаційними чи обов’язковими до виконання. - Підпункти 7 та 8 пункту 13 Особливостей передбачають можливість закупівлі товарів, послуг або робіт у того ж постачальника, надавача чи виконавця в порядку виключення. При цьому закупівля додаткового обсягу товару у того самого постачальника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого постачання не перевищує 50 % від ціни договору про закупівлю.
Звертаємо увагу: зазначені 50 % відраховуємо саме від первісної ціни договору про закупівлю, без урахування її подальшого збільшення чи зменшення. Докладно про те, у яких випадках можна скористатися виключеннями по цих підпунктах та які документи при цьому потрібно підготувати як обґрунтування, розглядаємо в статті «Закупівлі додаткового обсягу товару або робіт чи послуг: умови під час воєнного стану».
На порталі Радник розміщено розділ «Зразки документів», у якому ви можете знайти актуальні приклади, розроблені з метою забезпечення максимально зручного і ефективного процесу роботи. Зокрема, радимо звернути увагу на добірку «Закупівлі за пунктом 13 Особливостей», в якій ми зібрали найактуальніші на даний момент зразки документів. Зокрема, на портал додано зразок Обґрунтування застосування виключення: здійснюється закупівля товарів, робіт і послуг для проведення заходів, спрямованих на забезпечення захисту об’єктів підприємств, установ та організацій електроенергетичного, ядерно-промислового, вугільно-промислового та нафтогазового комплексів, а також для їх відновлення, у разі потреби користуйтеся!