Оновлено методичні засади здійснення перевірок державних закупівель

Олександр Підмогильний
1333
4 Червня 2015
Оновлено методичні засади здійснення перевірок державних закупівель
1333
4 Червня 2015

У наказі Державної фінансової інспекції України від 13.05.2015 за № 101 у новій редакції викладено Методичні рекомендації з проведення перевірок державних закупівель Державною фінансовою інспекцією та її територіальними органами (далі за текстом — Методичні рекомендації № 101), що були затверджені наказом від 02.12.2013 № 285.

Методичні рекомендації № 101 — це так звана «дорожня карта» для працівників органів Держфінінспекції України, що включає загальні положення проведення перевірок державних закупівель як окремого контрольного заходу; нормативно-правову базу, якою повинен керуватись контролюючий орган при здійсненні контролю у сфері прок’юременту; основні джерела та ризикові фактори, яким надають належну оцінку на підготовчому етапі до проведення перевірок державних закупівель; перелік питань та документів, що безпосередньо досліджують на кожному етапі таких перевірок тощо.

Методичними рекомендаціями № 101, що розроблені з метою забезпечення державного фінансового контролю через проведення перевірок державних закупівель, встановлено, зокрема, що перевірки державних закупівель здійснюють Державна фінансова інспекція та її територіальні органи відповідно до Порядку проведення перевірок державних закупівель, що затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 631 (далі за текстом — Порядок № 631).

При цьому основним завданням таких перевірок є здійснення контролю за дотриманням законодавства про державні закупівлі об’єктом контролю — замовником торгів.

Відповідний контроль за дотриманням законодавства щодо закупівель здійснюють органи Держфінінспекції як у порядку проведення перевірки державних закупівель, так і під час державного фінансового аудиту та інспектування.

Безпосередньо перевірка державних закупівель полягає в документальному та фактичному аналізі органом державного фінансового контролю дотримання підконтрольними установами законодавства про державні закупівлі.

Крім того, норми Методичних рекомендацій № 101 серйозну увагу приділяють процесу підготовчих дій до проведення контрольного заходу.

Так, основними джерелами інформації для проведення аналізу при підготовці до перевірки державних закупівель для органів Держфінінспекції є:

  • інформація, що розміщена на веб-порталі Уповноваженого органу з питань державних закупівель;
  • висновки Уповноваженого органу у сфері державних закупівель щодо результатів моніторингу державної закупівлі;
  • рішення Антимонопольного комітету за результатами скарги суб’єкта оскарження в розумінні Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2015 № 1197-VII (далі за текстом — Закон № 1197);
  • запити та звернення народних депутатів України;
  • інформація, отримана від правоохоронних органів;
  • інформація, отримана від органів виконавчої влади;
  • відомості, розміщені в засобах масової інформації та мережі Інтернет;
  • листи, заяви та скарги фізичних чи юридичних осіб про порушення підконтрольною установою чинного законодавства, у т. ч. у сфері державних закупівель.

При обранні переліку процедур закупівель для подальшої перевірки контролюючі органи звертають увагу на такі фактори ризику:

  • предметом закупівлі є послуги, що мають нематеріальний характер: консультативні, фінансові, інженерні, послуги оренди та лізингу, послуги у сфері інформаційних технологій тощо, вартість закупівлі яких становить понад 1 млн гривень;
  • закупівлю здійснено за цінами, що значно перевищують ринкові.

Задля дослідження зазначеного фактора ризику контролюючий орган звертається з офіційним запитом до центрального органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізацію державної цінової політики (Міністерство економічного розвитку і торгівлі України) та/або органів статистики; аналізує наявну інформацію, розміщену на офіційному веб-порталі Міністерства економічного розвитку і торгівлі України в мережі Інтернет (www.me.gov.ua, опції «Діяльність», «Державна політика в секторах економіки»);

  • неповнота оприлюднення інформації про закупівлю;
  • невідповідність документації конкурсних торгів Стандартній документації, затвердженій відповідним наказом Уповноваженого органу;
  • невідповідність документів у сфері державних закупівель формам, затвердженим наказом Уповноваженого органу;
  • недотримання порядку визначення предмета закупівлі;
  • наявність інших критеріїв оцінки конкурсної пропозиції, визначених замовником товарів, робіт і послуг за державні кошти у документації конкурсних торгів, крім ціни пропозиції;
  • відхилення конкурсної пропозиції з найнижчою ціною;
  • учасники процедури закупівлі є пов’язаними особами в розумінні Закону № 1197;
  • невідповідність обґрунтування застосування переговорної процедури вимогам Закону № 1197, відсутність підстав для застосування переговорної процедури;
  • недотримання строків укладення договору про закупівлю, передбачених законодавством;
  • укладення договору про закупівлю під час процедури оскарження;
  • закупівля за рамковими угодами товарів і послуг.

Норми Методичних рекомендацій № 101 визначають чітке коло питань, що підлягають обов’язковому дослідженню при проведенні контрольних заходів у сфері державних закупівель.

Перелік питань та обсяг документального забезпечення здійснення контролю наведено в таблиці 1.

Таблиця 1

Питання, які досліджуютьДокументи, що підлягають дослідженню: Висновок за результатами перевірки зазначеного питання
Перевірка дотримання законодавства щодо створення комітету з конкурсних торгів (стаття 11 Закону № 1197)накази про створення комітету з конкурсних торгів;
зміни до наказів про створення комітету з конкурсних торгів;
положення про комітет з конкурсних торгів
За результатами перевірки зазначеного питання формують висновок про відсутність або наявність порушень вимог статті 11 Закону № 1197
Перевірка річного плану закупівель та змін до нього на його відповідність наказу Мінекономрозвитку від 15.09.2014 № 1106 «Про затвердження форм документів у сфері державних закупівель» (далі за текстом — наказ МЕРТУ № 1106). Перевірка дотримання вимог статті 4 Закону № 1197річний план державних закупівель та зміни до нього;
кошторис, зміни до нього, розрахунки до кошторису або фінансовий план, зміни до фінансового плану, розрахунки до фінансового та інвестиційних планів, документи структурних підрозділів замовника (службові, доповідні записки, заявки тощо) щодо необхідності закупівлі товарів, робіт чи послуг, протоколи щодо вибору процедур закупівель;
план використання бюджетних коштів (для вищих навчальних закладів, наукових установ та одержувачів бюджетних коштів)
За результатами перевірки зазначеного питання формують висновок про відсутність або наявність порушень вимог статті 4 Закону № 1197, у тому числі щодо відповідності або невідповідності річного плану формі, затвердженій наказом МЕРТУ № 1106
Перевірка дотримання порядку вибору процедур закупівель згідно з чинним законодавством Українирічний план державних закупівель;
протоколи щодо вибору процедур закупівель
За результатами перевірки зазначеного питання формують висновок про відсутність або наявність порушень Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства економіки України від 26.07.2010 № 921 (далі за текстом — наказ МЕУ № 921)
Перевірка дотримання вимог законодавства про державні закупівлі в частині прозорості здійснення державних закупівель (частина друга статті 4 та статті 10 Закону № 1197, Закон України «Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності» від 24.05.2012 № 4851-VI, зі змінами (далі за текстом — Закон № 4851), частина перша статті 75, частина друга статті 77, частина дев’ята статті 78, частина п’ята статті 79 Господарського кодексу України, наказ Мінекономрозвитку від 25.06.2014 № 743 «Про затвердження Порядку розміщення інформації для оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу з питань державних закупівель» (далі за текстом — наказ МЕРТУ № 743)оголошення про проведення процедури закупівлі;
обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі;
документація конкурсних торгів або кваліфікаційна документація;
зміни до документації конкурсних торгів або кваліфікаційної документації, роз’яснення до неї (у разі їх наявності);
оголошення з відомостями про укладену рамкову угоду (у разі проведення закупівлі за рамковими угодами);
протокол розкриття пропозицій конкурсних торгів, цінових пропозицій, кваліфікаційних пропозицій;
інформація про відхилення пропозицій конкурсних торгів, цінових пропозицій та підстав такого відхилення у вигляді протоколу;
повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів або цінової пропозиції (пропозиції за результатами застосування переговорної процедури закупівлі);
оголошення про результати процедури закупівлі;
звіт про результати проведення процедури закупівлі;
повідомлення про внесення змін до договору у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 4, 5 та 8 частини п’ятої статті 40 Закону № 1197;
звіт про виконання договору
За результатами перевірки зазначеного питання формують висновок про відсутність або наявність порушень статей 4 та 10 Закону № 1197
Перевірка відповідності документації конкурсних торгів, кваліфікаційної документації та запиту цінових пропозицій вимогам законодавства (статті 16, стаття 22, частина друга статті 36 та частина третя статті 38 Закону № 1197)документація конкурсних торгів, кваліфікаційна документація, запити цінових пропозицій та зміни до нихЗа результатами перевірки зазначеного питання формують висновок про відсутність або наявність порушень статей 13, 22, 36, 38 Закону № 1197, а також, чи не встановлено замовником у документації конкурсних торгів дискримінаційних вимог до учасників на порушення вимог статті 5 Закону № 1197 та принципів здійснення державних закупівель, визначених статтею 3 Закону № 1197
Перевірка дотримання порядку надання комітетом з конкурсних торгів роз’яснень у зв’язку зі внесенням змін до документації конкурсних торгів або на запити учасників (стаття 23 Закону № 1197)документація конкурсних торгів та зміни до неї;
запити учасників конкурсних торгів щодо надання роз’яснення;
роз’яснення комітету з конкурсних торгів;
протоколи комітету з конкурсних торгів щодо проведення зборів з метою роз’яснення будь-яких запитів щодо документації конкурсних торгів
За результатами перевірки формують висновок щодо ненадання або невчасного чи неповного надання роз’яснень на запити учасників конкурсних торгів стосовно документації конкурсних торгів на порушення статті 23 Закону № 1197 (або про відсутність порушень)
Перевірка відповідності пропозицій конкурсних торгів (цінових пропозицій) вимогам документації конкурсних торгів (запитів цінових пропозицій) та законодавствуконкурсні пропозиції учасників (цінові пропозиції учасників);
документи, подані у складі конкурсної пропозиції учасників на підтвердження кваліфікаційних та інших вимог, передбачених документацією конкурсних торгів;
документація конкурсних торгів
За результатами перевірки формують висновок про порушення вимог статей 17 та 29 Закону № 1197 і допущення замовником до оцінки пропозицій конкурсних торгів, які не відповідають вимогам, установленим у документації конкурсних торгів, та статті 16 Закону № 1197; про порушення вимог статей 36, 38 Закону № 1197 або про відсутність порушень
Перевірка наявності відповідності затвердженій формі та достовірності складання протоколів розкриття пропозицій конкурсних торгів (кваліфікаційних пропозицій, цінових пропозицій) (статті 27, 36, 38 Закону № 1197)протоколи розкриття пропозицій конкурсних торгів (кваліфікаційних пропозицій, цінових пропозицій);
пропозиції конкурсних торгів (кваліфікаційні пропозиції, цінові пропозиції) учасників торгів;
документація конкурсних торгів, кваліфікаційна документація, запит цінових пропозицій;
реєстр отриманих пропозицій конкурсних торгів, кваліфікаційних пропозицій, цінових пропозицій
За результатами перевірки формують висновок про відсутність або наявність порушення вимог статей 27, 36 і 38 Закону № 1197 та відповідність або невідповідність протоколу розкриття формі, затвердженій наказом МЕРТУ № 1106
Перевірка дотримання порядку розгляду та оцінки пропозицій конкурсних торгів (цінових пропозицій), визначення переможця, акцепту пропозицій конкурсних торгів (цінової пропозиції) переможця торгів (статті 28, 31 та 36 Закону № 1197)протоколи розгляду і відхилення пропозицій конкурсних торгів (кваліфікаційних пропозицій), оцінки та визначення переможця процедури закупівлі;
документація конкурсних торгів;
запит цінових пропозицій;
пропозиції конкурсних торгів (цінові пропозиції);
повідомлення про акцепт та результати торгів
За результатами перевірки зазначеного питання формують висновок про відсутність або наявність порушень вимог статей 28, 31 та 36 Закону № 1197
Перевірка дотримання порядку складання звіту про результати звіту про результати процедури закупівлі (стаття 19 Закону № 1197)звіт про результати процедури закупівліЗа результатами перевірки формують висновок про відсутність або наявність порушення вимог статті 19 Закону № 1197 та відповідність або невідповідність формі складання звіту про результати проведення процедури закупівлі, затвердженій наказом МЕРТУ № 1106.
Перевірка обґрунтованості та правильності застосування переговорної процедури закупівлі (стаття 39 Закону № 1197)річний план закупівель;
протокол засідання комітету з конкурсних торгів щодо прийняття рішення про застосування переговорної процедури закупівлі;
інформація про застосування переговорної процедури закупівлі, яка оприлюднена та опублікована відповідно до статті 10 Закону  № 1197;
договір про закупівлю товарів, робіт або послуг;
оригінали або копії експертних, нормативних, технічних та інших документів, що підтверджують наявність підстав для застосування переговорної процедури закупівлі відповідно до частини другої статті 39 Закону  № 1197;
копії установчих документів учасника, виписка або витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, копії паспорта, а в разі його відсутності іншого документа, що посвідчує особу, та документа про присвоєння ідентифікаційного номера (для фізичних осіб)
За результатами перевірки формують висновок про відсутність або наявність порушень вимог статті 39 Закону № 1197
Перевірка наявності підстав щодо відміни замовником торгів (стаття 30 Закону № 1197)протоколи щодо розгляду і відхилення пропозицій конкурсних торгів (кваліфікаційних пропозицій), протокол оцінки;
документація конкурсних торгів;
запит цінових пропозицій;
пропозиції конкурсних торгів (цінові пропозиції);
оголошення про результати проведення процедури закупівлі, повідомлення про відміну торгів чи визнання їх такими, що не відбулися, повідомлення про відміну переговорної процедури закупівлі
За результатами перевірки формують висновок про відсутність/наявність порушень вимог статті 30 Закону № 1197
Перевірка дотримання законодавства при укладенні договорів про закупівлю товарів, робіт або послуг та відповідності умов договорів про закупівлю вимогам документації конкурсних торгів (основним умовам договору, зазначеним у запиті), змісту пропозиції конкурсних торгів або цінової пропозиції (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі (статті 2. 31, 36, 40 та 41 Закону № 1197)договори про закупівлю;
акцептовані пропозиції конкурсних торгів, цінові пропозиції
За результатами перевірки формують висновок про відсутність або наявність порушень вимог статей 2, 31, 36, 40 та 41 Закону № 1197
Перевірка виконання умов договорів про закупівлю, наявності підстав для перерахування коштівдоговори про закупівлю;
додаткові угоди до договорів;
платіжні доручення;
накладні;
акти виконаних робіт (наданих послуг);
бухгалтерські регістри
За результатами перевірки формують висновок щодо законності перерахування коштів за укладеним договором
Перевірка інших питань, що стосуються діяльності комітету з конкурсних торгів та закупівель, які перевіряють інші документи, що стосуються діяльності комітету з конкурсних торгів та закупівель;
скарги та звернення учасників;
рішення Уповноваженого органу та органу оскарження
За результатами перевірки формують висновок про дотримання або недотримання замовником вимог законодавства у сфері державних закупівель (вимог, установлених Законом № 1197 та нормативно-правовими актами, розробленими відповідно до Закону № 1197)
Журнали

Публікації, що вийшли друком у паперовій версії журналу «Радник в сфері державних закупівель» (з посиланням на номер журналу)

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО