Час від часу зустрічаємо однотипні питання щодо закупівлі наявної потреби без урахування загальної річної потреби. Наприклад: «Підкажіть, будь ласка, якщо річна потреба на канцтовари більше 200 тис., але наразі існує потреба в закупівлі на 30 тис., то якщо купляти через Прозорро Маркет, то потрібно застосовувати запит цін та пропозицій чи ні? Дякую».
Для того щоб дізнатись відповідь, подивимось на вартісні межі здійснення закупівель за Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджено постановою Уряду від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).
Вартісні межі | Хто закуповує | Вид закупівлі згідно з Особливостями |
від 0,01 грн до 100 тис. грн (товари та послуги, крім послуг з поточного ремонту) | Замовник | спрощена закупівля за наказом ДП «Прозорро» № 25 або «пряма» закупівля без використання електронної системи, або електронний каталог (відбір постачальника) у разі закупівлі товару вартістю до 100 тис. грн, якщо більше 100 тис. грн — запит ціни пропозиції |
від 0,01 грн до 200 тис. грн (послуги з поточного ремонту) | Замовник | |
від 0,01 грн до 1,5 млн грн (роботи) | Замовник | |
від 100 тис. грн — граничної межі немає (товари та послуги, крім послуг з поточного ремонту) | Замовник / ЦЗО | відкриті торги або електронний каталог (запит ціни пропозиції) у разі закупівлі товару, або рамкові угоди, або закупівля за виключеннями, що вичерпно передбачені у пункті 13 Особливостей |
від 200 тис. грн (послуги з поточного ремонту) | Замовник / ЦЗО | |
від 1,5 млн грн (роботи) | Замовник / ЦЗО |
Замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури закупівлі відкриті торги / використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями.
Закупівля відповідно до Особливостей здійснюється замовником на підставі наявної потреби або в разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Запланована закупівля включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону.
Якщо в замовника виникла додаткова потреба (яку замовник не міг передбачити на момент здійснення закупівлі за тотожним предметом закупівлі) у здійсненні закупівлі за предметом закупівлі, закупівля за яким ним уже була здійснена в поточному році, очікувана вартість такого предмета закупівлі не додається до очікуваної вартості тотожного предмета закупівлі (тотожних предметів закупівель), закупівля яких була здійснена; замовник обирає вид закупівлі такого предмета закупівлі з урахуванням вартісних меж, визначених цими особливостями.
Повертаємось до прикладу, що був сформований на початку цієї статті: річна потреба на канцтовари більше 200 тис., але наразі існує потреба в закупівлі на 30 тис.
Виходячи з того, що замовнику відомо, що загальна потреба в закупівлі канцтоварів (товару) становить саме 200 тис. грн, рекомендуємо замовнику здійснити вибір між такими видами закупівель:
- відкриті торги або
- електронний каталог (запит ціни пропозиції), або
- рамкові угоди, або
- закупівля за виключеннями, що вичерпно передбачені у пункті 13 Особливостей.
Зауважимо, що замовник, укладаючи договір на річну потребу в умовах процедури закупівлі, в договорі про закупівлю викладає умови, які визначають в тому числі порядок постачання товару, строки поставки, умови оплати товару тощо. Проведення процедури закупівлі на очікувану вартість у 200 тис. грн на канцтовари не означає, що замовник повинен відразу отримати весь товар на 200 тис. грн умовно протягом місяця. Замовнику потрібно розумно скласти умови процедури закупівлі та договору про закупівлю.
Приклад Договору про закупівлю товару з урахуванням особливостей (універсальний)
При цьому замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури закупівлі відкриті торги / використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару) (шпаргалка уповноваженої особи замовника про адміністративну відповідальність).
Також перегляньте корисний вебінар, який в тому числі розкриває питання планування закупівель: