Відповідно до підпункту 6 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями, у тому числі за лотом. При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проєкт договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 47 Особливостей), та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі), з урахуванням прийнятного відсотка перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, якщо такий прийнятний відсоток був зазначений у тендерній документації.
Зі змісту цієї норми ми бачимо, які обставини передують, а також яких умов потрібно дотриматись для її застосування. Проте у закупівельників залишаються запитання щодо правильного застосування цієї норми, які чітко не визначені, наприклад щодо строку укладення договору після відміни торгів. Щоб краще розібратися з нюансами укладення прямого договору за виключенням згідно з підпунктом 6 пункту 13 Особливостей, доцільно ознайомитись з такими статтями порталу RADNUK.COM.UA:
- «Укладення прямого договору у зв’язку з тим, що жоден учасник не взяв участь у відкритих торгах», де автор розкриває алгоритм застосування наведеної норми. Стаття є актуальною, попри те, що за змінами до Особливостей від 19.05.2023 умовно положення пункту 44 перейшли в пункт 47 Особливостей.
- «Мінекономіки про термін укладення прямого договору після відміни відкритих торгів», у якій опрацьовано роз’яснення уповноваженого органу щодо строку укладення договору за обставин підпункту 6 пункту 13 Особливостей.
- «Мінекономіки про те, чи можна збільшити об’єм закупівлі, не збільшуючи суму договору за підпунктом 6 пункту 13 Особливостей», що також, за позицією Міністерства економіки України, вказує на нюанс, який не слід порушувати.
- «Мінекономіки про те, чи можна укласти прямий договір у разі, коли закупівля, яку проводила ЦЗО, не відбулась», у якій, знову ж таки за роз’ясненням Мінекономіки, проаналізовано специфічне питання, що стосується відмінених закупівель, якими опікуються центральні закупівельні організації.
- «Укладення прямого договору після тендеру, що не відбувся: умови застосування та приклад протоколу», яка містить роз’яснення експертів щодо нюансів застосування норми підпункту 6 пункту 13 Особливостей.
Радимо скористатися зразками для застосування пункту 13 Особливостей, які зібрані у статтях «Документи для обґрунтування закупівлі згідно з пунктом 13 Особливостей (частина 1)» та «Приклади документів для обґрунтування закупівлі за виключеннями згідно з пунктом 13 Особливостей (частина 2)».
Своєю чергою, у рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями редакцією порталу опрацьовано категорію «Закупівля робіт/послуг» розділу «Зразки документів». За результатом її опрацювання встановлено актуальність таких зразків.