Особливості закупівель в умовах воєнного стану простими словами

Ганна Довгая
4954
4 Грудня 2023
Особливості закупівель в умовах воєнного стану простими словами
4954
4 Грудня 2023

Публічні закупівлі під час воєнного стану мають свої особливості. Щоб розібратись з деякими аспектами їх здійснення далі поговоримо про: моніторинг закупівель під час воєнного стану; закупівлі електроенергії в умовах воєнного стану; спрощені закупівлі під час воєнного стану; як сумувати закупівлі за кодом ДК під час війни.

Моніторинг закупівель під час воєнного стану

Закупівлі під час війни, як і закупівлі в мирний час, мають за мету забезпечити прозорість та публічність використання бюджетних коштів, коштів з інших джерел надходження. Це дозволяє запобігти корупції та забезпечити ефективне використання таких коштів. Однак є деякі особливості моніторингу закупівель, які виникли під час воєнного стану.

Насамперед контролюючі органи отримали право на моніторинг закупівель без використання електронної системи (наприклад, прямі договори за пунктом 13 Особливостей № 1178) та моніторинг спрощених закупівель (наприклад, закупівлі для потреб оборони за постановою КМУ від 11.11.2022 № 1275).

Більше за цією тематикою — на порталі Радник в розділі «Моніторинг закупівель».

Закупівлі до 50 тисяч під час воєнного стану

Закупівлі під час війни привертають особливу увагу громадськості, ЗМІ. Навіть за таких умов, уповноважена особа може не звітувати про договір до 50 тис. грн. Це обумовлено тим, що в пункті 11 Особливостей сказано, що в разі здійснення закупівлі, вартість якої є меншою ніж 50 тис. грн, без використання електронної системи закупівель замовник НЕ оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

Порада: якщо ви наперед знаєте, що вартість предмета на рік буде 50 тис. і вище, рекомендуємо перестрахуватися і вже після укладання першого договору (наприклад, на 20 тис. грн) зробити звіт про укладений договір.

А якщо, наприклад, на початку року у вас є договір на 30 тис. і ви не плануєте закупівлі за таким предметом на рік, тоді можна не оприлюднювати звіт.

Розібратись з цим питанням у деталях вам обов’язково допоможе стаття «Алгоритм здійснення закупівель без використання електронної системи до 50 тис. грн (з 25.02.2023)».

Закупівля електроенергії під час воєнного стану

Публічні закупівлі під час воєнного стану повинні здійснюватись з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, що закріплені в статті 5 Закону.

Електрична енергія є товаром, який підлягає закупівлі відповідно до вимог закупівельного законодавства. Замовник визначає предмет закупівлі товарів за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника (підстава: наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства від 15.04.2020 № 708 «Про затвердження Порядку визначення предмета закупівлі»).

Визначення потреби в товарах (кількісні показники, тобто обсяг закупівлі) здійснюється на підставі аналізу фактичного споживання електричної енергії для забезпечення діяльності замовника у минулих періодах та з урахуванням запланованих поточних завдань замовника.

При цьому всі необхідні зразки документів для проведення торгів по електроенергії зібрані для вас в розділі «Електрична енергія».

Враховуючи, що в середньому відкриті торги тривають 20-25 днів, та конкурентність ринку, через що є вірогідність оскарження закупівлі, відкриті торги або закупівлю з використанням електронного каталогу треба розпочинати заздалегідь.

Зважаючи, що публічні закупівлі під час воєнного стану мають свої особливості для закупівель електроенергії, рекомендуємо ознайомитись із рекомендаціями НКРЕКП щодо закупівлі електричної енергії за процедурами публічних закупівель.

Спрощені закупівлі під час війни

Особливості закупівель в умовах воєнного стану встановлюють особливі правила для здійснення спрощених закупівель. Спрощені закупівлі під час воєнного стану використовуються в інакших вартісних межах, ніж це було до війни. Наразі спрощену закупівлю можна використовувати у двох випадках:

  1. Для потреб оборони за постановою КМУ від 11.11.2022 № 1275;
  2. Як допорогову закупівлю згідно з наказом ДП «Прозорро» від 20.10.2022 № 25.

При цьому, попередня оплата в умовах воєнного стану регулюється постановою КМУ від 4 грудня 2019 року № 1070 «Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти».  

Так, попередня оплата в умовах воєнного стану може здійснюватись розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів (крім закордонних дипломатичних установ) шляхом встановлення у договорах про закупівлю товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти відповідних умов. Такі замовники можуть передбачати попередню оплату в разі закупівлі

  • товарів, робіт і послуг за поточними видатками – на строк не більше трьох місяців;
  • товарів, робіт і послуг за капітальними видатками та державними контрактами (договорами); періодичних видань – на строк не більше 12 місяців;
  • товарів, робіт і послуг, що закуповуються за зовнішньоекономічними контрактами (договорами), укладеними на виконання міжнародних зобов’язань; товарів, робіт і послуг, що закуповуються для забезпечення національної безпеки та оборони держави; товарів, робіт і послуг, що закуповуються для забезпечення участі України у міжнародних, національних та всесвітніх виставкових заходах, – на строк не більше 24 місяців.

Як сумувати закупівлі під час війни за кодом ДК під час воєнного стану

Закупівлі під час війни, в тому числі додавання вартостей таких закупівель, відрізняються від правил здійснення закупівель в довоєнний час. Відповідно до пункту 14 Особливостей закупівля відповідно до цих особливостей здійснюється замовником на підставі наявної потреби або в разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів).

Наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708 від 15.04.2020 затверджено Порядок визначення предмета закупівлі (далі — Порядок визначення), який встановлює правила визначення замовником предмета закупівлі із застосуванням показників цифр основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», а також особливості визначення предмета закупівлі для окремих товарів, робіт і послуг. 

Отже, замовник «сумує» закупівлі за кодом ДК.

При цьому абзацом 3 пункту 15 Особливостей передбачено, що, якщо у замовника виникла додаткова потреба (яку замовник не міг передбачити на момент здійснення закупівлі за тотожним предметом закупівлі) у здійсненні закупівлі за предметом закупівлі, закупівля за яким ним уже була здійснена у поточному році, очікувана вартість такого предмета закупівлі не додається до очікуваної вартості тотожного предмета закупівлі (тотожних предметів закупівель), закупівля якого була здійснена, а замовник обирає вид закупівлі такого предмета закупівлі з урахуванням вартісних меж, визначених цими особливостями.

Тобто якщо замовник має додаткову потребу, яку не міг передбачити на початку року, до проведення закупівлі за таким самим предметом, він обирає закупівлю з урахуванням вартісних меж, визначених Особливостями без урахування попередніх, тотожних закупівель.

Для визначення типу/виду закупівлі скористайтеся шпаргалкою уповноваженої особи щодо вартісних меж.

У разі, якщо потреба в понадпороговій закупівлі відома завчасно та не є непередбачуваною, ми рекомендуємо здійснювати її шляхом відкритих торгів або за допомогою використання електронного каталогу. Дотримуючись таких рекомендацій, проводити публічні закупівлі під час воєнного стане дещо простіше.

Успіхів у здійсненні закупівель! А з усіма закупівельними труднощами вам допоможе впоратись портал RADNUK.COM.UA!

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО