У статті «Алгоритм відкритих торгів з 19.10.2022 за новими особливостями» виотримали чітку таблицю, яка побудована на Законі України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) з урахуванням вимог постанови Кабміну від 12.10.2022 № 1178.
У статті «Алгоритм здійснення закупівель до 100 тис. грн, до 200 тис. грн та до 1,5 млн» ми сформували аналогічну Таблицю відповідно до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), але згідно з так званими допороговими вартісними межами.
Для вашої зручності згадаємо загальні цінові межі відповідно до Особливостей.
Вартісні межі | Хто закуповує | Вид закупівлі згідно з Особливостями |
від 0,01 грн до 100 тис. грн (товари та послуги, крім послуг з поточного ремонту) | Замовник | |
від 0,01 грн до 200 тис. грн (послуги з поточного ремонту) | Замовник | |
від 0,01 грн до 1,5 млн грн (роботи) | Замовник | |
від 100 тис. грн — граничної межі немає (товари та послуги, крім послуг з поточного ремонту) | Замовник / ЦЗО |
|
від 200 тис. грн (послуги з поточного ремонту) | Замовник / ЦЗО | |
від 1,5 млн грн (роботи) | Замовник / ЦЗО |
А далі в цій статті сформуємо алгоритм здійснення закупівель за виключеннями пункту 13 Особливостей.
Основний нюанс закупівель за пунктом 13 Особливостей
Пунктом 13 Особливостей встановлено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару у вичерпних випадках, що перелічені в цьому пункті.
Алгоритм закупівлі за пунктом 13 Особливостей (виключення з відкритих торгів / електронного каталогу) від алгоритму закупівлі без використання електронної системи закупівель за пунктом 11 Особливостей (прямий договір) майже не відрізняється.
Основний нюанс: договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктом 13 Особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин третьої – п’ятої, сьомої та восьмої статті 41 Закону, та цих особливостей (пункт 17 Особливостей).Особливостями встановлено перелік істотних умов договору про закупівлю, які не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі (пункт 19 Особливостей).
У разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених пунктом 19 Особливостей, замовник обов’язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей.
Тому рекомендуємо замовникам, які укладають договір про закупівлю за пунктом 13 Особливостей, у разі внесення змін до істотних умов договору оприлюднювати повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю протягом трьох робочих днів з дня внесення змін та самі зміни (додаткову угоду).
Схема здійснення закупівель за пунктом 13 Особливостей має такий вигляд:
Покроковий орієнтовний алгоритм дій замовника у разі закупівель за виключеннями пункту 13 Особливостей
№ | Найменування етапу | Порядок дій замовника за відповідним етапом / нюанси / рекомендації | Матеріали за темою на порталі RADNUK.COM.UA |
1 | Визначення потреби | Відповідно до пункту 14 Особливостей закупівля відповідно до цих особливостей здійснюється замовником на підставі наявної потреби або в разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Відповідно до абзацу 2 пункту 15 Особливостей за рішенням замовника (наказ, розпорядження тощо) його відокремлений підрозділ може здійснювати закупівлю самостійно для задоволення потреб такого підрозділу. У такому випадку предмет закупівлі визначається замовником окремо для відокремленого підрозділу. Інформація про потребу в закупівлі, що повинна бути здійснена відокремленим підрозділом, вноситься до річного плану замовника. Якщо у замовника виникла додаткова потреба (яку замовник не міг передбачити на момент здійснення закупівлі за тотожним предметом закупівлі) у здійсненні закупівлі за предметом закупівлі, закупівля за яким ним уже була здійснена у поточному році, очікувана вартість такого предмета закупівлі не додається до очікуваної вартості тотожного предмета закупівлі (тотожних предметів закупівель), закупівля яких була здійснена; замовник вибирає вид закупівлі такого предмета закупівлі з урахуванням вартісних меж, визначених цими особливостями. | Сім практичних питань про планування закупівель за Особливостями; Випадки, коли не застосовуємо Особливості: враховуємо опублікування 18.10.2022 відповідної постанови |
2 | Затвердження річного плану закупівель та підготовка обґрунтування закупівлі окремими замовниками згідно з постановою від 11.10.2016 № 710 | Річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом 5 робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього (частина 1 статті 4 Закону, враховуючи пункт 14 Особливостей). Постановою Кабміну від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» для окремих замовників встановлено обов’язок забезпечити наявність обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості щодо всіх публічних закупівель починаючи з 19.12.2020. | Зразок протоколу щодо закупівель за виключеннями згідно з пунктом 13 Особливостей Е-книга: Дотримання Постанови № 710 в частині підготовки й оприлюднення обґрунтувань |
3 | Пошук постачальника / виконавця / підрядника | Якщо потенційного постачальника знайти в територіальній близькості до замовника важко, уповноважена / відповідальна особа може використати можливості онлайн-ресурсу BI Prozorro; переглянути наявні в електронній системі аналогічні закупівлі та обраних постачальників, їх контактні дані; спробувати провести попередні ринкові консультації тощо. Рекомендуємо замовнику на цьому етапі згадати та дотриматись принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом, а саме:
| |
4 | Укладання договору про закупівлю | Договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктом 13 Особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин третьої – п’ятої, сьомої та восьмої статті 41 Закону, та цих особливостей. У договорі про закупівлю рекомендуємо зафіксувати, зокрема, такі положення щодо:
Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:
| На яких умовах можна вносити зміни до договорів про закупівлю та договорів під час воєнного стану; Нюанси укладення договорів без використання ЕСЗ у період воєнного стану |
5 | Звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель | Замовник оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору. Замовники можуть не публікувати інформацію про своє місцезнаходження та / або місцезнаходження постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг), та / або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг, якщо поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника та / або постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг) (пункт 38 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону). | Чому до 100 тис. грн, 200 тис. грн та 1,5 млн грн краще публікувати звіт без ЕЗС; |
6 | Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю | У разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених пунктом 19 Особливостей (перелічені вище), замовник обов’язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни (відповідну додаткову угоду у форматі PDF) відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей. | Форма Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю |
7 | Звітування про виконання договору | Згідно пункту 13 Особливостей укладається договір про закупівлю в розумінні Закону з урахуванням Особливостей (підпункти 17, 19 Особливостей; частина 9 статті 41 Закону). Враховуючи зазначене рекомендуємо оприлюднити звіт про виконання такого договору про закупівлю у відповідності до статті 10 Закону, а саме протягом 20 робочих днів з дня виконання сторонами договору про закупівлю або закінчення строку дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами, або його розірвання. Якщо предмет закупівлі «локалізований», рекомендуємо оприлюднити звіт про виконання договору разом із фактичною калькуляцією собівартості товару. Звіт про виконання договору про закупівлю оприлюднюється протягом 20 робочих днів з дня виконання сторонами договору про закупівлю або закінчення строку дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами, або його розірвання (стаття 10 Закону). | Локалізація на RADNUK.COM.UA: Замовникам — «Локалізація»; Учасникам — «Локалізація»; Зразки документів — «Локалізація виробництва»; Вебінар «Знайомимось із тим, що таке локалізація та як її правильно застосовувати в закупівлях»;
Інструменти — Локалізація. |
Як бонус нижче наведемо виключення за пунктом 13 Особливостей з корисними прикладами документів та рекомендаціями.
Підстава за Особливостями (пункт 13) | Примітки (обґрунтування / законодавство / корисні посилання тощо) | Відповідний приклад документа |
1) інформація, що повинна бути оприлюднена в оголошенні про проведення відкритих торгів, належить до інформації з обмеженим доступом або її розголошення під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку | Аналогічна підстава була встановлена в постанові Кабінету Міністрів України «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169 (далі — Постанова № 169). У разі застосування цієї підстави замовникам варто звернути увагу на такі поняття:
Докладно — у статті «Частина 2. Прямий договір за закупівлями від 50 тис. грн з 29.06.2022: унікальні підстави, передбачені лише Постановою № 169!». | Зразок протоколу щодо закупівель за виключеннями згідно з пунктом 13 Особливостей; Зразок протоколу щодо закупівлі за виключенням за пп. 1 п. 13 Особливостей; |
2) замовник перебуває в районі проведення воєнних (бойових) дій на момент прийняття рішення про здійснення закупівлі або її здійснення | Визначення районів проведення воєнних (бойових) дій здійснюється за аналогією відповідно до Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), що затверджується наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75, у редакції станом на дату прийняття рішення про здійснення закупівлі або її безпосереднього здійснення. Ми кажемо «за аналогією», бо названий Перелік Мінреінтеграції в цілому має іншу мету — здійснення державної фінансової підтримки внутрішньо переміщених осіб. Слідкувати за останніми змінами в наказі Мінреінтеграції від 25.04.2022 № 75 допоможе інструмент на порталі Радника — «Воєнний стан». | Зразок протоколу щодо закупівлі за виключенням за пп. 2 п. 13 Особливостей |
3) публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються для:
| Аналогічна підстава була встановлена в Постанові № 169, проте доповнено також закупівлею поточного ремонту захисних споруд цивільного захисту, у тому числі подвійного призначення, найпростіших споруд, укриттів, та додано виключення у вигляді закупівлі енергоносіїв. Зазначені зміни дещо урегульовують проблемні питання, які виникали у замовників під час здійснення таких закупівель. Докладно — у статтях: «Огляд основних змін до Постанови № 169, що набрали чинності з 10.08.2022»; | Зразок протоколу щодо закупівлі за виключенням за пп. 3 (1) п. 13 Особливостей; Зразок протоколу щодо закупівлі за виключенням за пп. 3 (2) п. 13 Особливостей; Зразок протоколу щодо закупівлі за виключенням за пп. 3 (3) п. 13 Особливостей; Зразок протоколу щодо закупівлі за виключенням за пп. 3 (4) п. 13 Особливостей |
4) існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та / або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником | Аналогічна підстава була встановлена в Постанові № 169. Зверніть увагу на необхідність документально підтвердити наявність такої підстави. Докладно — у статтях: | Приклад обґрунтування застосування виключення: існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі |
5) роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання в одному з таких випадків:
| Зверніть увагу на необхідність документально підтвердити наявність підстави «відсутність конкуренції з технічних причин» — перелік корисних посилань щодо здійснення закупівлі за відсутності конкуренції з технічних причин. Докладно — у статтях: | Приклад обґрунтування застосування виключення: відсутність конкуренції з технічних причин; Приклад обґрунтування застосування виключення: необхідність захисту прав інтелектуальної власності; |
6) відмінено відкриті торги через відсутність учасника процедури закупівлі (учасників процедури закупівлі), у тому числі за лотом. При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації, та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі) | Звертаємо вашу увагу, що згідно з пунктом 36 Особливостей замовник розглядає тендерну пропозицію, навіть якщо вона була подана лише одна. А відкриті торги автоматично відміняються електронною системою закупівель у разі неподання жодної тендерної пропозиції (пункт 48 Особливостей). Отже, саме у разі відміни торгів через неподання жодної тендерної пропозиції замовник може скористатись цим «виключенням» та укласти договір без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу. При цьому:
У такому випадку радимо замовникам звертатись письмово до потенційних постачальників (підрядників / виконавців) із пропозицією щодо укладення договору про закупівлю, зазначивши при цьому:
Незважаючи на те що така підстава-«виключення» дає замовникам змогу значно швидше провести закупівлю, потрібно дуже уважно та ретельно виконати всі супутні умови даного пункту, щоб уникнути можливих порушень і, як наслідок, притягнення до відповідальності. Див. «Шпаргалка уповноваженої особи замовника про адміністративну відповідальність». | |
7) після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару тим самим постачальником, якщо в разі зміни постачальника замовник буде вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призведе до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням, або у разі, коли така закупівля зумовлена змінами до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я. Закупівля додаткового обсягу товару в того самого постачальника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого постачання не перевищує 50 відсотків ціни договору про закупівлю | Аналогічна підстава була встановлена в Постанові № 169, проте доповнено також закупівлями, які зумовлені змінами до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я. Зазначені зміни дещо урегульовують проблемні питання, які виникали в замовників сфери охорони здоров’я, тож радимо саме таким замовникам звернути увагу на цю підставу-«виключення». | Приклад обґрунтування застосування виключення: постачання додаткового обсягу товару |
8) у замовника після укладення договору про закупівлю виникла необхідність у закупівлі додаткових робіт чи послуг, пов’язаних з предметом закупівлі основного договору, у того самого виконавця робіт / надавача послуг. Можливість і умови виконання таких додаткових робіт чи надання послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, який укладений за результатами проведення закупівлі. Закупівля додаткових робіт чи послуг у того самого виконавця робіт / надавача послуг здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення закупівлі. | Аналогічна підстава була встановлена в Постанові № 169, проте в Особливостях уже відсутня умова, що можливість і умови таких додаткових робіт чи послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, який укладений за результатами проведення тендеру / спрощеної закупівлі. | Приклад обґрунтування застосування виключення: закупівля додаткових робіт чи послуг |
9) здійснюється закупівля послуг з адвокатської діяльності, нотаріальних послуг; 10) здійснюється закупівля юридичних послуг, пов’язаних із захистом прав та інтересів України, у тому числі з метою захисту національної безпеки і оборони, під час врегулювання спорів, розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України | Аналогічні підстави були встановлені в Постанові № 169. Докладно — у статтях: | |
11) здійснюється закупівля послуг, необхідних для проведення спортивних заходів, спортивних змагань, заходів з фізичної культури і спорту, фізкультурно-спортивної реабілітації, що включені до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України | Зазначена підстава-«виключення» була внесена урядом задля ефективної реалізації державної політики у сфері фізичної культури і спорту. Дещо подібна підстава відображена в частині 7 статті 3 Закону про публічні закупівлі як виключення із застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом. Радимо замовникам (особливо зі сфери фізичної культури та спорту / охорони здоров’я) звернути увагу на можливість здійснення таких закупівель без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу, проте за умови включення таких заходів до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України (це документ, що визначає організаційні та фінансові питання щодо забезпечення проведення відповідних заходів на відповідний рік та затверджується наказом Мінмолодьспорту в установленому ним порядку; більше інформації можна отримати на сайті https://mms.gov.ua або за зверненням до Міністерства молоді та спорту України). | |
12) здійснюється закупівля товарів, робіт і послуг для забезпечення функціонування об’єктів критичної інфраструктури | Аналогічна підстава була встановлена в Постанові № 169. У разі застосування цієї підстави замовникам варто звернути увагу на таке:
Докладно — у статтях: | |
Окремим, проте «неповним» виключенням є придбання замовниками товарів і послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень та є меншою ніж 200 тис. гривень, що може здійснюватися без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару в разі, коли закупівля товарів і послуг здійснюється у підприємства або організації, що засновані громадською організацією осіб з інвалідністю та отримали дозвіл на право користування пільгами з оподаткування відповідно до законодавства. Аналогічна підстава також відображена в частині 7 статті 3 Закону про публічні закупівлі як виключення із застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом, тому для багатьох замовників вона не є новою чи несподіваною. Але варто закцентувати увагу на такому:
|
Примітка редакції. В Урядовому кур’єрі від 01.12.2022 № 255 (7376) опубліковано постанову Кабміну від 25.11.2022 № 1324 «Про внесення змін до пункту 13 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування». Так, було внесено такі зміни:
2. Доповнити пункт після абзацу двадцять другого новим абзацом такого змісту:
“13) здійснюється закупівля товарів, робіт, послуг для будівництва об’єктів енергетики, призначених для виробництва енергії, за основними технічними показниками, погодженими Міненерго.”.
У зв’язку з цим абзаци двадцять третій і двадцять четвертий вважати відповідно абзацами двадцять четвертим і двадцять п’ятим.
3. Абзац двадцять четвертий після слів “може здійснюватися” доповнити словами “шляхом укладення договору про закупівлю”.