Рекомендації щодо застосування статті 17 Закону з урахуванням Особливостей. Шпаргалка у подарунок!

Олег Підгірський
4449
2 Лютого 2023
Рекомендації щодо застосування статті 17 Закону з урахуванням Особливостей. Шпаргалка у подарунок!
4449
2 Лютого 2023

Пунктом 44 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), визначено порядок застосування статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон) при проведенні відкритих торгів за цими ж Особливостями.

Так, відповідно до наведеної норми замовник зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію переможця процедури закупівлі в разі, коли наявні підстави, визначені статтею 17 Закону (крім пункту 13 частини 1 статті 17 Закону). Також замовник не перевіряє переможця процедури закупівлі на відповідність підстави, визначеної пунктом 13 частини 1 статті 17 Закону, та не вимагає від учасника чи переможця процедури закупівлі підтвердження її відсутності.

Підстави ж за частинами 1 і 2 статті 17 Закону для відмови в участі залишились тими самими, за виключенням, як уже згадано, пункту 13 частини 1 статті 17 Закону.

Інші норми, зокрема за частинами 3–7 статті 17 Закону, дещо змінені абзацами 3–6 пункту 44 Особливостей. Як саме? Розглянемо зміни за допомогою порівняння:

Норма статті 17 Закону

Норма пункту 44 Особливостей

Частина 6

Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує десяти днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 2, 3, 5, 6, 8, 12 і 13 частини 1 та частиною 2 статті 17 Закону.

Абзац 3

Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 3, 5, 6 і 12 частини 1 та частиною 2 статті 17 Закону.

Частина 5

Замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель.

Абзац 3

Замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, крім випадків, коли доступ до такої інформації є обмеженим на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів.

Частина 3

Учасник процедури закупівлі в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції підтверджує відсутність підстав, передбачених пунктами 5, 6, 12 і 13 частини 1 та частиною 2 статті 17 Закону.

Абзац 4

Учасник процедури закупівлі підтверджує відсутність підстав, зазначених в абзаці 1 пункту 44 Особливостей, шляхом самостійного декларування відсутності таких підстав в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції.

Частина 4

Замовник не вимагає від учасників документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 1 і 7 частини 1 статті 17 Закону.

Абзац 5

Замовник не вимагає від учасника процедури закупівлі під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель будь-яких документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених в абзаці 1 пункту 44 Особливостей, крім самостійного декларування відсутності таких підстав учасником процедури закупівлі відповідно до абзацу 4 пункту 44 Особливостей.

Частина 7

У разі якщо учасник процедури закупівлі має намір залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників / співвиконавців в обсязі не менше ніж 20 відсотків від вартості договору про закупівлю у випадку закупівлі робіт або послуг для підтвердження його відповідності кваліфікаційним критеріям відповідно до частини 3 статті 16 Закону, замовник перевіряє таких суб’єктів господарювання на відсутність підстав, визначених у частині 1 статті 17 Закону.

Абзац 6

У разі коли учасник процедури закупівлі має намір залучити інших суб’єктів господарювання як субпідрядників / співвиконавців в обсязі не менше ніж 20 відсотків вартості договору про закупівлю у випадку закупівлі робіт або послуг для підтвердження його відповідності кваліфікаційним критеріям відповідно до частини 3 статті 16 Закону, замовник перевіряє таких суб’єктів господарювання на відсутність підстав (у разі застосування до учасника процедури закупівлі), визначених у частині 1 статті 17 Закону (крім пункту 13 частини 1 статті 17 Закону).

Встановлюємо вимоги до учасника в тендерній документації щодо підтвердження його відповідності

Нагадаю, що відповідно до пункту 2 частини 2 статті 22 Закону у тендерній документації зазначаються підстави, встановлені статтею 17 Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників вимогам згідно із законодавством.

У свою чергу, як уже згадано, відповідно до абзацу 5 пункту 44 Особливостей замовник не вимагає від учасника процедури закупівлі під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель будь-яких документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених в абзаці 1 пункту 44 Особливостей, крім самостійного декларування відсутності таких підстав учасником процедури закупівлі відповідно до абзацу 4 цього ж пункту.

Тобто крім декларування замовник від учасника по статті 17 Закону вимагати більше нічого не може.

Тому в редакції тендерної документації на виконання вимоги пункту 2 частини 2 статті 22 Закону доцільно перелічити підстави для відмови учаснику в участі у відкритих торгах, передбачені частинами 1 і 2 статті 17 Закону, звичайно, без пункту 13 частини 1 статті 17 Закону, та передбачити спосіб підтвердження відповідності, визначений абзацом 4 пункту 44 Особливостей.

Варто також зазначити, що пунктом 41 Особливостей не визначено підстави для відхилення учасника, у разі коли наявні підстави, встановлені частиною 1 статті 17 Закону, як до Особливостей визначалось за абзацом 2 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону. Тим самим Особливостями не визначено порядку відмови учаснику в участі за наявності підстав, визначених частиною 1 статті 17 Закону.

Що робити замовнику в разі встановлення наявності підстав за статтею 17 Закону відносно учасника?

Згідно з абзацами 2 і 3 пункту 39 Особливостей замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції. У разі отримання достовірної інформації про невідповідність переможця процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв підставам, установленим частиною 1 статті 17 Закону, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника процедури закупівлі.

Абзацом 2 підпункту 1 пункту 41 Особливостей також визначено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі зазначив у тендерній пропозиції недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів відкритих торгів, яку замовником виявлено згідно з абзацом 2 пункту 39 Особливостей.

Тому в разі підтвердження інформації, поданої учасником, після подання відповідного запиту та отримання достовірної інформації про невідповідність переможця процедури закупівлі вимогам, підставам, установленим частиною першою статті 17 Закону, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою при визначенні результатів процедури закупівлі, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника. Саме про це ми писали в статті «Чи має право замовник звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником у відкритих торгах? Який алгоритм?».

По суті факт наявності підстав для відмови за частиною 1 статті 17 Закону повинен вважатися поданням у складі тендерної пропозиції недостовірної інформації, оскільки декларуванням у порядку абзацу 4 пункту 44 Особливостей учасник показав відсутність таких підстав.

Окремо рекомендуємо самостійно перевірити інформацію щодо відсутності підстав доступними замовнику засобами в порядку пункту 39 Особливостей та отримані результати зафіксувати в протоколі. Для цілей цього пункту отримання достовірної інформації можливе як за запитом чи зверненням, так і за відомостями, що є у відкритому доступі. Щодо останнього опрацьовано позицію органу оскарження в публікації «Недостовірність інформації встановлюється не лише за відповіддю на звернення замовника».

Інше питання: де знайти підтвердження чи куди звертатись із запитом?

Вимоги частини 1 і 2 статті 17 Закону

(Замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника в разі, якщо…)

Спосіб самостійної перевірки інформації замовником щодо переможця та/або учасника процедури закупівлі

Замовник має незаперечні докази того, що учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо найму на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі або застосування замовником певної процедури закупівлі.

(пункт 1 частини 1 статті 17 Закону)

За допомогою внутрішнього розслідування чи розслідування в рамках проведення слідчих дій органами, до компетенції яких входить здійснення таких дій. При цьому на цій підставі замовник може відхилити учасника лише за наявності відповідних доказів (наприклад, відеофіксація або звукозапис тощо).

Відомості про юридичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення.

(пункт 2 частини 1 статті 17 Закону)

З інформацією щодо функціонування Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, ознайомтеся в листі Національного агентства з питань запобігання корупції від 13.05.2022 № 3304-04/23994-03 та публікації «Не функціонують єдині державні реєстри: причини та можливості».

Службову (посадову) особу учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією.

(пункт 3 частини 1 статті 17 Закону)

  • За допомогою аналітичної системи YouControl (не є відкритими даними);
  • перевірка документа, наданого переможцем.

Суб’єкт господарювання (учасник) протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини 2 статті 6пунктом 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів.

(пункт 4 частини 1 статті 17 Закону)

Фізична особа, яка є учасником процедури закупівлі, була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку.

(пункт 5 частини 1 статті 17 Закону)

Замовник перевіряє наданий витяг на сайті електронних адміністративних послуг за номером витягу та датою народження особи, на ім’я якої видано довідку.

Детальніше з інформацією щодо витягу можна ознайомитись у листі Міністерства внутрішніх справ України про надання відомостей щодо наявності/відсутності судимості від 23.05.2022 № 12655/16-2022 та публікації «Витяг з МВС про (не)судимість видають! Алгоритм отримання».

Службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію (або уповноважена на підписання договору в разі переговорної процедури закупівлі), була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку.

(пункт 6 частини 1 статті 17 Закону)

Замовник перевіряє наданий витяг на сайті електронних адміністративних послуг за номером витягу та датою народження особи, на ім’я якої видано довідку.

Тендерна пропозиція подана учасником конкурентної процедури закупівлі або участь у переговорній процедурі бере учасник, який є пов’язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та/або з уповноваженою особою (особами), та/або з керівником замовника.

(пункт 7 частини 1 статті 17 Закону)

  • За допомогою аналітичної системи YouControl (не є відкритими даними);
  • власноручною перевіркою необхідних документів учасників та замовника.

Учасник процедури закупівлі визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура.

(пункт 8 частини 1 статті 17 Закону)

Примітка: 

  • відсутність судових рішень про визнання банкрутом особи, стосовно якої запитується інформація, та про відкриття ліквідаційної процедури щодо такої особи і є підтвердженням відсутності підстави для відмови цій особі в участі в процедурі закупівлі, передбаченої пунктом 8 частини 1 статті 17 Закону.

Щодо функціонування Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань та перевірки відомостей реєстру читайте публікацію «Як отримати інформацію чи витяг з ЄДР онлайн».

У Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань відсутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» (крім нерезидентів).

(пункт 9 частини 1 статті 17 Закону)

Юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі (крім нерезидентів), не має антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 мільйонів гривень (у тому числі за лотом).

(пункт 10 частини 1 статті 17 Закону)

Учасник процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України «Про санкції».

(пункт 11 частини 1 статті 17 Закону)

  • Опрацювавши чинні рішення Ради національної безпеки і оборони України про застосування та/або внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), які є у відкритому доступі на офіційному сайті Верховної Ради України (офіційне джерело)
  • також ці нормативно-правові акти можна опрацювати, використовуючи систему нормативних актів НАУ або ЛІГА (не є відкритими даними)
  • за допомогою аналітичної системи YouControl (не є відкритими даними);
  • за допомогою аналітичної системи застосунку Опендатабот (не є відкритими даними);
  • за допомогою сервісу «Війна & санкції» (не є відкритими даними).

Службову (посадову) особу учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми.

(пункт 12 частини 1 статті 17 Закону)

  • Замовник перевіряє наданий витяг на сайті електронних адміністративних послуг за номером витягу та датою народження особи, на ім’я якої видано довідку.

Учасник процедури закупівлі має заборгованість із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), крім випадку, якщо такий учасник здійснив заходи щодо розстрочення і відстрочення такої заборгованості у порядку та на умовах, визначених законодавством країни реєстрації такого учасника.

(пункт 13 частини 1 статті 17 Закону)

Відповідно до абзацу 2 пункту 44 Особливостей замовник не перевіряє переможця процедури закупівлі на відповідність підстави, визначеної пунктом 13 частини 1 статті 17 Закону, та не вимагає від учасника процедури закупівлі/переможця процедури закупівлі підтвердження її відсутності.

Замовник може прийняти рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та може відхилити тендерну пропозицію учасника в разі, якщо учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов’язання за раніше укладеним договором про закупівлю з цим самим замовником, що призвело до його дострокового розірвання, і було застосовано санкції у вигляді штрафів та / або відшкодування збитків — протягом трьох років з дати дострокового розірвання такого договору.

Учасник процедури закупівлі, що перебуває в обставинах, зазначених у частині 2 статті 17 Закону, може надати підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності, незважаючи на наявність відповідної підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі. Для цього учасник (суб’єкт господарювання) повинен довести, що він сплатив або зобов’язався сплатити відповідні зобов’язання та відшкодування завданих збитків.

Якщо замовник вважає таке підтвердження достатнім, учаснику не може бути відмовлено в участі в процедурі закупівлі.

(частина 2 статті 17 Закону)

  • Власноручною перевіркою необхідних документів учасників та замовника.

Вимоги тендерної документації по статті 17 Закону щодо переможця

Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 3, 5, 6 і 12 частини 1 та частиною 2 статті 17 Закону.

Цією нормою встановлено вичерпний перелік підстав, відсутність яких повинен підтвердити переможець торгів. У випадку ненадання такого підтвердження у встановлені строки тендерна пропозиція такого переможця підлягає відхиленню з підстави абзацу 3 підпункту 3 пункту 41 Особливостей.

Так, для цілей норми абзацу 3 пункту 44 Особливостей доцільно вимагати такі документи від переможця:

  1. Щодо пункту 3 частини 1 статті 17 Законуінформаційну довідку з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, сформовану в електронній формі.
  2. Щодо пунктів 5, 6 і 12 частини 1 статті 17 Законувитяг з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості», сформований у паперовій або електронній формі.
  3. Щодо частини 2 статті 17 Закону довідку довільної форми про відсутність відповідних обставин або підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності, незважаючи на наявність відповідної підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі.

У статті «Переможець не надав витягу з реєстру корупціонерів та листа з Мін’юсту про банкрутство — відхилення? Практика АМКУ за Особливостями» опрацьовано рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України, за яким розглядалося питання відхилення пропозиції переможця у зв’язку з ненаданням підтвердження відсутності підстав для відмови, передбачених пунктами 2 і 8 частини 1 статті 17 Закону, що вимагалося умовами закупівлі. У свою чергу обов’язковість підтвердження відсутності цих підстав не передбачена пунктом 44 Особливостей.

Можна також зауважити, що умови підтвердження відсутності згаданих підстав встановлені з огляду на положення другого речення абзацу 3 пункту 44 Особливостей, в той час коли доступ до такої інформації є обмеженим на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів. Проте згадані умови закупівлі не були оскаржені, тож можна припустити, що АМКУ виходив з міркувань, що ТП має дорівнювати ТД.

Зі свого боку вимагати від переможця закупівлі підтвердження відсутності підстав для відмови, передбачених іншими пунктами частини 1 статті 17 Закону, ніж визначено нормою першого речення абзацу 3 пункту 44 Особливостей, не рекомендуємо.

Яким же чином замовнику перевірити відсутність підстав для відмови вже переможцю в участі, передбачених статтею 17 Закону? Крім перевірки документів, наданих переможцем на виконання умов закупівлі, замовник може скористатись аналогічними способами, які ми описали вище, для перевірки відповідності учасника.

Додатково для використання в роботі та самоконтролю при проведенні відкритих торгів замовник може скористатись шпаргалкою застосування норм статті 17 Закону з урахуванням Особливостей, яка вже завантажена на порталі RADNUK.COM.UA. Успіхів!

Корисними для вас будуть також публікації:

Тендери

Публікації для учасників щодо особливостей участі при проведенні замовниками відкритих торгів (в тому числі відкритих торгів з публікацією англійською мовою), торгів з обмеженою участю та конкурентного діалогу: алгоритм, поради, кейси з практики, тощо.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО