Відповідно до пункту 10 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон) забезпечення тендерної пропозиції — надання забезпечення виконання зобов’язань учасником перед замовником, що виникли у зв’язку з поданням тендерної пропозиції, у вигляді такого забезпечення, як гарантія. За своєю природою це, умовно кажучи, страхування замовника від дій недобросовісних учасників.
Згідно з частиною 1 статті 25 Закону замовник має право зазначити в оголошенні про проведення конкурентної процедури закупівлі (сьогодні це лише відкриті торги за особливостями) та в тендерній документації вимоги щодо надання забезпечення тендерної пропозиції. У разі, якщо замовник вимагає надання забезпечення тендерної пропозиції, у тендерній документації повинні бути зазначені умови його надання, зокрема розмір, строк дії та застереження щодо випадків, коли забезпечення тендерної пропозиції не повертається учаснику. У такому разі учасник під час подання тендерної пропозиції одночасно надає забезпечення тендерної пропозиції.
Варто також згадати, що форма забезпечення тендерної пропозиції затверджена наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 14.12.2020 № 2628.
Особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), зазначені норми не змінені та не зупинені. Ба більше, абзацом 3 підпункту 1 пункту 41 Особливостей визначено підставу для відхилення замовником тендерної пропозиції учасника, якщо ним не надано забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або забезпечення тендерної пропозиції не відповідає умовам, що визначені замовником у тендерній документації до такого забезпечення тендерної пропозиції.
Для правильного застосування наведених норм пропонуємо перелік корисних посилань на статті щодо забезпечення тендерної пропозиції, а саме:
- «Коротко про головне: забезпечення тендерної пропозиції», у якій автор зупиняється на найважливіших нюансах встановлення умов щодо такого забезпечення;
- «Мінекономіки про розбіжність у строках щодо подання забезпечення тендерної пропозиції», що містить огляд та опрацювання позиції уповноваженого органу щодо розбіжностей у строках оприлюднення переможцем закупівлі документів по статті 17 Закону, що, в свою чергу, є ключовим, зокрема в питанні неповернення суми забезпечення;
- «Строк дії тендерної пропозиції та строк дії забезпечення тендерної пропозиції: як продовжувати та коли відхиляти», де відображено думки експерта щодо строку дії забезпечення та висвітлені інші тонкощі щодо його продовження чи відхилення пропозиції учасника;
- «Відхилення через невідповідність забезпечення тендерної пропозиції. Практика АМКУ за Особливостями», «Відхилення учасника через невідповідність забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції умовам замовника» та «Гарантія не відповідає Наказу № 2628. Чи відхиляти ТП за відсутності таких вимог у ТД?», де опрацьовані рішення органу оскарження стосовно помилок у забезпеченні, а також питання надання можливості на виправлення невідповідностей за Особливостями;
- «Тендерне забезпечення: що має знати учасник?», що містить поради учасникам.
У свою чергу, у рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів редакцією порталу опрацьовано категорію «Відкриті торги з особливостями», ураховуючи зміни за постановою Кабміну від 30.12.2022 № 1495, розділу «Зразки документів замовникам за особливостями». За результатом їх опрацювання встановлено актуальність таких зразків.