Суттєві помилки замовника? Прискіпливість ДАСУ? Якої думки суд?

Катерина Плашенко
2181
22 Вересня 2021
Суттєві помилки замовника? Прискіпливість ДАСУ? Якої думки суд?
2181
22 Вересня 2021

Відділ освіти / замовник провів відкриті торги на закупівлю за кодом ДК 021:2015:03220000-9: овочі, фрукти та горіхи, зокрема яблука, банани, лимони, капуста качанна, цибуля, морква, буряк, відповідно до оголошення № UA-2021-01-26-011791-b.

Державна аудиторська служба провела моніторинг даної процедури закупівлі, виявила ряд порушень та вимагає від замовника їх усунити в установленому законодавством порядку.

Чи дійсно замовник припустився вагомих помилок, чи Держаудитслужба просто прискіпується, та процедура закупівлі була проведена відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон)? Якого ж висновку дійде суд та на чиєму боці правда? Розгляньмо деталі справи.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 13.07.2021 у справі № 520/8793/21

Обставини справи: до суду звернувся замовник з адміністративним позовом до Держаудитслужби, у якому просить суд визнати протиправним та скасувати висновок Держаудитслужби (ID моніторингу: UА-М-2021-04-29-000004) від 30.04.2021 за результатами публічної закупівлі, проведеної замовником (ID процедури закупівлі: UА-2021-01-26-011791-b), в частині виявлених порушень та зобов’язань щодо усунення порушень.

12.02.2021 відбувся аукціон в електронній системі закупівель (ЕСЗ), за результатом якого переможцем визнано ФОП «Ж».

15.02.2021 замовник оприлюднив повідомлення про намір укласти договір про закупівлю з ФОП «Ж».

26.02.2021 між ФОП «Ж» та замовником було укладено договір про закупівлю.

28.04.2021 Держаудитслужбою був прийнятий наказ № 189 про початок моніторингу процедури закупівлі (UА-2021-01-26-011791-b).

Позиція Держаудитслужби: згідно з висновком про результати моніторингу закупівлі було встановлено порушення законодавства замовником в частині складання форм документів у сфері публічних закупівель та невідхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до Закону. Замовник порушив пункт 9 частини 2 статті 21 Закону, оскільки оголошення про проведення процедури закупівлі не містить інформації про умови надання забезпечення тендерних пропозицій.

Замовник повинен був відхилити тендерну пропозицію ФОП «Ж» як таку, що не відповідала вимогам тендерної документації, оскільки ФОП «Ж» не виконало вимогу тендерної документації щодо підтвердження проходження навчання працівників з питань гігієни персоналу. ФОП «Ж» не надало документів, що засвідчують дату та періодичність проведення навчання, і програму навчання з питань гігієни персоналу та гігієнічних вимог до обігу харчових продуктів.

Позиція замовника: на момент створення оголошення про проведення процедури закупівлі замовник заповнив усі поля, доступні до такого заповнення. Замовник надав копію листа № 678/06 від 29.06.2021 від майданчика ТОВ «Закупки.Пром.Уа», у якому зазначено: «на виконання наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 14.12.2020 № 2628 „Про затвердження форми і Вимог до забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції“, який набрав чинності 19.03.2021, адміністратором електронної системи публічних закупівель ДП „Прозорро“ 16.04.2021 було оновлено функціонал та впроваджено можливість зазначати інформацію про забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції безпосередньо у спеціальних електронних полях оголошення».

На вебсторінці процедури закупівлі за посиланням в мережі Інтернет https://ргоzoгго.gov.ua/tender/UА-2021-01-26-011791-b у розділі «Інформація про предмет закупівлі» замовник зазначив: «Забезпечення тендерних пропозицій — Страхова гарантія. Умови надання забезпечення тендерних пропозицій відповідно до тендерної документації».

Тендерна пропозиція ФОП «Ж», завантажена до офіційного вебпорталу публічних закупівель, містила скановані документи, зокрема Журнал реєстрації проведення навчання з питань гігієни персоналу та гігієнічних вимог до обігу харчових продуктів за 2020-2021 рік, які підтверджують проходження та періодичність проведення навчання працівників з питань гігієни персоналу, зазначених учасником відповідно до вимоги тендерної документації.

Також у складі тендерної пропозиції ФОП «Ж» надані скановані документи: наказ № 09/10 від 09.10.2020, наказ № 12/10 від 12.10.2020 та Програма навчання з питань гігієни персоналу та гігієнічних вимог до обігу харчових продуктів. Таким чином, ФОП «Ж» надало документи, що підтверджують проходження навчання працівників, та виконала вимоги тендерної документації. Підстави для відхилення тендерної пропозиції ФОП «Ж» відсутні.

Позиція суду: керуючись статтями 14, 243–246, 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України, адміністративний позов замовника до Держаудитслужби про визнання протиправним та скасування висновку задовольнити. Скасувати висновок Держаудитслужби в частині виявлених порушень та зобов’язань щодо усунення порушень. Стягнути на користь замовника за рахунок бюджетних асигнувань Держаудитслужби сплачений судовий збір у розмірі 2 270,00 грн.

Коментар редакції: цього разу замовнику вдалося переконати суд, що він виконав вимоги Закону, зазначивши у полях ЕСЗ лише «Забезпечення тендерних пропозицій — Страхова гарантія. Умови надання забезпечення тендерних пропозицій відповідно до тендерної документації». Попри таке рішення суду радимо замовникам враховувати пункт 9 частини 9 статті 21 Закону, яким передбачено, що оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити розмір, вид та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати).

Абзацом 2 частини 1 статті 25 Закону передбачено, що якщо замовник вимагає надання забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції, у тендерній документації / оголошенні про проведення спрощеної закупівлі повинні бути зазначені умови його надання, зокрема розмір, строк дії та застереження щодо випадків, коли забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції не повертається учаснику. Тож оголошення про проведення відкритих торгів має містити таку інформацію:

  • розмір забезпечення тендерних пропозицій;
  • вид забезпечення тендерних пропозицій;
  • умови забезпечення тендерних пропозицій: розмір, строк дії та застереження щодо випадків, коли забезпечення тендерної пропозиції не повертається учаснику.

Детальний приклад того, яку інформацію замовник має зазначити в оголошенні про проведення відкритих торгів, читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Затверджено форму і вимоги до забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції».

Ще більше показової судової практики читайте на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Судова практика для учасників» та у статтях:

Судова практика закупівель

Публікації з прикладами та аналізом наявних судових рішень щодо різноманітних актуальних питань сфери публічних закупівель

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО