Як та згідно з чим розрахувати ціну тендерної пропозиції при участі в закупівлі робіт?

Ірина Олійник
4649
20 Грудня 2021
Як та згідно з чим розрахувати ціну тендерної пропозиції при участі в закупівлі робіт?
4649
20 Грудня 2021

Для відповіді на головне питання статті спочатку розберемо термінологію.

Відповідно до «Настанови з визначення вартості будівництва» договірна ціна — кошторис, яким визначається вартість будівельних робіт, узгоджена сторонами (замовником та підрядником) та обумовлена у договорі.

Згідно з Настановою з визначення вартості будівництва приблизний кошторис (динамічна договірна ціна) — кошторис, що підлягає уточненню у разі змінення поточних цін на ресурси, що враховані у договірній ціні, а також з інших підстав, визначених умовами договору.

Відповідно до Настанови з визначення вартості будівництва твердий кошторис (тверда договірна ціна) — кошторис, що може коригуватися лише в окремих випадках за згодою сторін у порядку, визначеному договором.

Визначення вартості будівництва при складанні ціни пропозиції учасника процедур закупівель

Ціна пропозиції учасника процедури закупівлі (договірна ціна) розраховується на підставі нормативної потреби в трудових і матеріально-технічних ресурсах, необхідних для здійснення проєктних рішень по об’єкту будівництва, та поточних цін на них або з використанням укрупнених показників вартості робіт, обсяги та види яких передбачені затвердженою проєктною документацією.

Для розрахунку ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) замовник надає відомість обсягів робіт, відомість ресурсів до неї без цін або затверджену проєктну документацію. Для розрахунку ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) окремих видів капітальних ремонтів замовник надає дефектний акт.

Договірна ціна є кошторисом вартості підрядних робіт, який узгоджений замовником, і використовується при проведенні взаєморозрахунків. Форму договірної ціни наведено у додатку 30 Настанови з визначення вартості будівництва.

Ціна пропозиції підрядника формується на підставі вартості будівельних робіт, до складу якої включаються:

  • прямі, загальновиробничі та інші витрати на будівництво об’єкта;
  • прибуток;
  • кошти на покриття адміністративних витрат будівельних організацій;
  • кошти на покриття ризиків у випадках, передбачених у пункті 4.40 Настанови з визначення вартості будівництва;
  • кошти на покриття додат­кових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами;
  • кошти на сплату податків, зборів, обов’язкових платежів;
  • кошти на покриття витрат, пов’язаних з придбанням та доставкою на об’єкт будів­ництва устаткування, забезпечення яким покладається на підрядника.

Заробітна плата у складі прямих витрат розраховується учасником процедури закупівлі (підрядником) на підставі нормативних трудовитрат на певний обсяг робіт і вартості людино-години середнього нормативного розряду цих робіт для ланки робітників-будівельників і монтажників та середнього нормативного розряду ланки робітників, зайнятих на керуванні та обслуговуванні будівельних машин і механізмів.

Середній нормативний розряд по видах робіт для ланки робітників-будівельників і монтажників приймається за КНУ РЕКН, а для ланки робітників, зайнятих на керуванні та обслуговуванні будівельних машин і механізмів, — за КНУ РКНЕМ.

Розрахунок заробітної плати провадиться на підставі нормативно-розрахункових трудовитрат і вартості людино-години відповідного середнього нормативного розряду робіт, які виконуються ланкою робітників-будівельників, монтажників, та середнього нормативного розряду ланки робітників, зайнятих на керуванні та обслуговуванні будівельних машин і механізмів.

Вартість людино-години робітників по об’єктах будівництва, що споруджуються за рахунок державних коштів, обчислюється з урахуванням положень, викладених у «Порядку розрахунку розміру кошторисної заробітної плати, який враховується під час визначення вартості будівництва», затвердженому наказом Мінрегіону від 20.10.2016 № 281 та зареєстрованому в Мін’юсті 11.11.2016 за № 1469/29599 (в редакції наказу Мінрегіону від 27.07.2018 № 196, зареєстрованому в Мін’юсті 16.08.2018 за № 931/32383).

Розрахунок вартості людино-години відповідного середнього нормативного розряду робіт, які виконуються ланкою робітників-будівельників, монтажників, та середнього нормативного розряду ланки робітників, зайнятих на керуванні та обслуговуванні будівельних машин і механізмів у звичайних умовах праці, провадиться із застосуванням міжрозрядних коефіцієнтів, які наведено у додатку 15 до Настанови з визначення вартості будівництва.

Вартість експлуатації будівельних машин та механізмів у складі прямих витрат учасник процедури закупівлі (підрядник) визначає з огляду на нормативний час роботи машин, необхідних для виконання обсягу робіт, що пропонується, та вартість експлуатації машин за одиницю часу їх застосування (машино-година) в поточних цінах з урахуванням положень пунктів 5.5–5.9 Настанови з визначення вартості будівництва.

Нормативний час роботи будівельних машин та механізмів визначається на підставі РЕКН та обсягів робіт, які пропонуються до виконання.

Вартість машино-години власної будівельної техніки учасника процедури закупівлі (підрядника) визначається на підставі КНУ РКНЕМ і відповідних поточних цін на них з додаванням амортизаційних відрахувань; витрат на заміну частин, що швидко спрацьовуються; вартості матеріальних ресурсів на ремонт і технічне обслуговування та перебазування машин; інших витрат, пов’язаних з експлуатацією і утриманням будівельних машин та механізмів, що враховуються у складі прямих витрат. Загальновиробничі та адміністративні витрати, а також прибуток враховуються в ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) в цілому по об’єкту будівництва і обчислюються з урахуванням трудовитрат робітників, зайнятих на керуванні та обслуговуванні власних будівельних машин та механізмів будівельної організації.

Поточні ціни на матеріальні ресурси приймаються на підставі проведеного учасником процедури закупівлі (підрядником) аналізу цін (при рівних якісних характеристиках), за обґрунтованою ціною матеріальних ресурсів, що склалася на дату оформлення ціни пропозиції та яка не повинна перевищувати середню ціну в регіоні.

Поточні ціни на матеріальні ресурси для будівництва визначаються з урахуванням усіх елементів вартості, таких як:

  • відпускна ціна (у тому числі вартість тари, упаковки і реквізиту та вартість вантажних робіт);
  • вартість транспортування;
  • заготівельно-складські витрати, як правило, приймається за обґрунтованою (найменшою при всіх рівних характеристиках) ціною матеріальних ресурсів на підставі проведеного аналізу поточних цін на ринку будівельних матеріалів, виробів та конструкцій у регіоні за цінами виробників.

Витрати з транспортування матеріальних ресурсів розраховуються на підставі їх нормативної кількості, відстані перевезень та чинних тарифів. Якщо перевезення планується здійснювати власними транспортними засобами учасника процедури закупівлі (підрядника), витрати з транспортування матеріальних ресурсів визначаються на підставі розрахунків вартості перевезень за 1 т на необхідну відстань відповідними транспортними засобами. Загальновиробничі та адміністративні витрати, а також прибуток враховуються в ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні) в цілому по об’єкту будівництва і обчислюються з урахуванням трудовитрат робітників, зайнятих на керуванні та обслуговуванні власного автомобільного транспорту.

Заготівельно-складські витрати розраховуються, зважаючи на відповідні статті цих витрат та обсяги матеріальних ресурсів, які зберігаються на складах і застосовуються безпосередньо на об’єкті будівництва, потужності організації та обсяги робіт по цьому об’єкту будівництва або за домовленістю сторін за відсотковими показниками, передбаченими в інвесторській кошторисній документації, що обумовлюється договором.

У ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні) окремим розділом враховуються також кошти на покриття витрат, пов’язаних з придбанням та доставкою на об’єкт будівництва устаткування, меблів та інвентарю, забезпечення яким покладається на учасника процедури закупівлі (підрядника).

Кошторисна вартість устаткування визначається як сума всіх витрат на придбання і доставку цього устаткування на приоб’єктний склад або місце його передачі до монтажу, а саме:

  • відпускні ціни;
  • транспортні витрати;
  • заготівельно-складські витрати.

Загальновиробничі витрати ― це витрати будівельної організації, до яких відносяться: витрати, пов’язані з управлінням та обслуговуванням будівельного виробництва; витрати на організацію робіт на будівельних майданчиках і вдосконалення технології; витрати на здійснення заходів з охорони праці на будівельних майданчиках; інші загальновиробничі витрати. Загальновиробничі витрати включаються до виробничої собівартості будівельних робіт.

Загальновиробничі витрати у складі ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) обчислюються з огляду на структуру цих витрат, яка склалася в підрядній організації за попередній період, з урахуванням положень Методичних рекомендацій з формування собівартості будівельно-монтажних робіт, затверджених наказом Мінрегіону від 31.12.2010 № 573, і переліку загальновиробничих витрат, наведених у додатку 10 до Настанови з визначення вартості будівництва.

До ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) включаються відрахування за встановленими законодавством нормами на єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування від заробітної плати робітників, зайнятих на будівельних роботах і на керуванні та обслуговуванні будівельних машин та механізмів, і працівників, кошти на заробітну плату яких враховуються в загальновиробничих витратах.

У складі ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) загальновиробничі витрати включаються за показниками, визначеними розрахунково-аналітичним методом на підставі аналізу цих витрат за попередній звітний період за даними бухгалтерського обліку з використанням самостійно вибраної підприємством бази розподілу (зокрема, у відсотках від прямих витрат). З маси витрат за попередній звітний період, що за бухгалтерським обліком віднесено до загальновиробничих, вилучаються витрати, податки, збори, обов’язкові платежі, які за правилами обчислення вартості будівництва враховуються в ній або окремо, або в її складових.

До складу ціни пропозиції підрядник включає також кошти, необхідні для забезпечення здійснення будівництва в цілому. Розглянемо їх далі.

Кошти на зведення та розбирання титульних тимчасових будівель і споруд, необхідних для проведення будівельних робіт, а також для обслуговування робітників-будівельників у межах будівельного майданчика, які обчислюються на підставі ПОБ з урахуванням оснащеності будівельної організації контейнерними і збірно-розбірними мобільними (інвентарними) будівлями та спорудами, а також можливості пристосування та використання для потреб будівництва існуючих та новозбудованих будівель і споруд сталого типу. При формуванні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) кошти на покриття витрат підрядника на зведення та розбирання титульних тимчасових будівель і споруд з урахуванням можливості пристосування та використання для цих цілей існуючих та новозбудованих будівель і споруд сталого типу визначаються калькуляційним методом за даними ПОБ.

У складі ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) враховуються кошти на виконання будівельних робіт у зимовий період, якщо таке планується.

Зазначені кошти визначаються тільки на обсяг робіт, виконання яких планується у зимовий період.

Розмір коштів на зимове подорожчання вартості будівельних робіт, виконуваних у зимових умовах, врахованих у складі ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни), не повинен перевищувати кошторисного ліміту. Кошти на подорожчання будівельних робіт, які виконуються у зимовий період, визначаються калькуляційним методом на підставі об’ємів будівельних робіт, виконання яких планується у зимовий період, та розрахунків додаткових витрат, перелічених в абзаці четвертому пункту 5.21 Настанови з визначення вартості будівництва.

У складі ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) можуть враховуватися кошти на виконання будівельних робіт у літній період просто неба, якщо таке планується. Зазначені кошти є лімітом і сплачуються замовником підряднику тільки за обсяги робіт, які виконуються у літній період просто неба, за умови перевищення гранично-припустимого рівня шкідливих факторів виробничого середовища на підставі довідок місцевих органів гідрометеорологічної служби і розрахунків, виконаних відповідно до положень пунктів 6.8–6.13 Настанови з визначення вартості будівництва.

Кошти на покриття інших витрат визначаються за обґрунтовувальними розрахунками на підставі положень чинного законодавства, даних проєктної документації, вихідних даних замовника щодо здійснення будівництва, умов виконання будівельних робіт, розташування майданчика будівництва відносно місця дислокації будівельної організації тощо.

До таких коштів відносяться кошти на:

  1. перевезення працівників будівельної організації автомобільним транспортом (у випадках, коли місце розташування будівельної організації (пункт збору) знаходиться на відстані більше 3 км від місця роботи, а міський або приміський транспорт відсутній або не забезпечує перевезення працівників на будівництво у зазначений час);
  2. відрядження працівників будівельної організації на об’єкт будівництва;
  3. доплати працівникам, які виконують роботи на об’єктах будівництва, що знаходяться на значній відстані (більше 15 км) від місця розташування будівельної організації, у зв’язку з поїздками в неробочий час від місця розташування організації (збірного пункту) до місця роботи на об’єкті будівництва і назад;
  4. відсотки за користування кредитами банків (за рішенням розпорядників коштів);
  5. тощо.

Визначення прибутку

У ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні) враховується економічно обґрунтований прибуток, який планується отримати від виконання робіт на об’єкті будівництва, який не може перевищувати 15 % від суми прямих і загальновиробничих витрат. Розмір прибутку залежить від класу наслідків (відповідальності) об’єктів, що входять до складу комплексу (будови). На розмір прибутку впливає значна кількість факторів, у тому числі такі:

  1. вид будівництва;
  2. технічна та технологічна складність об’єкта будівництва, складність виконання будівельних робіт;
  3. тривалість будівництва;
  4. спосіб фінансування об’єкта будівництва;
  5. кон’юнктура ринку трудових ресурсів і будівельних організацій, спроможних виконати роботи по об’єкту будівництва в цьому регіоні, тощо.

Базою для обчислення прибутку є загальна кошторисна трудомісткість.

Визначення адміністративних витрат

Кошти на покриття адміністративних витрат будівельних організацій призначені на відшкодування адміністративних витрат, пов’язаних з виконанням будівельних робіт.

Адміністративні витрати у складі ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) обчислюються, зважаючи на структуру цих витрат, яка склалася в підрядній організації за попередній період, з урахуванням положень Методичних рекомендацій з формування собівартості будівельно-монтажних робіт, затверджених наказом Мінрегіону від 31.12.2010 № 573, і переліку адміністративних витрат, наведених у додатку 26 до Настанови з визначення вартості будівництва.

У складі ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) адміністративні витрати включаються за показниками, визначеними розрахунково-аналітичним методом на підставі аналізу цих витрат за попередній звітний період за даними бухгалтерського обліку з використанням самостійно вибраної підприємством бази розподілу (зокрема, у відсотках від прямих витрат).

Визначення коштів на покриття ризиків, пов’язаних з виконанням будівельних робіт

У ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні) враховуються кошти на покриття ризиків, пов’язаних з виконанням робіт, що пропонуються, розмір яких залежить від сукупності низки факторів, у тому числі:

  • стадії проєктування;
  • виду будівництва;
  • технічної та технологічної складності об’єкта будівництва, склад­ності виконання будівельних робіт;
  • тривалості будівництва;
  • способів фінансування будівництва;
  • виду договірної ціни, що пропонується за умовами конкурсних торгів.

Зазначені кошти враховуються у розмірі, визначеному на підставі обґрунтованих розрахунків підрядника, враховуючи вищеперелічені фактори. При цьому за твердої договірної ціни, як правило, кошти на покриття ризиків встановлюються в розмірі не більш ніж 1,5 %; за динамічної договірної ціни зазвичай не враховуються взагалі.

Розмір цих коштів також залежить від повноти інформації про об’єкт замовлення та способи виконання робіт, що зменшує небезпеку непередбачених ситуацій на будівельному майданчику під час виконання робіт.

Під час розгляду проєктної документації (тендерної документації) підрядник вивчає можливість виникнення ризиків для себе та, обчислюючи ціну своєї пропозиції, визначає умови, які б запобігали виникненню ризикових ситуацій або компенсували його втрати на такий випадок.

Під час аналізу ризиків, що можуть виникнути під час спорудження об’єкта будівництва, доцільно виділити ризики, пов’язані з проєктною документацією.

Зменшення таких ризиків можна досягти шляхом детального вивчення проєктної документації та усунення припущених помилок. Для цього підряднику доцільно обстежити будівельний майданчик з метою виявлення проблем, що можуть виникнути на будівельному майданчику (непередбачений стан ґрунту, наявність комунікацій та споруд, не нанесених на генеральному плані, тощо), та з’ясувати з замовником усі необхідні питання.

При виявленні недоліків проєктної документації в неї вносяться необхідні зміни в установленому законом порядку.

Важливо: компенсацію ризиків, усунути які немає можливості, слід враховувати у ціні пропозиції.

Кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами

Також до складу ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни незалежно від її виду) включаються кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, призначені на відшкодування збільшення вартості трудових і матеріально-технічних ресурсів, спричинене інфляцією, яка може відбутися протягом будівництва.

Кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, розраховуються, з огляду на строки будівництва, вид будівництва, структуру робіт, вартість трудових і матеріально-технічних ресурсів, врахованих у ціні пропозиції учасника конкурсних торгів (договірній ціні), та на підставі прогнозних рівнів інфляції на наступні періоди, що схвалюються Кабінетом Міністрів України.

Крім усього вищезазначеного до складу ціни пропозиції включаються встановлені чинним законодавством податки, збори, обов’язкові платежі, не враховані складовими вартості будівництва. Розмір цих витрат визначається, зважаючи на норми і базу для їх нарахування, встановлених законодавством.

Зазначимо, що при залученні підрядником для виконання окремих видів робіт субпідрядників кожен з них має аналізувати власні ризики та передбачати їх компенсацію у ціні пропозиції.

Особливості складання та узгодження
договірних цін

Договірна ціна є кошторисом вартості підрядних робіт, який узгоджений замовником шляхом оголошення процедури закупівлі та участі в процедурі закупівлі потенційним підрядником, і використовується при проведенні взаєморозрахунків.

Договірна ціна може встановлюватись за твердим (тверда договірна ціна) та приблизним (динамічна договірна ціна) кошторисом. Вид договірної ціни встановлюється за узгодженням сторін
(замовник і підрядник) з урахуванням положень законодавства.

Твердий кошторис (тверда договірна ціна) — кошторис, що може коригуватися лише в окремих випадках за згодою сторін у порядку, визначеному договором.

Приблизний кошторис (динамічна договірна ціна) — кошторис, що підлягає уточненню у разі змінення поточних цін на ресурси, що враховані у договірній ціні, а також з інших підстав, визначених умовами договору (прим. ред.: важливо звернути увагу, що замовник навіть у разі встановлення динамічної ціни після укладення договору про закупівлю може вносити зміни до істотних умов договору про закупівлю, зокрема ціни, тільки на вичерпних підставах, що передбачені в частині 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі).

При погодженні договірної ціни замовник, розглядаючи її складові, перевіряє ціни на матеріально-технічні ресурси, які повинні прийматися за відповідними обґрунтованими (як правило, найменшими при всіх рівних характеристиках) цінами на відповідні ресурси.

Кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, призначені на відшкодування збільшення вартості трудових і матеріально-технічних ресурсів, спричинене інфляцією, яка може відбутися протягом будівництва, використовуються у порядку, обумовленому договором підряду.

Незалежно від виду договірної ціни та способів взаєморозрахунків при виявленні у кошторисах виконаних робіт (які були оформлені та оплачені у попередні періоди) безперечних помилок та порушень чинного порядку визначення вартості будівництва загальна вартість виконаних підрядних робіт підлягає уточненню з дати виявлення зазначених помилок з урахуванням термінів позовної давності згідно з законодавством України.

Після погодження договірної ціни (визначення переможця процедури закупівлі) складається договір підряду на виконання робіт, що є договором про закупівлю в розумінні Закону України «Про публічні закупівлі». У договорі про закупівлю зазначається, зокрема:

  • документ, покладений в основу визначення вартісних показників (проєктно-кошторисна документація);
  • вид договірної ціни: тверда або динамічна;
  • порядок зміни істотних умов договору про закупівлю, зокрема щодо ціни;
  • умови фінансування та розрахунків за обсяги виконаних робіт;
  • відповідальність сторін за порушення зобов’язань за договором про закупівлю тощо.

Принагідно читайте на порталі RADNUK.COM.UA статтю «Істотні умови договору про закупівлю робіт (підряду)».

Уточнення (перегляд) твердих та динамічних договірних цін за укладеним договором про закупівлю можливе лише у випадках, що вичерпно передбачені частиною 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі», або якщо замовник змінює у процесі будівництва проєктні рішення, що призводить до зміни обсягів робіт та вартісних показників і, у свою чергу, потребує коригування проєктної документації, то це призводить до здійснення замовником дій, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі». Наприклад, у зазначеній ситуації та якщо вартість предмета закупівлі буде меншою за вартісний поріг для проведення процедур закупівель, але при цьому перевищуватиме 50 тис. грн, то на підставі абзацу 4 пункту 2 частини 7 статті 3 цього Закону замовник може укласти «прямий» договір і обов’язково оприлюднити в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 Закону звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

Наприкінці поради учасникам публічних закупівель:

  • якщо в договірній ціні планується врахувати додаткові витрати при виконанні робіт у зимовий та / або літній період, необхідно, щоб такі роботи відповідали графіку виконання робіт і не суперечили одне одному;
  • будівельна техніка, яку планують використовувати під час виконання робіт і вказують у тендерній пропозиції, повинна відповідати наявній будівельній техніці виконавця робіт, яка зазначена в додаткових документах при формуванні пропозиції (або надається договір оренди і тоді, відповідно, при формуванні договірної ціни зазначається, що це орендована техніка). У будь-якому разі необхідно виходити з вимог, що викладені в тендерній документації;
  • при формуванні тендерної пропозиції необхідно приділити особливу увагу найменуванню робіт та обсягам, які виносяться на тендер, щоб вони чітко відповідали одне одному (найчастіша помилка при формуванні пропозиції);
  • при твердій договірній ціні при підписанні актів приймання виконаних будівельних робіт фактичний обсяг виконання не повинен перевищувати обсяг, який був зазначений у договірній ціні, фактичне виконання може бути менше, але не більше, вартість матеріалів залишається такою, як було зазначено в договірній ціні;
  • обов’язково надавати весь зазначений перелік документів, який вимагає замовник, при поданні тендерної пропозиції та не нехтувати цими вимогами.

Усе про закупівлю робіт читайте на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Закупівля робіт», зокрема в таких статтях:

Закупівля робіт

Публікації, тематикою яких особливості здійснення закупівель робіт

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО