Мінекономіки про строк дії договору, що укладено згідно з Постановою № 169

Ганна Довгая
9682
31 Березня 2022
Мінекономіки про строк дії договору, що укладено згідно з Постановою № 169
9682
31 Березня 2022

Якщо спиратися на Цивільний кодекс України, то строком договору є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права і виконати свої обов’язки відповідно до договору. Наразі всі договори вартістю понад 50 тис. грн замовники укладають відповідно до постанови Кабміну від 28.02.2022 № 169 про деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану зі змінами (далі — Постанова № 169).

У статті «Нюанси укладення договорів без використання ЕСЗ у період воєнного стану» ми зауважили, що строк дії договору за Постановою № 169 та / або строк виконання зобов’язань за таким договором має бути відповідно до строку воєнного стану в Україні. Що з цього приводу каже Уповноважений орган з питань публічних закупівель, розглянемо в офіційній відповіді на запит 202/2022.

Суть питання: відповідно до роз’яснень на сайті «Радник у сфері публічних закупівель» договір на закупівлю у період воєнного стану діє лише на цей період (на сьогодні — від 25.02.2022 до 24.04.2022).
Деякі закупівлі, відповідно до вимог пункту 2 частини 2 статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), необхідно провести з використанням переговорної процедури закупівлі з можливістю урахування дії договору до настання воєнного стану, наприклад з 01.01.2022 по 31.12.2022 (згідно зі статтею 631 ЦКУ та частиною сьомою статті 180 ГКУ), які не можуть бути підписані із посиланням на Постанову № 169.

Це питання не порушене чи недостатньо освітлене у роз’ясненнях від 09.03.2022 № 3304-04/9472-06.
Прошу пояснити можливість використання Постанови № 169 у разі необхідності проведення переговорної процедури закупівлі.

Відповідь Мінекономіки

Відповідно до вимог Постанови № 169 в умовах воєнного стану в Україні оборонні та публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються без застосування процедур закупівель та спрощених закупівель, визначених Законом та Законом України «Про оборонні закупівлі».

При цьому господарські договори укладаються відповідно до Цивільного та Господарського кодексів України. Згідно зі статтею 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов’язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Так, воєнний стан в Україні введений з 24.02.2022 та продовжений до 24.04.2022 відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (зі змінами) (далі — Указ Президента № 64).

З огляду на положення Конституції України, Постанови № 169 та Указу Президента № 64 строк дії договору та виконання зобов’язань за ним під час воєнного стану може охоплювати саме період дії воєнного стану і передбачати можливість їх продовження в разі продовження строку воєнного стану.

Водночас до введення в дію Постанови № 169 закупівлі здійснювалися відповідно до Закону, який передбачав можливість застосування переговорної процедури закупівлі. Переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі наявності умов, визначених пунктами 2, 4, 5 частини 2 статті 40 Закону, які передбачають укладання договору про закупівлю товарів, робіт і послуг, що можуть бути надані (поставлені / виконані) тільки певним суб’єктом господарювання.

Водночас договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених Законом.

Ураховуючи норми Закону, можливість застосування в договорі про закупівлю положень частини 3 статті 631 Цивільного кодексу України є виключно при здійсненні замовником переговорної процедури закупівлі у разі наявності умов, визначених пунктами 2, 4, 5 частини 2 статті 40 Закону, зокрема у випадку відсутності конкуренції з технічних причин, яка має бути документально підтверджена замовником, та які передбачають укладання договору про закупівлю товарів, робіт або послуг, що можуть бути надані (поставлені / виконані) тільки певним суб’єктом господарювання за відсутності при цьому альтернативи. У інших випадках (за наявності конкуренції) застосування в договорі про закупівлю положень частини третьої статті 631 Цивільного кодексу України суперечить вимогам Закону.

Водночас положення Постанови № 169 також передбачають дотримання замовником принципів здійснення публічних закупівель, якими згідно із Законом є, зокрема, такі як: максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; запобігання корупційним діям і зловживанням.

Ураховуючи інформацію, зазначену в запиті, та з огляду на положення вищевказаних нормативно-правових актів, при укладенні договору про закупівлю згідно з Постановою № 169 застосування частини 3 статті 631 Цивільного кодексу України вбачається можливим у тому випадку, якщо до його укладення замовником було розпочато переговорну процедуру закупівлі (проведені переговори) у разі наявності умов, визначених пунктами 2, 4, 5 частини 2 статті 40 Закону, яку не було завершено у зв’язку з настанням воєнного стану.

Висновок. З огляду на положення Конституції України, Постанови № 169 та Указу Президента № 64 строк дії договору та виконання зобов’язань за ним під час воєнного стану може охоплювати саме період дії воєнного стану і передбачати можливість їх продовження у разі продовження строку воєнного стану. Також читайте:

Планування закупівель

Публікації щодо особливостей планування надпорогових та допорогових закупівель

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО