Ми продовжуємо слідкувати, які найпоширеніші запитання виникають у спільнотах Радника у Viber, Telegram та Facebook. Цього разу надаємо відповіді щодо закупівлі електроенергії для гуртожитків, збільшення суми прямого договору, внесення змін до тендерної документації та проведення нині спрощених закупівель.
Питання № 1. Є потреба в закупівлі електроенергії на 2023 рік для потреб студентського гуртожитку, який на балансі навчального закладу. Питання, як провести закупівлю: за допомогою прямого договору з ПУПом за підпунктом 5 пункту 13 Особливостей за тарифом 1,68 як для населення чи ВТ з особливостями (у такому разі за яким тарифом)?
Відповідь. Перш за все радимо визначити, чи має замовник право на закупівлю електричної енергії як універсальної послуги. Хто належить до малих непобутових споживачів, визначено в пункті 42 частини 1 статті 1 Закону України «Про ринок електричної енергії».
Якщо замовника можна віднести до малого непобутового споживача, то він має право здійснити закупівлю універсальної послуги.
Водночас, враховуючи конкурентний ринок електричної енергії і чимало негативних висновків моніторингів щодо проведення переговорних закупівель із ПУПами з підстави «відсутність конкуренції з технічних причин», радимо не ризикувати й не укладати прямі договори за підпунктом 5 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), оскільки право на закупівлю універсальної послуги не є правом на укладення договору без використання електронної системи закупівель.
На нашу думку, якщо замовник є непобутовим споживачем, то йому краще належним чином обґрунтувати право на універсальну послугу й очікувану вартість з урахуванням порядку визначення тарифів для гуртожитків та використати своє право на закупівлю електроенергії як універсальної послуги шляхом проведення відкритих торгів.
Узагальнену назву предмета закупівлі в такому разі замовник може прописати так: електрична енергія (універсальна послуга). Відповідно, у технічних вимогах до предмета закупівлі обов’язково передбачити включення до тарифу вартості послуги з розподілу електричної енергії, а проєктом договору про закупівлю як додаток до тендерної документації замовник може вибрати типовий договір про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг, визначений Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14.03.2018 № 312.
Якщо відкриті торги будуть відмінені через відсутність учасника процедури закупівлі (учасників процедури закупівлі), у замовника будуть підстави укласти договір із ПУПом без використання електронної системи закупівель відповідно до підпункту 6 пункту 13, а документальним підтвердженням у цьому разі буде звіт про результати проведення процедури закупівлі, який формується системою автоматично.
Принагідно нагадаємо, що на порталі Радника розміщено корисні статті щодо закупівлі електроенергії:
- «Закупівлі в постачальника універсальних послуг та закупівля електроенергії для гуртожитків: хто, як, коли, що робити, чому?»;
- «Закупівля електроенергії для потреб гуртожитків: показуємо правильний приклад»;
- «Досвід, доречний для тих, кому „пощастило“ мати гуртожитки».
Питання № 2. Виникла потреба у збільшенні суми прямого договору з 15 тисяч гривень до 27 тисяч. Як це правильно зробити в електронній системі? Що потрібно оприлюднювати?
Відповідь. Після 19.10.2022 всі замовники (окрім оборонних) повернулися до закупівель згідно із Законом «Про публічні закупівлі» (далі — Закон № 922), тільки тепер всі закупівлі проводяться з урахуванням Особливостей.
Відповідно до Закону № 922 закупівлі товарів, послуг, робіт від 0,01 грн підлягають оприлюдненню (окрім випадків, що передбачені положеннями частин п’ятої, шостої, восьмої, дев’ятої статті 3 Закону).
Відповідно до частини 3 статті 3 Закону № 922 при оприлюдненні звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, вказується дата укладення та номер договору / документа (документів), що підтверджують придбання товару (товарів), робіт та послуги (послуг).
Якщо є збільшення обсягу закупівлі і, відповідно, збільшення суми прямого договору, то підтвердженням придбання товару, послуг чи робіт буде укладена додаткова угода. При цьому замовник у ситуації, що вказана в питанні, має два варіанти дій.
Варіант № 1. Замовник може прийняти рішення про збільшення суми існуючого договору, на суму збільшення затвердити зміни до річного плану, в ЕСЗ оприлюднити новий рядок річного плану та звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, де зазначається сума збільшення договору і реквізити додаткової угоди, якою було внесено відповідні зміни до договору.
Варіант № 2. У разі необхідності збільшення обсягів по договору, укладеному з оприлюдненням звіту про договір про закупівлю, що укладено без використання електронної системи закупівель, замовник може укласти новий договір на необхідний додатковий обсяг, з дотриманням вимог Закону з урахуванням Особливостей, що значить:
- дотриматись принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом (стаття 5 Закону);
- внести інформацію про таку закупівлю до річного плану;
- оприлюднити відповідно до пункту 3-8 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.
До тематики читайте статтю «Чи можна укладати до прямих договорів додаткові угоди на збільшення ціни договору або об’єму закуповуваного?».
Питання № 3. Підкажіть, як бути, коли знайшла розбіжності в тендерній документації, яка оприлюднена? Потрібно зробити протокол і в електронну систему завантажити всі документи?
Відповідь. Будь-яке рішення, прийняте уповноваженою особою щодо закупівлі, обов’язково оформлюється протоколом. Виявлення розбіжностей у тендерній документації є підставою для прийняття рішення щодо внесення змін до тендерної документації. Керуючись пунктом 51 Особливостей, замовник має право внести зміни до тендерної документації.
Зміни, що вносяться замовником до тендерної документації, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції тендерної документації додатково до початкової редакції тендерної документації.
Замовник разом із змінами до тендерної документації в окремому документі оприлюднює перелік змін, що вносяться. Зауважимо, що неоприлюднення переліку змін, як показує аналіз моніторингів, є підставою для оформлення висновків від ДАСУ про порушення. Різноманітні рішення за результатом моніторингу процедур закупівель ви завжди знайдете на цьому порталі в електронній книзі «Добірка практики моніторингу закупівель» у розділі «Книги»:
Зміни до тендерної документації у машинозчитувальному форматі розміщуються в електронній системі закупівель протягом одного дня з дати прийняття рішення про їх внесення.
Поряд із цим обов’язку оприлюднювати протокол про прийняття рішення щодо внесення змін до ТД немає.
Важливо! Відповідно до пункту 51 Особливостей у разі внесення змін до тендерної документації строк для подання тендерних пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше чотирьох днів.
Під час здійснення відкритих торгів можете діяти згідно з алгоритмом відкритих торгів з 19.10.2022 за новими особливостями.
Питання № 4. У пункті 11 Особливостей визначено, що для здійснення закупівель товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких є меншою ніж 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких є меншою ніж 200 тис. гривень, робіт, вартість яких є меншою ніж 1,5 млн гривень, замовники можуть використовувати електронну систему закупівель відповідно до умов, визначених адміністратором електронної системи закупівель, у тому числі електронний каталог для закупівлі товарів. Раніше на суми понад 50 тисяч ми проводили спрощені закупівлі. Чи не буде питань від контролюючих органів, чому тепер не проводимо спрощені закупівлі, а укладаємо прямі договори? Чи потрібно і коли проводити спрощені закупівлі?
Відповідь. Закупівля без використання електронної системи закупівель (тобто прямий договір) для допорогових закупівель у вартісних межах, визначених у пункті 11 Особливостей, не є порушенням.
Наприклад, до набуття чинності Особливостями замовник планував закупівлю на 95 тисяч шляхом проведення спрощеної закупівлі. Після 19.10.2022 таку закупівлю можна здійснити шляхом укладення договору без використання ЕСЗ, лише внести відповідні зміни до річного плану.
Наголосимо, що проведення спрощеної для допорогових закупівель — це право, а не обов’язок замовника.
Часто замовники з метою пошуку надійного постачальника та більш вигідної ціни, незважаючи на зміни після 19.10.2022, проводять спрощені закупівлі. Крім того, є випадки, коли згідно з внутрішніми розпорядчими документами або наказами від головних розпорядників спрощені закупівлі проводять задля забезпечення відкритості та прозорості закупівель замовників навіть при здійсненні допорогових закупівель. В усіх цих випадках такі закупівлі проводяться відповідно до наказу ДП «Прозорро» № 25 від 20.10.2022. Якщо вас цікавить алгоритм спрощеної закупівлі за зазначеним наказом, ознайомтесь із статтею «Спрощена закупівля: як замовнику працювати за “новими правилами”».
Успіхів у здійсненні закупівель! Переходьте за посиланням, щоб завжди бути з Радником на зв’язку, або скануйте QR-код за допомогою свого смартфона: