Аномально низька ціна тендерної пропозиції — це ціна / приведена ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції за результатами аукціону, яка є:
- меншою на 40 % або більше від середньоарифметичного значення ціни / приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників на початковому етапі аукціону;
- меншою на 30 % або більше від наступної ціни / приведеної ціни тендерної пропозиції за результатами проведеного електронного аукціону.
У статті «Важливе правило щодо аномально низької ціни» за даними рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія) № 17214-р/пк-пз від 14.09.2020 (оголошення № UA-2020-06-23-005951-a) та рішення Колегії № 17318-р/пк-пз від 15.09.2020 (оголошення UA-2020-06-05-001983-b) ми виокремили для себе, що в разі, якщо тендерна документація не містить окремих вимог до порядку формування ціни тендерної пропозиції учасника, а також порядку оформлення обґрунтування аномально низької ціни, то це не привід вважати обґрунтування учасника неналежним та відхиляти таку тендерну пропозицію. Утім стосовно цього є цікава думка суду, котру опубліковано на порталі RADNUK.COM.UA в статті «Позиція суду щодо (не)належного обґрунтування АНЦ тендерної пропозиції учасника», а саме:
«…обґрунтування аномально низької тендерної пропозиції є обов’язком учасника процедури. Однак Закон не встановлює чітко визначених критеріїв обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції, наводячи лише деякі можливі, а також не покладає на замовника обов’язок визначати такі критерії у тендерній документації.
З аналізу матеріалів справи та пояснень третьої особи, поданих позивачу, колегія суддів погоджується з позицією позивача щодо неналежного обґрунтування аномально низької ціни пропозиції, оскільки пояснення ФОП ОСОБА_1 фактично містять загальні фрази щодо наявності у неї команди спеціалістів (без розрахунку рівня оплати праці), виходу на новий ринок (взагалі є абстрактним твердженням) та застосування технологічного процесу надання послуг розробки проєкту за рахунок попередньо набутого досвіду на аналогічних проєктах (відсутні будь-які докази таких доводів та розрахунки проведених аналогічних робіт (послуг)), без розрахунків заявленої ціни (вартості) тендерної пропозиції.
Натомість згідно з положеннями чинного законодавства ціна є істотною умовою договірних правовідносин, а зміна ціни має бути обґрунтована документально — підкріплена розрахунками».
Хоча Закон України «Про публічні закупівлі» не покладає на замовника обов’язку визначати критерії обґрунтування учасником аномальної низької ціни, однак, керуючись частиною 3 статті 22 цього Закону, замовник може додатково включити до тендерної документації вимогу стосовно надання відповідних розрахунків у разі визнання тендерної пропозиції учасника аномально низькою.
У разі виникнення підозр щодо АНЦ та задля власного спокою перевіряйте пропозицію учасника за допомогою порталу RADNUK.COM.UA та Інструменту «Аномально низька ціна».
Щодо теми на порталі RADNUK.COM.UA читайте такі статті: