Законодавством у сфері закупівель визначається, що договори, чи то допорогові, укладені за результатом здійснення закупівлі, керуючись пунктом 11 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, чи то понадпорогові, що відповідають визначенню пункту 6 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII, у будь-якому випадку укладаються з урахуванням норм цивільного та господарського законодавства.
Якщо, наприклад, щодо надпорогових договорів закупівельним законодавством визначаються обмеження стосовно внесення змін до істотних умов договору, то щодо розірвання таких договорів обмежень немає, і сторони договору керуються наведеними нижче положеннями.
Відповідно до статей 651–654 Цивільного кодексу України розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. У разі розірвання договору зобов’язання сторін припиняються з моменту досягнення домовленості про розірвання договору, якщо інше не встановлено договором. Сторони не мають права вимагати повернення того, що було виконане ними за зобов’язанням до моменту розірвання договору, якщо інше не встановлено договором або законом. Розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту.
Згідно зі статтею 188 Господарського кодексу України розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.
Цими ж нормами передбачено умови розірвання договору в судовому порядку за певних обставин.
Варто також не забувати, що за пунктом 4 Особливостей у разі розірвання договору про закупівлю, укладеного відповідно до пункту 10 Особливостей, замовник обов’язково оприлюднює звіт про виконання договору про закупівлю у строки, визначені пунктом 12 частини 1 статті 10 Закону.
Пропоную переглянути перелік корисних посилань на статті порталу RADNUK.COM.UA, що стосуються нюансів розірвання договорів публічних закупівель.
- «Розірвання договору за згодою сторін та в односторонньому порядку: відмінності, порядок та як бути з Казначейством», у якій автор роз’яснив норми та алгоритми розірвання договорів, у тому числі з урахуванням нюансів відносин бюджетних замовників з органами Державної казначейської служби України;
- «Розірвання договору про закупівлю з вини учасника: дії замовника», де експерт надає приблизний порядок дій щодо розірвання договору у випадках недобросовісного виконання учасником умов договору;
- «П’ять питань до адвоката щодо розірвання договору про закупівлю: відеороз’яснення», що містить інтерв’ю з адвокатом за темою розірвання договору;
- «(Не)правомірність вимоги ДАСУ про розірвання договору про закупівлю у разі його повного виконання: рішення суду», де проаналізовано рішення суду в частині порушення питання правомірності висновку ДАСУ щодо розірвання договору, коли такий уже виконаний;
- «Алгоритм розірвання договору про закупівлю в електронній системі», у якій викладено алгоритм звітування після розірвання договору.
Своєю чергою, у рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями опрацьовано категорію «Антикорупційна програма (за Особливостями)» розділу «Зразки учасникам за Особливостями» та встановлено актуальність зразків цієї категорії.