Стаття 17 Закону про закупівлі за «новою» постановою щодо особливостей закупівель

Марія Степічева
3621
11 Жовтня 2022
Стаття 17 Закону про закупівлі за «новою» постановою щодо особливостей закупівель
3621
11 Жовтня 2022

Міністерство економіки України на офіційному вебпорталі опублікувало проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі — Особливості).

Стаття 17 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) завжди викликала безліч запитань як серед замовників, так і серед учасників. Чи трансформували так звані Особливості статтю 17 Закону та чого очікувати від вказаного проєкту? Розглянемо у цій статті.

Відхилення тендерної пропозиції

У статті «Алгоритм скорочених відкритих торгів за проєктом нової постанови про особливості» ми поетапно розповіли про дії замовника під час закупівель за Особливостями. А чи змінились підстави для відхилення тендерної пропозиції в частині статті 17 Закону, зобразимо в Таблиці:

Таблиця

Закон

Особливості («нова постанова»)

Примітки

Стаття 31. Відхилення тендерних пропозицій

1. Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо:

1) учасник процедури закупівлі:

не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 цього Закону та/або наявні підстави, встановлені частиною першою статті 17 цього Закону;

40. Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо:

1) учасник процедури закупівлі:

є юридичною особою — резидентом Російської Федерації / Республіки Білорусь державної форми власності, юридичною особою, створеною та / або зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь, та / або юридичною особою, кінцевим бенефіціарним власником (власником) якої є резидент (резиденти) Російської Федерації / Республіки Білорусь, або фізичною особою (фізичною особою — підприємцем) — резидентом Російської Федерації / Республіки Білорусь;

Особливості не мають прямої підстави для відхилення учасника процедури закупівлі за наявність підстав, що встановлені частиною 1 статті 17 Закону, утім замовник обов’язково повинен перевірити учасника процедури на предмет резидентства з рф або білорусі, зокрема його бенефіціарного власника.

Як допоміжні сервіси для перевірки можна використовувати систему нормативних актів НАУ або ЛІГА (не є відкритими даними), а також:

  • за допомогою аналітичної системи YouControl (не є відкритими даними);
  • за допомогою аналітичної системи застосунку Опендатабот (не є відкритими даними).

Також допоможе стаття «Чи можна купувати в Білорусі та що саме, які є санкції?».

Стаття 31. Відхилення тендерних пропозицій

1. Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо:

3) переможець процедури закупівлі:

не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону;

40. Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо:

3) переможець процедури закупівлі:

не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 Закону з урахуванням пункту 43 цих Особливостей;

Пунктом 43 Особливостей встановлено, що Замовник зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію переможця процедури закупівлі в разі, якщо наявні підстави, визначені статтею 17 Закону (крім пункту 13 частини першої статті 17 Закону, а саме учасник процедури закупівлі має заборгованість із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), крім випадку, якщо такий учасник здійснив заходи щодо розстрочення і відстрочення такої заборгованості у порядку та на умовах, визначених законодавством країни реєстрації такого учасника).

Замовник не перевіряє переможця процедури закупівлі на відповідність підставі, визначеної пунктом 13 частини 1 статті 17 Закону, та не вимагає від учасника процедури закупівлі / переможця процедури закупівлі підтвердження її відсутності.

Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 3, 5, 6, 12 частини першої та частиною другою статті 17 Закону.

Замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, крім випадків, якщо доступ до такої інформації є обмеженим на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів.

Учасник процедури закупівлі підтверджує відсутність підстав, визначених у абзаці першому цього пункту, шляхом самостійного декларування відсутності таких підстав в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції.

Замовник не вимагає від учасника процедури закупівлі під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель будь-яких документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених у абзаці першому цього пункту, крім самостійного декларування відсутності таких підстав учасником процедури закупівлі відповідно до абзацу четвертого цього пункту.

Строки надання документів від переможця процедури закупівлі

Закон

Особливості

5. Замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель.

6. Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує десяти днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 2, 3, 5, 6, 8, 12 і 13 частини першої та частиною другою цієї статті.

Замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, крім випадків, якщо доступ до такої інформації є обмеженим на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів.

Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 3, 5, 6, 12 частини першої та частиною другою статті 17 Закону.

По-перше, в Особливостях з’являється норма про те, що замовник не вимагає підтвердження публічної інформації та / або інформації з відкритих реєстрів, окрім наявності обмежень на момент оприлюднення оголошення. Одразу ж виникає запитання: яким чином і хто саме повинен буде підтверджувати інформацію про обмежений доступ?

По-друге, Особливості скорочують термін надання документів з десяти днів до чотирьох, що має пришвидшити підписання договору, що є логічною і зрозумілою потребою як для замовників, так і учасників.

Залучення субпідрядників / співвиконавців

Закон

Особливості

У разі якщо учасник процедури закупівлі має намір залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників / співвиконавців в обсязі не менше ніж 20 відсотків від вартості договору про закупівлю у випадку закупівлі робіт або послуг для підтвердження його відповідності кваліфікаційним критеріям відповідно до частини третьої статті 16 цього Закону, замовник перевіряє таких суб’єктів господарювання на відсутність підстав, визначених у частині першій цієї статті.

У разі якщо учасник процедури закупівлі має намір залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників / співвиконавців в обсязі не менше ніж 20 відсотків від вартості договору про закупівлю у випадку закупівлі робіт або послуг для підтвердження його відповідності кваліфікаційним критеріям відповідно до частини третьої статті 16 Закону, замовник перевіряє таких суб’єктів господарювання на відсутність підстав (у разі застосування до учасника процедури закупівлі), визначених у частині першій статті 17 Закону (крім пункту 13 частини першої статті 17 Закону).

У цьому пункті Особливостей виникає питання щодо фрази в дужках «у разі застосування до учасника процедури закупівлі». Тобто існують варіанти не застосовувати перевірку відповідності підставам, встановленим у статті 17 (крім пункту 13)? Подивимось, яку останню редакцію Особливостей буде прийнято, щоб можна було сформулювати доцільні висновки та рекомендації.

Зважаючи на вищевикладений аналіз, закцентуємо увагу на такому:

  1. Особливості не мають прямої підстави для відхилення учасника процедури закупівлі за наявність підстав, що встановлені частиною 1 статті 17 Закону, утім замовник обов’язково повинен перевірити учасника процедури, чи не є він юридичною особою — резидентом Російської Федерації / Республіки Білорусь державної форми власності, юридичною особою, створеною та / або зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь, та / або юридичною особою, кінцевим бенефіціарним власником (власником) якої є резидент (резиденти) Російської Федерації / Республіки Білорусь, або фізичною особою (фізичною особою — підприємцем) — резидентом Російської Федерації / Республіки Білорусь;
  2. Замовник не зможе відхилити учасника / переможця процедури, якщо він матиме заборгованість із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів). Можливо нормотворці вирішили прибрати вказану підставу, оскільки на підставі спільного наказу Міністерства економічного розвитку та торгівлі України та Міністерства фінансів України від 17.01.2018 № 37/11 «Про затвердження Порядку взаємодії електронної системи закупівель з інформаційними системами Державної фіскальної служби України (далі ДФС) щодо обміну інформацією про відсутність або наявність заборгованості (податкового боргу) зі сплати податків, зборів, платежів, контроль за якими покладено на органи Державної фіскальної служби України, в учасника процедури закупівлі» проведена інтеграція електронної системи публічних закупівель та Державної податкової  служби.

    Завдяки цьому інформацію про наявність чи відсутність у постачальника податкової заборгованості можна подивитись у системі Prozorro.

    Але бувають випадки, коли така інформація не відображається з технічних причин або у разі наявності заборгованості, застосування заходів відстрочення чи розстрочення заборгованості, тому досить нелогічно прибирати вказану підставу з поля зору замовника.
  3. В Особливостях з’являється норма про те, що замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації та / або інформації з відкритих реєстрів, крім випадків, якщо доступ до такої інформації є обмеженим на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів.
  4. Особливості скорочують термін надання документів переможцем процедури закупівлі з 10 днів до 4, що має пришвидшити підписання договору.

Наразі ви можете користуватись «Шпаргалкою щодо застосування замовником норм статті 17 Закону України „Про публічні закупівлі“», у яку (як і в інші зразки документів на порталі) після набрання чинності Особливостями обов’язково будуть внесені усі необхідні зміни.

Слідкуємо за законодавчими змінами разом із порталом RADNUK.COM.UA!

Проєкти НПА

Саме тут закупівельна спільнота дізнається про зміни в нормативно-правових актах, які стосуються публічних закупівель та які плануються до затвердження Урядом.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО