Протокол про внесення змін до договору: чи потрібно готувати уповноваженій особі?

Ганна Довгая
7217
5 Травня 2023
Протокол про внесення змін до договору: чи потрібно готувати уповноваженій особі?
7217
5 Травня 2023

Кажуть, скільки людей — стільки й думок, проте в цій статті проговоримо те, чи потрібно затверджувати протокол уповноваженій особі у разі внесення змін до договору.

Чи зобов’язує законодавство про закупівлі затверджувати протокол про внесення змін до договору?

Ні. На період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування закупівлі проводяться згідно з Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).

Ні Закон, ні Особливості не встановлюють обов’язку затвердження та / або оприлюднення протоколу про внесення змін до договору про закупівлю.

Що тоді законодавство зобов’язує уповноважену особу робити в частині внесення змін до договору?

По-перше, в частині укладення «прямих» договорів закупівельне законодавство не зобов’язує уповноважену особу вчиняти будь-які дії, які стосуються внесення змін до договору, в електронній системі закупівель. Тобто можна не оприлюднювати повідомлення про внесення змін до договору та саму додаткову угоду. Про це ми зауважили в алгоритмах:

По-друге, щодо закупівель, за результатами яких укладається договір про закупівлю, замовники повинні не тільки включити підстави для внесення змін до істотних умов договору про закупівлю згідно з пунктом 19 Особливостей, але й оприлюднювати повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору про закупівлю (зазвичай у систему оприлюднюють відповідну додаткову угоду у форматі PDF).

Призабули, за результатами яких закупівель укладається договір про закупівлю? Ловіть інфографіку:

Завантажте також «Шпаргалку уповноваженої особи щодо вартісних меж».

Тобто якщо у нас договір про закупівлю, то в разі зміни його істотних умов законодавство зобов’язує оприлюднити повідомлення та самі зміни (наприклад, додаткову угоду). Немає вимоги щодо оприлюднення та / або підготовки протоколу про внесення змін до істотних умов договору про закупівлю.

Зверніть увагу: статтею 11 Закону, зокрема, визначено, що рішення уповноваженої особи оформлюються протоколом із зазначенням дати прийняття рішення, який підписується уповноваженою особою.

Рішення — це фактично продуманий намір зробити що-небудь, але якщо ви не підписуєте додаткову угоду про внесення змін, не маєте на це відповідних повноважень, то, може, краще не оформляти та не підписувати протокол про внесення змін до договору про закупівлю? Відповідь на це питання ви повинні дати собі самостійно, бо далі ми розглянемо дві причини, чому все ж таки деякі уповноважені особи займаються підготовкою такого протоколу (без його оприлюднення).

Навіщо деякі замовники займаються підготовкою протоколу про внесення змін до істотних умов договору про закупівлю та підписують його?

Можемо навести щонайменше дві причини.

Причина 1

Внутрішніми документами замовника (наприклад, у положенні про уповноважену особу чи в положенні про ведення договірної роботи тощо) може бути прописаний та, відповідно, затверджений керівником обов’язок щодо того, щоб саме уповноважена особа супроводжувала процес підписання змін до договору про закупівлю та формувала протокол щодо цього.

У такому разі такі дії для уповноваженої особи будуть обов’язковими, а невиконання такої роботи може нести наслідки дисциплінарної відповідальності.

Доцільно зберегти собі в закладки статтю «Відповідальність за порушення у сфері публічних закупівель, вчинені під час дії режиму воєнного стану».

Причина 2

Протокол у тому числі захищає саму уповноважену особу, даючи можливість документально підтвердити обґрунтованість та своєчасність прийнятих рішень.

До кожної з вищенаведених причин додається таке поняття, як «час». Зважаючи на природу людського мозку, не новина, що людині притаманно щось забути, а от моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії. А якщо це договір про закупівлю робіт, який є довгостроковим, чи впевнені ви, що через півтора року згадаєте, умовно, обґрунтування продовження строку виконання зобов’язань щодо виконання робіт? Чи знайдеться у вас документальне підтвердження такого продовження?

У разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених Законом, на уповноважену, службову (посадову) особу замовника може бути накладено штраф у розмірі від 25 500 грн до 51 000 грн згідно зі статтею 164-14 КУпАП. За ті самі дії, вчинені такою особою протягом року, — від 51 000 грн до 85 000 грн (див. шпаргалку уповноваженої особи замовника про адміністративну відповідальність).

У разі виникнення прецеденту у вищезазначеній ситуації дуже малоймовірно, що уповноважену особу залишать осторонь судових дебатів, бо саме уповноважена має забезпечити оприлюднення в електронній системі закупівель інформації, необхідної для виконання вимог Закону. І значно простіше відстояти свою позицію та уникнути штрафу, якщо уповноважена особа вчасно надасть усю необхідну інформацію та документи, бо знатиме де їх шукати – у протоколі.

Не забуваймо, що ДАСУ не єдиний орган, який може здійснювати перевірки закупівель у замовника.

Висновок простий: законодавство не зобов’язує уповноважену особу готувати та / або оприлюднювати протокол про внесення змін до договору про закупівлю, але і не забороняє. Також зважайте, що кажуть з даного приводу внутрішні, локальні акти замовника (чи встановлюють такий обов’язок/наділяють правом підписувати уповноважену особу додаткові угоди тощо).

Ще можете переглянути коротесеньке відеороз’яснення про те, що має містити звіт без ЕСЗ та чи потрібно публікувати договір за таким звітом:

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО