Планування закупівель «за Особливостями»

Ганна Довгая
6089
30 Вересня 2022
Планування закупівель «за Особливостями»
6089
30 Вересня 2022

Прямо зараз хтось шалено шукає відповіді на хвилюючі закупівельні питання в Інтернеті, хтось у відкритих групах у соцмережах намагається знайти відповіді щодо останніх змін в законодавстві. А хтось взагалі не хвилюється, бо є передплатником Радника і знає, що саме він отримає вчасну й кваліфіковану закупівельну допомогу.

Що робити з попередніми закупівлями та вже укладеними договорами?

Як ми і зазначали раніше в статті «Поки очікуємо нову постанову, що регулює закупівлі, не панікуємо», статтею 58 Конституції України встановлено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.

Відповідно, завершуємо закупівлі згідно з тим нормативно-правовим актом (Законом чи постановами Уряду від 28.02.2022 № 169; від 02.03.2022 № 185), згідно з яким була розпочата закупівля.

Приклад 1

Замовник до моменту набрання чинності Особливостями оголосив спрощену закупівлю згідно з постановою Уряду від 28.02.2022 № 169. Наразі в замовника період розгляду пропозиції переможця аукціону, утім, умовно вже набули чинності Особливості. Що робити замовнику?
 
Відповідь. Розглядати пропозицію відповідно до порядку проведення спрощеної закупівлі, як це передбачено постановою Уряду від 28.02.2022 № 169, та в подальшому укладати договір.

Договори / договори про закупівлю, які були укладені згідно з Законом чи постановами Уряду від 28.02.2022 № 169; від 02.03.2022 № 185, розривати у зв’язку із Особливостями також не слід, оскільки факт набуття чинності Особливостями не є підставою для розірвання господарських відносин.

Передумови здійснення закупівель відповідно до Особливостей

Пункт 14 Особливостей говорить, що закупівля відповідно до Особливостей здійснюється замовником на підставі наявної потреби у її здійсненні або в разі необхідності планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Запланована закупівля включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону. Із зазначеного слідує:

  • згідно з Особливостями можна здійснювати закупівлі з моменту набрання ними чинності і до кінця 2023 року;
  • строк дії договору й виконання за ним зобов’язань, що укладено згідно з Особливостями, може бути як до кінця 2022 року, так і до кінця 2023 року (якщо будуть здійснюватися планові закупівлі на 2023 рік);
  • здійснюючи закупівлі згідно з Особливостями, замовник повинен обов’язково оприлюднити річний план закупівель протягом 5 робочих днів.

Предмет закупівлі визначається замовником відповідно до вимог Закону та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020 № 708, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 09.06.2020 за № 500/34783 (зі змінами). Тобто предмет закупівлі визначаємо так само, як і до прийняття Особливостей, тому вам на допомогу статті:

  1. Усе, що потрібно знати про визначення предмета закупівлі: частина перша;
  2. Усе, що потрібно знати про визначення предмета закупівлі: частина друга.

Для визначення коду ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника рекомендуємо користуватися спеціально розробленим інструментом на порталі RADNUK.COM.UA — «Пошук ДК»:

Нюанс щодо визначення предмета закупівлі в інтересах відокремлених підрозділів

Пунктом 15 Особливостей, зокрема, встановлено, що за рішенням замовника його відокремлений підрозділ може здійснювати закупівлю самостійно для задоволення потреб такого підрозділу. У такому випадку предмет закупівлі визначається замовником окремо для відокремленого підрозділу. Інформація про потребу в закупівлі, що має бути здійснена відокремленим підрозділом, вноситься до річного плану замовника.

Із зазначеного вбачається, що замовник шляхом видання внутрішнього документа (наказу / розпорядження, тощо) може уповноважити власний відокремлений підрозділ задовольняти свої потреби в закупівлях власноруч в електронній системі, але за умови включення такої потреби в річний план замовника (а не річний план відокремленого підрозділу!).

У такому разі такий предмет закупівлі для відокремленого підрозділу буде вважатись окремим предметом закупівлі, очікувана вартість якого не «сумуватиметься» з іншими тотожними закупівлями замовника.

Можемо припустити, що поява зазначеної норми обумовлена необхідністю унормування давно усталеного факту в закупівлях: представництва у вигляді відокремлених підрозділів, які не мають статусу юридичних осіб, не можуть від свого імені виступати замовником у розумінні Закону.

Чи «сумувати» між собою закупівлі до Особливостей та після?

Питання неоднозначне. Останнім абзацом пункту 15 Особливостей встановлено, що якщо у замовника виникла додаткова потреба (яку замовник не міг передбачити на момент здійснення закупівлі за тотожним предметом закупівлі) у здійсненні закупівлі за предметом закупівлі, закупівля за яким ним уже була здійснена у поточному році (!), вибір виду закупівлі здійснюється замовником з урахуванням вартісних меж, визначених цими Особливостями.

При цьому Особливостями встановлено, що:

  1. забороняється придбання замовниками товарів, робіт і послуг до / без проведення процедури закупівлі відкриті торги (існує ймовірність штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника 25 500 – 51 000 грн згідно зі статтею 164-14 КУпАП) / використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначених цими Особливостями, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги (існує ймовірність штрафу на керівника підприємства / організації / установи від 34 000 – 170 000 грн згідно зі статтею 164-14 КУпАП) / використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначених цими Особливостями (крім випадків, визначених пунктом 9 цих Особливостей).
  2. Замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури закупівлі відкриті торги / використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначених цими Особливостями.
  3. Договір про закупівлю є нікчемним у разі, якщо замовник уклав договір про закупівлю з порушенням вимог, визначених пунктом 5 цих Особливостей, а саме якщо відбулось придбання замовниками товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги / використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначених цими Особливостями, та / або укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги / використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначених цими Особливостями (крім випадків, визначених пунктом 9 цих Особливостей).

Зважаючи на суттєві ризики у вищезазначеній частині, редакція порталу RADNUK.COM.UA, мабуть, як і багато інших дотичних до сфери публічних закупівель осіб, долучилась до обговорення проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування». Серед іншого, ми запропонували інакшу редакцію останнього абзацу пункту 15 Особливостей. Подивимось на редакцію, яка буде прийнята Урядом, і вже після цього зробимо власні аргументовані висновки.

Наостанок, щоб вам було легше зорієнтуватись у виборі виду закупівлі за Особливостями, залишимо для вас таблицю:

Вартісні межі

 

Хто закуповує

Вид закупівлі згідно з Особливостями

Корисні посилання на порталі RADNUK.COM.UA

від 0,01 грн до 100 тис. грн (товари та послуги, крім послуг з поточного ремонту)

Замовник

  • спрощена закупівля за наказом ДП «Прозорро» № 25 або
  • «пряма» закупівля без використання електронної системи або
  • електронний каталог (відбір постачальника) у разі закупівлі товару вартістю до 100 тис. грн, якщо більше 100 тис. грн — запит ціни пропозиції

Алгоритм здійснення закупівель із використанням електронного каталогу за Постановою № 169 (new)

 

від 0,01 грн до 200 тис. грн (послуги з поточного ремонту)

Замовник

від 0,01 грн до 1,5 млн грн (роботи)

Замовник

від 100 тис. грн — граничної межі немає (товари та послуги, крім послуг з поточного ремонту)

Замовник / ЦЗО

Відкриті торги або електронний каталог у разі закупівлі товару або рамкові угоди у разі закупівлі товару або послуг

 

від 200 тис. грн (послуги з поточного ремонту)

Замовник / ЦЗО

Відкриті торги 

 

від 1,5 млн грн (роботи)

Замовник / ЦЗО

Відкриті торги 

 

Колеги! Уже скоро редакція порталу оприлюднить алгоритм відкритих торгів згідно з проєктом Особливостей. Ми вже працюємо над необхідними прикладами документів, які стануть вам у пригоді після нововведень. Слідкуйте за оновленнями порталу RADNUK.COM.UA.

До речі, локалізацію навіть в Особливостях ніхто не відміняв, перегляньте ґрунтовний вебінар щодо цього:

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО