Найважливіше на закупівельному фронті (до 14.04.2023)

Лілія Груздо
992
15 Квітня 2023
Найважливіше на закупівельному фронті (до 14.04.2023)
992
15 Квітня 2023

Цього тижня на порталі «Радник» було обговорено та розглянуто чимало питань у сфері публічних закупівель. Вивчаємо всі актуальні теми та продовжуємо ділитися з вами важливою інформацією.

  • На сьогодні досить складна ситуація у закупівельників оборонної сфери. 24 березня набрали чинності зміни до Закону України «Про оборонні закупівлі», у зв’язку з чим виникає багато питань щодо виконання нових норм цього закону, особливо що пов’язані з закупівлями послуг з організації харчування; договорів про закупівлю продуктів харчування та окремих договорів про закупівлю послуги з організації харчування та постачання продуктів харчування.

    Фахівці Академії Радник постійно спілкуються з оборонними закупівельниками, і для того, щоб допомогти їм розібратися з новими змінами, провели аналіз нововведень. У статті «Зміни до оборонних закупівель у частині укладання договорів по харчуванню» пропонуємо способи вирішення спірних питань та наводимо посилання на корисні документи та статті.

    Звертаємо увагу: якщо ви вирішили спростити собі оприлюднення договорів шляхом створення на майданчику чернеток заздалегідь, то не рекомендуємо цього робити. Фахівчиня відділу розвитку державних закупівель майданчика Zakupki.Prom у статті «Звіт про оборонні закупівлі: не радимо наразі створювати чернетки» надає роз’яснення щодо цього питання.
  • Завершення опалювального сезону  2022-2023 означає, що замовникам, які закуповували в першому кварталі 2023 року природний газ у ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг“», необхідно завершувати свої договірні відносини з цим постачальником. Інколи виникають ситуації використання природного газу понад обсяги, визначені в договорі. Як правильно вчинити в такому випадку замовнику, а саме як завершити договірні відносини та провести розрахунки з ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг“», докладно розглянули в статті «Завершуємо договірні відносини з ТОВ „ГК “Нафтогаз Трейдинг“: що робити, якщо використали обсягів більше, ніж визначено договором про закупівлю?».
  • Відповідно до частини 2 статті 13¹ Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» від 15.04.2014 № 1207-VII здійснення господарської діяльності юридичними особами, фізичними особами — підприємцями та фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, місцезнаходженням (місцем проживання) яких є тимчасово окупована територія, дозволяється виключно після зміни їхньої податкової адреси на іншу територію України. Правочин, стороною якого є суб’єкт господарювання, місцезнаходженням (місцем проживання) якого є тимчасово окупована територія (ТОТ), є нікчемним. 

    Зазначена норма вказує нам, що нікчемним буде визначений правочин, стороною якого є суб’єкт господарювання, наприклад юридична особа, податкова адреса якої — тимчасово окупована територія. Проте ця норма не торкається кінцевого бенефіціарного власника (контролера) юридичної особи, податкова адреса якого — на ТОТ, у той час коли податкова адреса самої юридичної особи не є на тимчасово окупованій території. У статті «Кінцевий бенефіціарний власник на тимчасово окупованій території: дії замовника» з’ясуємо, чи повинен замовник пропускати такого учасника і укладати з ним договір.
  • Є замовники, які вважають, що підпункт 1 пункту 4 постанови КМУ від 11.10.2016 № 710 має рекомендаційний характер, тобто не є обов’язковим. Пунктом 4 Постанови № 710 було рекомендовано з урахуванням затверджених цією постановою заходів: органам місцевого самоврядування — затвердити заходи щодо ефективного та раціонального використання бюджетних коштів, а також забезпечити оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості та / або розміру бюджетного призначення на власному вебсайті протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.

    У статті «Норми Постанови № 710 мають рекомендаційний характер чи ні? Позиція суду» наводимо судову практику по даному питанню і пояснюємо на прикладі рішення суду, чи вимоги Постанови № 710 вважати рекомендаційними чи обов’язковими до виконання.
  • Підпункти 7 та 8 пункту 13 Особливостей передбачають можливість закупівлі товарів, послуг або робіт у того ж постачальника, надавача чи виконавця в порядку виключення. При цьому закупівля додаткового обсягу товару у того самого постачальника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого постачання не перевищує 50 % від ціни договору про закупівлю.

    Звертаємо увагу: зазначені 50 % відраховуємо саме від первісної ціни договору про закупівлю, без урахування її подальшого збільшення чи зменшення. Докладно про те, у яких випадках можна скористатися виключеннями по цих підпунктах та які документи при цьому потрібно підготувати як обґрунтування, розглядаємо в статті «Закупівлі додаткового обсягу товару або робіт чи послуг: умови під час воєнного стану».

На порталі Радник розміщено розділ «Зразки документів», у якому ви можете знайти актуальні приклади, розроблені з метою забезпечення максимально зручного і ефективного процесу роботи. Зокрема, радимо звернути увагу на добірку «Закупівлі за пунктом 13 Особливостей», в якій ми зібрали найактуальніші на даний момент зразки документів. Зокрема, на портал додано зразок Обґрунтування застосування виключення: здійснюється закупівля товарів, робіт і послуг для проведення заходів, спрямованих на забезпечення захисту об’єктів підприємств, установ та організацій електроенергетичного, ядерно-промислового, вугільно-промислового та нафтогазового комплексів, а також для їх відновлення, у разі потреби користуйтеся!

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО