Аналізуємо проєкт нової постанови про особливості в частині її незастосування

Ганна Довгая
4656
10 Жовтня 2022
Аналізуємо проєкт нової постанови про особливості в частині її незастосування
4656
10 Жовтня 2022

З результатів відкритого опитування у соцмережах Радника ми дізналися, що закупівельна громада наразі активно готується до змін у закупівельному світі, і саме ця тема наразі є «найгарячішою». Що ж, готуйтесь разом із редакцією порталу RADNUK.COM.UA, бо ми вже з вами розглянули:

  1. Планування закупівель «за Особливостями»;
  2. Алгоритм скорочених відкритих торгів за проєктом нової постанови про особливості;
  3. Аналіз застосування статті 16 Закону про закупівлі відповідно до проєкту постанови Уряду про особливості здійснення закупівель

Не зупиняймось! 

Випадки й умови, за яких Особливості не застосовуємо

Мінекономіки опублікувало для обговорення проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі — Особливості). Ним, зокрема, передбачені випадки незастосування Особливостей. Що це за випадки?

По-перше, у випадках, коли ми не застосовуємо Закон України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) і про це прямо вказано в Законі. Абзацом 2 пункту 3 Особливостей встановлено, що положення частин п’ятої, шостої, восьмої, дев’ятої статті 3 Закону застосовуються на умовах, визначених Законом. При цьому:

  1. Частина 5 статті 3 Закону встановлює вичерпний перелік підстав, у разі використання яких замовники не застосовують Закон.
  2. Частина 6 статті 3 Закону встановлює вичерпний перелік предметів закупівель, у разі закупівлі яких замовники в окремих сферах господарювання не застосовують Закон.
  3. Частина 8 статті 3 Закону встановлює, що особливості здійснення процедур закупівель, визначених цим Законом, встановлюються окремими законами для таких товарів, робіт і послуг: 1) послуги з підготовки фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів (післядипломна освіта) за державним замовленням; 2) товари і послуги, закупівля яких здійснюється відповідно до програм Глобального фонду для боротьби із СНІДом, туберкульозом та малярією в Україні, що виконуються відповідно до закону; 3) послуги енергосервісу.
  4. Частина 9 статті 3 Закону встановлює особливості здійснення закупівель, визначених цим Законом, для гарантованого забезпечення потреб оборони (крім товарів, робіт і послуг, що підлягають закупівлі відповідно до угод у порядку, визначеному пунктом 6 частини п’ятої цієї статті) Міністерством оборони України та його розвідувальним органом, Міністерством внутрішніх справ України, Службою безпеки України, Національною гвардією України, Національною поліцією України, Державною прикордонною службою України, Службою зовнішньої розвідки України, Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України, Державною спеціальною службою транспорту, Державною службою України з надзвичайних ситуацій, Управлінням державної охорони України та іншими військовими формуваннями та / або частинами в особливий період, у період проведення операції об’єднаних сил, антитерористичної операції, у період введення надзвичайного стану встановлюються окремим законом.

Тож, Особливості не розповсюджуються, якщо здійснюються закупівлі у вищезазначених випадках. Перед тим як іти далі, хочу звернути увагу, що передплатники порталу мають змогу користуватись новим розділом «Відеодопомога», де у відеоформаті ми ділимося з вами закупівельними знаннями:

По-друге, у випадку здійснення закупівель згідно з постановою Кабміну від 02.03.2022 № 185. Пунктом 9 Особливостей, зокрема, встановлено, що публічні закупівлі товарів, робіт і послуг для задоволення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 02.03.2022 № 185 «Деякі питання здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для задоволення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану» (Офіційний вісник України, 2022 р., № 25, ст. 1267) здійснюються замовниками без застосування процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених Законом та цими Особливостями.

Зверніть увагу: останнім абзацом пункту 9 Особливостей встановлено, що під час здійснення публічних закупівель, передбачених цим пунктом, без використання електронної системи закупівель, замовники повинні:

  1. відповідно до Закону дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, зокрема максимальної економії, ефективності, запобігання корупційним діям і зловживанням;
  2. за умови, якщо вартість закупівлі становить або перевищує 50 тисяч гривень, оприлюднити в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору. Замовники можуть не публікувати інформацію про своє місцезнаходження та / або місцезнаходження постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг), та / або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг, якщо поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника та / або постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг).

По-третє, коли закуповуємо для ліквідації наслідків бойових дій та відновлення інфраструктури населених пунктів в умовах воєнного стану відповідно до трьох розпоряджень Уряду. Пунктом 9 Особливостей, зокрема, встановлено, що публічні закупівлі робіт і послуг для ліквідації наслідків бойових дій та відновлення інфраструктури населених пунктів в умовах воєнного стану відповідно до розпоряджень Кабінету Міністрів України:

здійснюються замовниками без застосування процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених Законом та цими Особливостями.

Зверніть увагу: останнім абзацом пункту 9 Особливостей встановлено, що під час здійснення публічних закупівель, передбачених цим пунктом, без використання електронної системи закупівель, замовники повинні:

  1. відповідно до Закону дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, зокрема максимальної економії, ефективності, запобігання корупційним діям і зловживанням. Доцільно зберегти для подальшого читання «Лайфхаки дотримання принципів здійснення публічних (воєнних) закупівель»;
  2. за умови, якщо вартість закупівлі становить або перевищує 50 тисяч гривень, оприлюднити в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору. Замовники можуть не публікувати інформацію про своє місцезнаходження та / або місцезнаходження постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг), та / або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг, якщо поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника та / або постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг).

По-четверте, у разі закупівлі нафтопродуктів для накопичення (приросту) матеріальних цінностей у державному матеріальному резерві, задоволення потреб національної безпеки та оборони в акціонерного товариства «Українська залізниця» відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від _________ 2022 р. № ____ «Про затвердження Порядку придбання органами державної влади у акціонерного товариства “Укрзалізниця” (станом на дату написання цієї статті відсутній такий НПА) нафтопродуктів для накопичення (приросту) матеріальних цінностей державного матеріального резерву, задоволення потреб національної безпеки та оборони та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» без застосування процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених Законом та цими Особливостями.

Зверніть увагу: останнім абзацом пункту 9 Особливостей встановлено, що під час здійснення публічних закупівель, передбачених цим пунктом, без використання електронної системи закупівель, замовники повинні:

  1. відповідно до Закону дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, зокрема максимальної економії, ефективності, запобігання корупційним діям і зловживанням;
  2. за умови, якщо вартість закупівлі становить або перевищує 50 тисяч гривень, оприлюднити в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору. Замовники можуть не публікувати інформацію про своє місцезнаходження та / або місцезнаходження постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг), та / або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг, якщо поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника та / або постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг).

Крім цього, пунктом 13 Особливостей встановлено, що Придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тисяч гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тисяч гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 мільйона гривень, може здійснюватися без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару в разі, якщо:

  1. інформація, що повинна бути оприлюднена в оголошенні про проведення відкритих торгів, належить до інформації з обмеженим доступом або її розголошення під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку;
  2. замовник перебуває в районі проведення воєнних (бойових) дій на момент прийняття рішення про здійснення закупівлі або її здійснення;
  3. публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються для:

    — проведення заходів із мобілізації та цивільного захисту;

    — будівництва, реконструкції, капітального ремонту та облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб;

    — будівництва, реконструкції, капітального або поточного ремонту захисних споруд цивільного захисту, у тому числі подвійного призначення, найпростіших споруд, укриттів;

    — підготовки до проведення опалювального сезону (крім закупівлі енергоносіїв);
  4. існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку із виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та / або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником;
  5. роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з таких випадків:

    — предмет закупівлі полягає у створенні або придбанні витвору мистецтва або художнього виконання;

    — укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу;

    — відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником;

    — необхідність захисту прав інтелектуальної власності;

    — укладення договору про закупівлю з постачальником «останньої надії» або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу;
  6. відмінено відкриті торги через відсутність учасника процедури закупівлі (учасників процедури закупівлі), у тому числі за лотом. При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації, та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі);
  7. виникла після укладення договору про закупівлю у замовника необхідність у постачанні додаткового обсягу товару в того самого постачальника, якщо в разі зміни постачальника замовник був би вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призвело б до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням. Закупівля додаткового обсягу товару в того самого постачальника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого постачання не перевищує 50 відсотків ціни договору про закупівлю;
  8. у замовника після укладення договору про закупівлю виникла необхідність у закупівлі додаткових робіт чи послуг, пов’язаних з предметом закупівлі основного договору, у того самого виконавця робіт / надавача послуг. Можливість і умови таких додаткових робіт чи послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, який укладений за результатами проведення закупівлі. Закупівля додаткових робіт чи послуг у того самого виконавця робіт / надавача послуг здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення закупівлі;
  9. здійснюється закупівля послуг з адвокатської діяльності, нотаріальних послуг;
  10. здійснюється закупівля юридичних послуг, пов’язаних із захистом прав та інтересів України, у тому числі з метою захисту національної безпеки і оборони, під час врегулювання спорів, розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України.

За результатами такої закупівлі замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 38 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.

Подібні винятки ми розбирали в статтях «Частина 1. Прямий договір за закупівлями від 50 тис. грн з 29.06.2022: винятки, що дублюють положення Закону про закупівлі!» та «Частина 2. Прямий договір за закупівлями від 50 тис. грн з 29.06.2022: унікальні підстави, передбачені лише Постановою № 169!».

До речі, локалізацію навіть в Особливостях ніхто не відміняв, тому «протестуйте» свої знання з цього питання за допомогою тесту від Радника:

Проєкти НПА

Саме тут закупівельна спільнота дізнається про зміни в нормативно-правових актах, які стосуються публічних закупівель та які плануються до затвердження Урядом.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО