Вимога надання довідки з ТПП: практика АМКУ

Катерина Плашенко
2551
11 Жовтня 2021
Вимога надання довідки з ТПП: практика АМКУ
2551
11 Жовтня 2021

Торгово-промислова палата України (далі —ТПП) та її регіональні відділення користуються своїм правом, визначеним статтею 11 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні»,  та проводять на замовлення українських та іноземних підприємців експертизу, контроль якості, кількості, комплектності товарів (у тому числі експортних та імпортних) і визначають їхню вартість.

Цінові довідки, експертні висновки, обґрунтування ринкової вартості продукції тощо, видані ТПП, переважно використовуються учасниками та замовниками ринку публічних закупівель для підтвердження факту зміни ціни на ринку  та  можливості збільшити ціну за одиницю товару до 10 відсотків згідно з пунктом 2 частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон).

А чи правомірна вимога замовника надати учасникам у складі тендерної пропозиції висновок ТПП щодо рівня ринкових цін на товар, який пропонується? Та на додачу до такого документа, на думку замовника, учасник  має заздалегідь прорахувати можливе пониження ціни на товар задля участі в електронному аукціоні таким чином, щоб за результатом аукціону запропонований товар не перевищував межі цінового діапазону в наданому експертному висновку ТПП як за мінімальним, так і за максимальним порогом.

Чи може замовник змусити учасників знижувати ціну тендерної пропозиції виключно в рамках діапазону цін, визначених даними ТПП? Схоже на порушення норм Закону, чи не так?

Якої ж думки щодо такої вимоги Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія)? Розглянемо на прикладі з практики.

Рішення Колегії № 13656-р/пк-пз від 16.06.2021, оголошення № UA-2021-05-05-004483-a 

Вимога тендерної документації: задля доведення, що цінова пропозиція товару учасника як на момент подання пропозиції, так і за результатом електронного аукціону відповідає середньоринковим цінам за номенклатурними позиціями предмета закупівлі, учасник повинен надати висновок регіонального представництва торгово-промислової палати (згідно з областю діяльності та місцезнаходженням замовника), що датований не раніше місяця, у якому вийшло оголошення даної закупівлі.

Учасникам пропонується заздалегідь прорахувати можливе пониження ціни на товар задля участі в електронному аукціоні таким чином, щоб за результатом аукціону запропонований товар не перевищував межі цінового діапазону в наданому експертному висновку торгово-промислової палати як за мінімальним, так і за максимальним порогом. У протилежному разі, якщо загальна вартість або вартість ціни за одиницю товару буде перевищувати або бути меншою ніж ціновий діапазон у наданому експертному висновку торгово-промислової палати, замовник отримує підставу для відхилення такої тендерної пропозиції згідно з абзацом 4  пункту 1  частини 1 статті 31 Закону.

Позиція скаржника: висновок ТПП не може слугувати досягненню мети запобігання демпінгу. Така вимога  направлена на усунення від участі в процедурі закупівлі небажаних потенційних учасників, у тому числі скаржника, та обмежує можливість вільного та конкурентного ціноутворення. Учасники  можуть заздалегідь на підставі висновку регіонального представництва ТПП (згідно з областю діяльності та місцезнаходження замовника) визначити максимальні та мінімальні ціни всіх учасників, нейтралізуючи всі переваги ринкової економіки, можливості оптимізації тощо.

Позиція замовника: необхідність встановлення вказаної вимоги тендерної документації обумовлена бажанням замовника уникнути спотворення добросовісної конкуренції потенційними учасниками процедури закупівлі, штучного завищення чи завищення цін порівняно з середньоринковими і, як наслідок, укладення договору про закупівлю за цінами, які будуть критично нижчими за середньоринкові.

Позиція Колегії: взяти участь у процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які зможуть надати висновок регіонального представництва ТПП саме відповідно до області діяльності та місцезнаходження замовника, що є дискримінаційним щодо інших суб’єктів господарювання, у тому числі скаржника. Крім того, Законом не передбачено такої підстави відхилення, як «якщо загальна вартість або вартість ціни за одиницю товару буде перевищувати або бути нижчою ніж ціновий діапазон у наданому експертному висновку торгово-промислової палати, замовник отримує підставу для відхилення такої тендерної пропозиції згідно з абзацом 4  пункту 1  частини 1 статті 31 Закону». Замовник має усунути невідповідності шляхом внесення змін до тендерної документації.

Як бачимо, Колегія вважає, що вимога встановлення цін учасниками у межах діапазону цін, визначених у наданому висновку ТПП, не є правомірною та повинна бути усунута.

Більше корисної практики Колегії знайдете на порталі RADNUK.COM.UA у статтях:

Практика оскарження закупівель

Показові рішення органу оскарження та ексклюзивні коментарі голови АМКУ , що обов’язково стануть у нагоді кожному учаснику

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО