Чи потрібно підтверджувати ступінь локалізації трактора: практика АМКУ

Олег Підгірський
2144
9 Листопада 2023
Чи потрібно підтверджувати ступінь локалізації трактора: практика АМКУ
2144
9 Листопада 2023

Трактор є транспортним засобом сільськогосподарського призначення, який переважно використовується як тягач для переміщення несамохідних знарядь і машин або для оранки землі, що може бути обладнаний навісними та напівнавісними знаряддями.

Наближеним кодом для цього транспортного засобу (який не був у використанні) за єдиним закупівельним словником є ДК 021:2015-16700000-2.

У публікації порталу RADNUK.COM.UA «Трактори за 3-ою цифрою та 99999999-9 не купуємо» з урахуванням позиції органів фінансового контролю ми дійшли висновку, що трактор краще купувати за кодом єдиного закупівельного словника ДК 021:2015-34140000-0 — великовантажні мототранспортні засоби.

Варто згадати, що за підпунктом 2 пункту 6¹ Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон) великовантажні мототранспортні засоби є товаром, до якого застосовуються положення щодо особливостей здійснення закупівель, визначених наведеним пунктом. Тобто замовник повинен купувати такий товар з відповідним ступенем локалізації виробництва. У свою чергу, конкретно трактор у переліку цього підпункту відсутній.

Тому виникає запитання, чи потрібно закупівлю трактора здійснювати з урахуванням положень пункту 6¹ Прикінцевих та перехідних положень Закону?

Розглянемо думку Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Комісія) щодо цього запитання.

Рішення Комісії від 02.11.2023 № 17602-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-10-05-013701-a.

Обставини розгляду скарги

Замовник здійснює закупівлю трактора із застосуванням коду єдиного закупівельного словника ДК 021:2015-16700000-2 — трактори. У документації замовник встановив вимоги, за якими учасник повинен підтвердити ступінь локалізації виробництва запропонованого ним товару.

Учасник надав у складі своєї пропозиції лист-роз’яснення, за яким, посилаючись на норми пункту 6¹ Прикінцевих та перехідних положень Закону та Порядку підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.08.2022 № 861 (далі — Порядок № 861), наголосив, що товар, який є предметом закупівлі, не включено в затверджений перелік товарів, щодо яких потрібно визначати підтвердження ступеня локалізації виробництва та вносити в перелік товарів з підтвердженим ступенем локалізації, оскільки Порядок № 861 не застосовується до закупівлі товару, що є предметом закупівлі.

Не взявши такий лист до уваги, замовник відхилив тендерну документацію цього учасника.

Позиція скаржника

Вважаючи рішення про відхилення своєї пропозиції неправомірним, скаржник просив Комісію зобов’язати замовника скасувати таке рішення. Скаржник, як і у своєму згаданому листі, зазначив, що трактор як колісний або гусеничний транспортний засіб віднесено до окремої товарної групи, яка не зазначена в підпункті 2 пункту 6¹ Прикінцевих та перехідних положень Закону. Таким чином, надання листа-роз’яснення з відповідним нормативним обґрунтуванням причин неподання запитуваних документів чи інформації було належним виконанням вимог замовника.

Позиція Комісії

Взявши до уваги умови закупівлі та твердження скаржника, Комісія дійшла висновку, що предмет закупівлі не відноситься до товарів, визначених підпунктом 2 пункту 6¹ Прикінцевих та перехідних положень Закону. Тим самим пропозиція скаржника була неправомірно відхилена.

Коментар

З одного боку, можна погодитись із твердженням органу оскарження, оскільки в переліку у підпункті 2 пункту 6¹ Прикінцевих та перехідних положень Закону товару «Трактор» дійсно немає. Але з іншого, як бути, коли закупівля трактора здійснюється за кодом єдиного закупівельного словника ДК 021:2015-34140000-0 — великовантажні мототранспортні засоби. На мою думку, у такому випадку закупівлю цього транспортного засобу слід здійснювати із застосуванням положень пункту 6¹ Прикінцевих та перехідних положень Закону та Порядку № 861. От же ж і заплутано все виходить.

І якщо потрібно здійснити закупівлю із застосуванням наведених норм, рекомендую взяти до використання взірець тендерної документації про закупівлю локалізованого товару, що розміщений на порталі RADNUK.COM.UA.

Читайте також публікації:

Локалізація для учасників

Ступінь локалізації виробництва - це показник місцевої складової у питомій вазі вартості сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей, складових частин і комплектуючих виробів, робіт, послуг та інших складових вітчизняного виробництва у собівартості товару, що є предметом закупівлі.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО