Учасникам закупівель: щодо нікчемності договору про закупівлю

Редакція
1720
5 Жовтня 2021
Учасникам закупівель: щодо нікчемності договору про закупівлю
1720
5 Жовтня 2021

Отримали запитання від учасника, якого визначено переможцем процедури закупівлі. Замовник в електронній системі закупівель (далі — ЕСЗ) оприлюднив намір укласти договір про закупівлю і далі, не дочекавшись 10 днів для оскарження такого рішення, уже через три дні оприлюднив договір про закупівлю. Тепер замовник відмінив процедуру закупівлі, посилаючись на неможливість усунення порушень. Тобто замовник сам допустив порушення та сам через це порушення відмінив процедуру закупівлі. Чи можна вважати дії замовника правомірними?

Для початку розглянемо правові підстави дій замовника. Частиною 5 статті 33 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) передбачено, що з метою забезпечення права на оскарження рішень замовника до Органу оскарження договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через 10 днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.

Відповідно до частини 6 статті 33 Закону замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору може бути продовжений до 60 днів.

Разом з тим статтею 43 Закону передбачені випадки, за настання яких договір про закупівлю визнається нікчемним, зокрема в разі укладення договору з порушенням строків, передбачених частинами 5 і 6 статті 33 Закону. Інакше кажучи, такий правочин є автоматично недійсним з моменту укладення договору про закупівлю.

З огляду на описані обставини можна констатувати, що замовник, уклавши та оприлюднивши договір про закупівлю через три дні після оприлюднення наміру укласти договір про закупівлю, порушив строки, визначені частиною 5 статті 33 Закону. Зважаючи, що допущене порушення замовником виправити в ЕСЗ неможливо, замовник правомірно відмінив процедуру закупівлі.

Певна річ, що відміна процедури закупівлі — це єдиний вихід для замовника за наявності таких порушень. Але що робити, якщо такі дії замовника свідомі та були ним сплановані з метою непідписання договору про закупівлю з «небажаним» учасником? Наразі існує можливість оскарження відміни процедури закупівлі. Звичайно, гарантувати, що рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія) буде на користь учасника та відміна буде визнана неправомірною, не можна.

Учаснику-скаржнику доцільно мати аргументи та грамотно скласти текст скарги, щоб переконливо довести Колегії, що замовник навмисно допустив порушення та через небажання співпраці відмінив процедуру закупівлі. Існує імовірність визнання Колегією такої відміни безпідставною. Радимо також скористатися
Збірником рішень АМКУ як Органу оскарження.

З іншою інформацією з цієї теми можна ознайомитися на порталі RADNUK.COM.UA у статтях:

Гід для новачків

Перші кроки до успішної участі в публічних закупівлях

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО