Період кваліфікації для учасника у спрощеній закупівлі

Катерина Плашенко
2201
19 Липня 2021
Період кваліфікації для учасника у спрощеній закупівлі
2201
19 Липня 2021

У попередніх статтях «Алгоритм участі в спрощеній закупівлі», «Період уточнення інформації в спрощеній закупівлі», «Подання пропозицій у спрощеній закупівлі» та «Електронний аукціон у спрощеній закупівлі» на порталі RADNUK.COM.UA ми розглянули загальний алгоритм участі в спрощеній закупівлі; розібрали вимоги замовника в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, які потребують першочергової уваги; дослідили, навіщо потрібен період уточнення інформації, як звертатися до замовника із питанням та / або вимогою; ознайомилися з механізмом електронного аукціону; дізналися, як підготуватися до аукціону та яку стратегію поведінки вибрати.

Продовжуючи вивчення спрощеної закупівлі, у цій статті розглянемо наступний етап спрощеної закупівлі — період кваліфікації (розгляд пропозицій учасників).

Що таке період кваліфікації?

Період кваліфікації — це особливий процес, який відбувається після завершення електронного аукціону, термін, протягом якого замовник розглядає пропозиції учасників, встановлюючи їх відповідність вимогам, зазначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі.

Період розгляду пропозицій учасників розпочинається автоматично після завершення електронного аукціону, тобто електронна система закупівель (далі — ЕСЗ, система) розкриває дані про всіх учасників, і з’являється доступ до документів, які надані учасниками у складі пропозицій. Ця інформація стає доступною усім: замовнику, учасникам та всім користувачам ЕСЗ.

Відповідно до частини 10 статті 29 Закону строк розгляду пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати 5 робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення.

Важливо! Станом на дату написання статті в замовників відсутня технічна можливість продовжити строк розгляду пропозиції до 20 робочих днів, тому замовники розглядають пропозицію учасника на відповідність їх вимогам протягом 5 робочих днів.

Згідно з частиною 12 статті 14 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) за результатами оцінки та розгляду пропозиції замовник визначає переможця. Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю замовник оприлюднює в електронній системі закупівель.

Також слід зауважити, що замовник та учасники не можуть ініціювати будь-які переговори з питань внесення змін до змісту або ціни поданої пропозиції, таку умову містить частина 13 статті 29 Закону.

За результатами розгляду пропозицій учасників замовник або відхиляє пропозицію, або обирає переможця спрощеної закупівлі. У разі відхилення найбільш економічно вигідної пропозиції замовник розглядає наступну пропозицію учасника, який за результатами оцінки надав наступну найбільш економічно вигідну пропозицію. Наступна найбільш економічно вигідна пропозиція визначається електронною системою закупівель автоматично.

За що замовник може відхилити пропозицію учасника?

Замовник, керуючись частиною 13 статті 14 Закону, відхиляє пропозицію учасника в разі, якщо:

  1. пропозиція учасника не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі;
  2. учасник не надав забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником;
  3. учасник, який визначений переможцем спрощеної закупівлі, відмовився від укладення договору про закупівлю;
  4. якщо учасник протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі відмовився від підписання договору про закупівлю більше двох разів із замовником, який проводить таку спрощену закупівлю.

Розберемо більш детально кожну підставу для відхилення.

Підстава для відхилення № 1 — пропозиція учасника не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі.

Відповідно до пункту 24 частини 1 статті 1 Закону пропозиція учасника спрощеної закупівлі (далі — пропозиція) — пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник подає замовнику відповідно до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та вимог до предмета закупівлі.

Тобто документи пропозиції учасника мають повністю відповідати вимогам замовника, в іншому випадку пропозиція учасника має бути відхилена. Отже, якщо замовник в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі передбачив вимогу щодо надання, наприклад, трьох аналогічних договорів, а учасник надав лише два, замовник має відхилити його пропозицію. Приклад аналогічного відхилення наведений у статті «Невиконання вимог оголошення про проведення спрощеної закупівлі: чи підстава для відхилення?».

Підстава для відхилення № 2 — учасник не надав забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником. Відповідно до пункту 10 частини 1 статті 1 Закону забезпечення пропозиції — надання забезпечення виконання зобов’язань учасником перед замовником, що виникли у зв’язку з поданням пропозиції, у вигляді такого забезпечення, як гарантія.

Тобто в разі наявності в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі вимоги щодо надання забезпечення пропозиції учаснику обов’язково потрібно його надати, при цьому в повній відповідності до вимог (строк дії / сума / умови неповернення забезпечення пропозиції тощо).

Зверніть увагу, що з 19.03.2021 набрав чинності наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства (Уповноваженого органу) № 2628 від 14.12.2020, яким затверджено форму забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції та вимоги до забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції (далі — Наказ № 2628).

Детально ознайомитися із затвердженою Формою забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції можна на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Зразки документів» — «Зразки документів учасникам». Більше щодо нових вимог до забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції читайте у статтях: «Забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції по-новому» та «Нові правила зазначення інформації про забезпечення у спрощеній закупівлі».

Підстава для відхилення № 3 — учасник, який визначений переможцем спрощеної закупівлі, відмовився від укладення договору про закупівлю. Бувають випадки, коли учасник занадто понизив ціну під час участі в електронному аукціоні, а коли необхідно укладати договір про закупівлю за результатами проведеної спрощеної закупівлі, такий переможець розуміє, що виконати договір про закупівлю за запропонованими цінами нерентабельно, тому відмовляється від його підписання. У такому випадку замовник має його відхилити та перейти до розгляду наступної пропозиції.

Важливо! Не варто зловживати таким правом, адже наступна підстава для відхилення напряму пов’язана із боротьбою з недобросовісними учасниками.

Підстава для відхилення № 4 — якщо учасник протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі відмовився від підписання договору про закупівлю більше двох разів із замовником, який проводить таку спрощену закупівлю. Учаснику, який переміг та відмовляється від підписання договору про закупівлю, потрібно усвідомлювати, що в разі відмови тричі на четверту закупівлю замовник відхилить його пропозицію. Основними умовами для застосування даної підстави для відхилення є:

  • кількість — Законом перебачено, що має бути відмова від підписання договору про закупівлі більше двох разів, тобто учасник-переможець мінімально три рази має не підписати договір про закупівлю, щоб замовник міг відхилити його пропозицію;
  • період — протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі. Наприклад, замовник оголосив спрощену закупівлю 06.07.2020, у якій учасника 1 визначено переможцем, але він відмовився від підписання договору про закупівлю 24.07.2020. Потім замовник оголосив ще одну спрощену закупівлю 26.01.2021, на яку знову ж таки прийшов учасник 1 і після визначення його переможцем відмовився від підписання договору про закупівлю. Замовник третій раз оголошує спрощену закупівлю 19.02.2021, того ж самого учасника 1 визначає переможцем, але він відмовляється підписувати договір про закупівлю третій раз. Оголошуючи наступну спрощену закупівлю у період до 24.07.2021, замовник має навіть не право, а обов’язок відхилити пропозицію учасника 1;
  • один замовник — якщо учасник тричі відмовився від підписання договору про закупівлю із замовником «А», то замовник «Б» не має права відхиляти його пропозицію. Тобто учасник має тричі відмовитися від підписання договору про закупівлю виключно із замовником «Б».

Інформація про відхилення пропозиції оприлюднюється замовником в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття рішення та автоматично надсилається учаснику, пропозиція якого відхилена через електронну систему закупівель.

Учасник, пропозиція якого відхилена, може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову аргументацію щодо причин невідповідності його пропозиції умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі. Не пізніше ніж через три робочих дні з дня надходження такого звернення через електронну систему закупівель замовник зобов’язаний надати йому відповідь.

У разі відхилення пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, замовник розглядає наступну пропозицію у списку пропозицій, розташованих за результатами їх оцінки, починаючи з найкращої, у порядку та строки, визначені цією статтею (частина 11 статті 29 Закону).

Дії учасника в разі відхилення його пропозиції

Які ж заходи може вжити учасник, якщо він не згоден з причинами відхилення його пропозиції? Він може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову аргументацію щодо причин невідповідності його пропозиції умовам, визначеним в оголошенні про проведення закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі. У свою чергу замовник не пізніше ніж через три робочі дні з дня надходження такого звернення через електронну систему закупівель зобов’язаний надати відповідь учаснику.

На жаль, оскарження у спрощеній закупівлі до Антимонопольного комітету України не передбачено, тому учасник у разі незгоди із рішенням замовника не має можливості подати скаргу. Згідно з частиною 20 статті 14 Закону з метою захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів учасник спрощеної закупівлі може звернутися до:

  • замовника;
  • органу, що здійснює контроль над замовником;
  • суду.

Більше про методи оскарження та звернення у спрощених закупівлях, передбачені Законом, читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Захищаємо свої права у спрощеній закупівлі».

Учасники спрощених закупівель також можуть скористатися можливістю залишити відгук про закупівлю на сайті DOZORRO або ж звернутися до Державної аудиторської служби України. Як це зробити, читайте у статті «Чи може учасник звернутися до ДАСУ щодо порушень замовника під час проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі?», а приклад звернення доступний до завантаження на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Приклад звернення до Державної аудиторської служби України».

Переможець спрощеної закупівлі

Пунктом 8 частини 1 статті 10 передбачено, що замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю протягом одного дня з дня прийняття рішення про визначення переможця спрощеної закупівлі.

Варто зазначити, що замовник може в оголошенні передбачити вимоги до переможця спрощеної закупівлі, тому учаснику, якого визначено переможцем, необхідно ще раз вивчити вимоги оголошення про проведення спрощеної закупівлю та в разі наявності таких вимог підготувати та надати необхідні документи.

Важливо! У переможця спрощеної закупівлі відсутня технічна можливість завантажувати будь-які документи через електронну систему закупівель. Тому в разі наявності в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі вимоги щодо надання тої чи іншої довідки переможцем через електронну систему закупівлі її варто оскаржити ще на етапі періоду уточнення інформації.

Також частиною 2 статті 41 Закону передбачено, що переможець спрощеної закупівлі під час укладення договору про закупівлю повинен надати відповідну інформацію про право підписання договору про закупівлю та копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом та  якщо про це було зазначено в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі. У разі якщо переможцем спрощеної закупівлі є об’єднання учасників, копія ліцензії або дозволу надається одним з учасників такого об’єднання учасників.

Тобто згідно з вимогами Закону переможець спрощеної закупівлі має:

  1. обов’язково надати відповідну інформацію про право підпису договору про закупівлю. Оскільки законодавчо не встановлено, у який спосіб та які документи підтверджують право підпису договору про закупівлю, переможець має виконати вимогу замовника, передбачену в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі. Якщо ж відповідна вимога відсутня, переможець надає документ на власний розсуд, наприклад довідку з інформацією про право підписання керівника компанії або довіреність на особу, яку уповноважено укладати договір про закупівлю, або ж наказ та протокол / рішення про призначення керівника. Варто зауважити, що навіть за умови відсутності вимоги щодо надання переможцем спрощеної закупівлі інформації про право підписання договору про закупівлю рекомендуємо учасникам надавати відповідну інформацію на виконання частини 2 статті 41 Закону;
  2. тільки у разі встановлення вимоги в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі щодо надання копії ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено Законом, переможець має надати відповідний документ. Тобто якщо замовник не передбачив таку вимогу, то і обов’язок надавати відповідний документ у переможця відсутній.

Відміна спрощеної закупівлі

Замовник, керуючись частиною 17 статті 14 Закону, відміняє спрощену закупівлю в разі:

  1. відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг. Наприклад, замовник відмінив спрощену закупівлю згідно з оголошенням № UA-2021-06-04-001812-a через відсутність подальшої потреби в закупівлі;
  2. неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель. Наприклад, спрощену закупівлю відповідно до оголошення № UA-2021-05-28-007461-b замовник відмінив у зв’язку з помилкою при публікуванні річного плану закупівлі, тобто замовником були виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель, які неможливо усунити;
  3. скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг. Тут прикладом може бути спрощена закупівля відповідно до оголошення № UA-2021-05-28-007461-b, у якій замовник відмінив її через скорочення видатків.

Повідомлення про відміну закупівлі оприлюднюється в електронній системі закупівель замовником протягом одного робочого дня з дня прийняття замовником відповідного рішення.

Згідно з частиною 18 статті 14 Закону спрощена закупівля автоматично відміняється електронною системою закупівель у разі:

  1. відхилення всіх пропозицій;
  2. відсутності пропозицій учасників для участі в ній.

Повідомлення про відміну закупівлі оприлюднюється електронною системою закупівель протягом одного робочого дня з дня автоматичної відміни спрощеної закупівлі.

Повідомлення про відміну закупівлі автоматично надсилається всім учасникам електронною системою закупівель в день його оприлюднення. Також спрощена закупівля може бути відмінена частково (за лотом).

Висновки

  1. За результатами розгляду пропозиції учасника замовник має прийняти рішення про визначення його переможцем спрощеної закупівлі або ж про відхилення його пропозиції.
  2. Учасник може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову аргументацію щодо причин невідповідності його пропозиції умовам, визначеним в оголошенні про проведення закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі.
  3. Замовник може відхилити учасника за те, що його пропозиція не відповідає умовам закупівлі, а також якщо пропозиція учасника не відповідає вимогам до предмета закупівлі.
  4. У переможця спрощеної закупівлі відсутня технічна можливість завантажувати будь-які документи через електронну систему закупівель. Тому в разі наявності в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі вимоги щодо надання тої чи іншої довідки переможцем через електронну систему закупівлі її варто оскаржити ще на етапі періоду уточнення інформації.
  5. Замовник відміняє спрощену закупівлю в разі: відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг; неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель або скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг.
  6. Спрощена закупівля автоматично відміняється електронною системою закупівель у разі: відхилення всіх пропозицій або відсутності пропозицій учасників для участі в ній.

Більше цікавої інформації читайте на порталі RADNUK.COM.UA: у статтях:


Додатково пропонуємо переглянути вебінар на тему: Особливості участі в спрощених закупівлях

Гід для новачків

Перші кроки до успішної участі в публічних закупівлях

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО