Можливо, зараз ви, перебуваючи в офісі, готуєтесь оголошувати нову публічну закупівлю. Остання перевірка тендерної документації, і ви вже готові натиснути «Оголосити закупівлю». Зупиніться та приділіть декілька хвилин останній новині в публічних закупівлях.
Не пропустіть! Починаючи з 05.03.2022 використовувати у своїй діяльності кваліфікований електронний підпис (далі — КЕП) повинні усі суб’єкти і державного, і комунального, і приватного сектору економіки. Тому використання УЕП з 05.03.2022 є таким, що не відповідає чинному законодавству України.
Чому? Відповідно до Закону України «Про електронні довірчі послуги» від 05.10.2017 № 2155-VIII, постанови Кабміну від 19.09.2018 № 749 «Про затвердження Порядку використання електронних довірчих послуг в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах та організаціях державної форми власності» та частини 3 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082 (далі — Порядок № 1082), ще з 07.11.2020 замовники використовують КЕП.
Згідно зпостановою Кабміну від 03.03.2020 № 193 «Про реалізацію експериментального проекту щодо забезпечення можливості використання удосконалених електронних підписів і печаток, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів» та частиною 3 Порядку № 1082 учасники з 05.03.2022 мають використовувати КЕП, а не УЕП.
Порада замовникам: зважаючи на часові рамки проведення процедур закупівель / спрощених закупівель, рекомендуємо замовникам завчасно погодити тендерні документації / оголошення про проведення спрощеної закупівлі та вимоги до предмета закупівлі з чинним законодавством шляхом вилучення вимог до учасника щодо накладення УЕП.
Приклад встановлення вимоги щодо КЕП в ТД
Учасники процедури закупівлі подають тендерні пропозиції у формі електронного документа чи сканкопій через електронну систему закупівель. Тендерна пропозиція учасника має відповідати ряду вимог:
1) документи мають бути чіткими та розбірливими для читання;
2) тендерна пропозиція учасника повинна бути підписана кваліфікованим електронним підписом (КЕП);
3) якщо тендерна пропозиція містить і скановані, і електронні документи, потрібно накласти КЕП на тендерну пропозицію в цілому та на кожен електронний документ окремо.
Виняток: якщо електронні документи тендерної пропозиції видано іншою організацією і на них уже накладено КЕП цієї організації, учаснику не потрібно накладати на нього свій КЕП.
Зверніть увагу: документи тендерної пропозиції, які надані не у формі електронного документа (без КЕП на документі), повинні містити підпис уповноваженої особи учасника закупівлі (із зазначенням прізвища, ініціалів та посади особи), а також відбитки печатки учасника (у разі використання) на кожній сторінці такого документа (окрім документів, виданих іншими підприємствами / установами / організаціями).
Замовник не вимагає від учасників засвідчувати документи (матеріали та інформацію), що подаються у складі тендерної пропозиції, печаткою та підписом уповноваженої особи, якщо такі документи (матеріали та інформація) надані у формі електронного документа через електронну систему закупівель із накладанням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог Закону України «Про електронні довірчі послуги»*.
Замовник перевіряє КЕП учасника на сайті центрального засвідчувального органу за посиланням. Під час перевірки КЕП повинні відображатися: прізвище та ініціали особи, уповноваженої на підписання тендерної пропозиції (власника ключа). У разі відсутності цієї інформації або у разі ненакладення учасником КЕП відповідно до умов тендерної документації учасник вважається таким, що не відповідає встановленим абзацом 1 частини 3 статті 22 Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства, та його пропозицію буде відхилено на підставі абзацу 3 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону.
Додатково про головне:
- З 05.03.2022 накладання кваліфікованого електронного підпису на тендерну пропозицію / пропозицію учасника є неухильним та прямим обов’язком.
- Замовник може перевірити КЕП учасника на сайті центрального засвідчувального органу за посиланням. Або за допомогою розділу «Інструменти» — «Електронні підписи».
- Під час перевірки КЕП повинні відображатися: прізвище та ініціали особи, уповноваженої на підписання тендерної пропозиції (власника ключа). У разі відсутності цієї інформації або у разі ненакладення учасником КЕП відповідно до умов тендерної документації / оголошення про проведення спрощеної закупівлі учасник вважається таким, що не відповідає встановленим абзацом 1 частини 3 статті 22 / частиною 3 статті 14 Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства, та його тендерну пропозицію / пропозицію буде відхилено на підставі абзацу 3 пункту 1 частини 1 статті 31 / пункту 1 частини 13 статті 14 Закону.
- Якщо під час перевірки електронного підпису зазначено «тип носія особистого ключа: незахищений» і «тип підпису: удосконалений», то учасник наклав УЕП. Замовнику рекомендовано відхилити тендерну пропозицію / пропозицію учасника, якщо замовником вимагалось накладення КЕП. Детальніше — у статті «Удосконалений чи кваліфікований електронний підпис: аналіз та рекомендації».
- Кваліфікованим електронним підписом вважатиметься підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису. Тобто такий, який створюється на так званому токені.
Про особливості та види електронного підпису читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях «Перемагаємо разом: накладання електронного підпису учасником публічних закупівель» та «Навіщо електронний підпис учаснику закупівель?».