Призупинення та продовження строків при оскарженні закупівель: як правильно рахувати?

Володимир Маркович
4393
30 Серпня 2021
Призупинення та продовження строків при оскарженні закупівель: як правильно рахувати?
4393
30 Серпня 2021

Згідно з Законом України «Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” та інших законів України щодо вдосконалення системи функціонування та оскарження публічних закупівель» від 03.06.2021 № 1530-IX абзац 5 частини 17 статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон, Закон про закупівлі) викладено в такій редакції: розгляд скарги зупиняє перебіг строків, установлених частинами 10 та 12 статті 29, частиною 6 статті 33, частиною 7 статті 40 цього Закону.

Тобто додано норму про те, що розгляд скарги зупиняє перебіг строків, установлених частинами 10 та 12 статті 29 Закону. Таким чином, тепер скарга призупиняє перебіг таких строків, як:

  • строк розгляду тендерної пропозиції / пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п’яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції (частина 10 статті 29 Закону);
  • прекваліфікація — якщо оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до частини 3 статті 10 Закону, замовник розглядає тендерні пропозиції на відповідність вимогам тендерної документації до проведення оцінки тендерних пропозицій у строк, що не перевищує 20 робочих днів (частина 12 статті 29 Закону);
  • укладення договору про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі (частина 6 статті 33 Закону);
  • укладення договору про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі у строк не раніше ніж через 10 днів (п’ять днів — у разі застосування переговорної процедури закупівлі з підстав, визначених пунктом 3 частини 2 статті 40 Закону, а також у разі закупівлі нафти, нафтопродуктів сирих, електричної енергії, послуг з її передання та розподілу, централізованого постачання теплової енергії, централізованого постачання гарячої води, послуг з централізованого опалення, телекомунікаційних послуг, у тому числі з трансляції радіо- та телесигналів, послуг з централізованого водопостачання та / або водовідведення та послуг з перевезення залізничним транспортом загального користування) з дня оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю (частина 7 статті 40 Закону).

Важливим при визначенні строку є момент його початку та кінець перебігу. Та як правильно їх визначити? Щоб це з’ясувати, потрібно звернутися до приписів Закону про закупівлі, які уже були розглянуті вище, та цивільного законодавства.

Так, згідно зі статтею 251 Цивільного кодексу України (далі — ЦКУ) строком є певний період у часі, зі спливом якого пов’язана дія чи подія, яка має юридичне значення. Відповідно до приписів статті 252 ЦКУ строк визначається роками, місяцями, тижнями, днями або годинами. Стаття 253 ЦКУ декларує, що перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов’язано його початок.

Отож, розглянемо на конкретних прикладах, як потрібно призупиняти та продовжувати строки при поданні скарги.

Частина 10 статті 29 Закону про закупівлі

Закупівля UA-2021-03-23-008053-c. Замовник опублікував протокол розгляду тендерних пропозицій першого учасника 07.07.2021. Відповідно, з 08.07.2021 розпочався відлік 5 робочих днів для розгляду тендерної пропозиції наступного учасника закупівлі.

Натомість 08.07.2021 подано скаргу. Згідно з частиною 14 статті 18 Закону про закупівлі датою початку розгляду скарги є дата оприлюднення реєстраційної картки скарги в електронній системі закупівель. Після цього скарга не може бути відкликана скаржником. Тож з якого дня все-таки рахувати призупинення закупівлі: з 8 липня (день подання скарги) чи іншого дня?

Варто зазначити, що тільки після здійснення оплати скарга автоматично вноситься до реєстру скарг і формується її реєстраційна картка, яка разом із скаргою автоматично оприлюднюється в електронній системі закупівель. Тобто починаємо рахувати строк, на який зупиняється розгляд тендерної пропозиції учасника або укладання договору про закупівлю, з дати формування реєстраційної картки. Наприклад, оплата зарахована на розрахунковий рахунок адміністратора (ДП «Прозорро») 09.07.2021.

Відповідно, реєстраційна картка скарги формується 09.07.2021. Оскільки формулювання «з дати» означає, що ми включаємо у розрахунок день події, першим днем зупинення строків буде саме 09.07.2021. Детальніше про те, як рахувати строки «з дати» або «з дня», читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «“Добра ложка до обіду”, або Кому яка користь з того, що в PROZORRO навчилися рахувати строки».

Тому до подання скарги термін розгляду другого учасника тривав 1 день (8 липня).

Орган оскарження виніс рішення 02.08.2021 (резолютивну частину рішення опубліковано 03.08.2021, Рис. 1), а згідно з абзацом 6 частини 17 статті 18 Закону про закупівлі перебіг зазначених строків продовжується з дня, наступного за днем прийняття рішення Органом оскарження за результатами розгляду скарги, рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду.

Рис.1

Тому з 03.08.2021 (2-й день розгляду) поновився термін розгляду тендерної пропозиції наступного учасника. Відповідно, останнім днем розгляду тендерної пропозиції учасника було 06.08.2021 (5-й день).

Водночас замовник визначив переможця 09.08.2021, тобто на 6-й робочий день (Рис. 2).

Рис.2

Частина 12 статті 29 Закону про закупівлі

Згідно з вищезазначеною статтею замовник на етапі прекваліфікації (відкритих торгів з публікацією англійською мовою) розглядає тендерні пропозиції на відповідність вимогам тендерної документації до проведення оцінки тендерних пропозицій у строк, що не перевищує 20 робочих днів. Згідно з нещодавніми законодавчими змінами цей строк при поданні скарги призупиняється. Хоча не зовсім зрозуміла доцільність цієї норми, адже 20-денний строк починається одразу після завершення прийняття тендерних пропозицій. Умови тендерної документації учасники оскаржувати вже не можуть, а рішення замовник приймає у вигляді протоколу розгляду тендерних пропозицій, після чого розпочинається період оскарження.

Так, згідно з частиною 8 статті 18 Закону про закупівлі скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, які відбулися після розгляду тендерних пропозицій, порядок якого передбачений частиною 12 статті 29 Закону, подаються протягом п’яти днів з дня оприлюднення в електронній системі закупівель протоколу розгляду тендерних пропозицій, у разі якщо оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до частини 3 статті 10 цього Закону.

Тобто із формуванням протоколу розгляду тендерних пропозицій 20-денний строк закінчується, і оскаржити результати оцінки тендерних пропозицій можна тільки протягом 5 днів після оприлюднення в електронній системі закупівель протоколу розгляду тендерних пропозицій. Тому дана норма є «мертвою», адже оскарження в період розгляду тендерних пропозицій під час проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою законодавчо не передбачено.

Частина 6 статті 33 та частина 7 статті 40 Закону про закупівлі

Замовник укладає договір про закупівлю як у конкурентних процедурах, так і в переговорній процедурі не раніше ніж через 10 днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю. Відрізняються тільки кінцеві строки укладення договору про закупівлю: при конкурентних закупівлях — не пізніше ніж через 20 днів, у разі переговорної процедури — не пізніше ніж через 35 днів (20 днів у разі проведення скороченої переговорної процедури) з дня оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю. Тому процедури є схожими.

Приклад 1

Закупівля UA-2021-07-01-003783-c. Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю оприлюднено 22.07.2021.

Починаючи з 23.07.2021 у замовника було 20 календарних днів для укладення договору про закупівлю. 30.07.2021  подано скаргу на рішення замовника, сформувалася реєстраційна картка, тому починаючи з 30.07.2021 призупинено період укладення договору про закупівлю. У замовника залишилося 13 днів для укладення договору про закупівлю після рішення Органу оскарження. Орган оскарження прийняв рішення 03.08.2021. Відповідно, починаючи з 04.08.2021 продовжився термін для укладення договору про закупівлю. Останнім днем укладення буде 16.08.2021. Договір про закупівлю було укладено 06.08.2021.

Приклад 2

Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю оприлюднено 22.07.2021. Починаючи з 23.07.2021 у замовника було 20 календарних днів для укладення договору про закупівлю. 23.07.2021 подано скаргу на рішення замовника, сформувалася реєстраційна картка, тому починаючи з 23.07.2021 призупинено період укладення договору про закупівлю. У замовника залишилося 19 днів для укладення договору про закупівлю після рішення Органу оскарження.

Орган оскарження прийняв рішення 29.07.2021. Відповідно, починаючи з 30.07.2021 продовжився термін для укладення договору про закупівлю. Але відповідно до частини 5 статті 33 Закону з метою забезпечення права на оскарження рішень замовника до Органу оскарження договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через 10 днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю. Тож замовник може укласти договір про закупівлю не раніше 07.08.2021, а останнім днем укладання договору про закупівлю буде 17.08.2021.

Приклад 3

Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю оприлюднено 22.07.2021. Починаючи з 23.07.2021 у замовника було 20 календарних днів для укладення договору про закупівлю. 23.07.2021 подано скаргу на рішення замовника, сформувалася реєстраційна картка, тому починаючи з 23.07.2021 призупинено період укладення договору про закупівлю. У замовника залишилося 19 днів для укладення договору про закупівлю після рішення Органу оскарження.

Орган оскарження залишив скаргу без розгляду 28.07.2021. Відповідно, починаючи з 29.07.2021 продовжився термін для укладення договору про закупівлю. Але відповідно до частини 5 статті 33 Закону з метою забезпечення права на оскарження рішень замовника до Органу оскарження договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через 10 днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю. Тож замовник може укласти договір про закупівлю не раніше 08.08.2021, а останнім днем укладання договору про закупівлю буде 16.08.2021.

Висновки

Обчислюючи строки при оскарженні процедур закупівель, слід керуватися, зокрема, Цивільним кодексом України у якому містяться загальні положення щодо цього питання, та Законом про закупівлі.

Обчислюючи початок зупинення перебігу строків, передбачених частиною 17 статті 18 Закону про закупівлі, необхідно враховувати дату настання події, тобто включати день формування реєстраційної картки.

Саме формування реєстраційної картки слід трактувати як подію, з якою пов’язаний її початок. Також варто враховувати, що реєстраційна картка скарги формується виключно після отримання коштів на рахунок адміністратора (ДП «Прозорро»).

Продовжуються зазначені строки згідно з абзацом 6 частини 17 статті 18 Закону про закупівлі — з дня, наступного за днем прийняття рішення Органом оскарження за результатами розгляду скарги, рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду, тобто на наступний день після винесення рішення Органом оскарження.

 Більше щодо оскарження читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статтях:

Строки в публічних закупівлях

Усі закупівельні строки в одному місці

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО