Як ефективно провести закупівлю блакитного палива

Наталія Чабан
3073
31 Грудня 2020
Як ефективно провести закупівлю блакитного палива
3073
31 Грудня 2020

Внутрішній ринок газу стає все більш відкритим та конкурентним, а видаткова частина замовників на енергоносії займає значну частку їхнього бюджету. Відкриті торги зазвичай завершують приблизно через два місяці з моменту оголошення, а отже, і з моменту розрахунку очікуваної вартості предмета закупівлі. Оскільки для ринку газу характерна значна нестабільність, ринкова ціна на товар через такий проміжок часу може сильно змінитися.  Що це означає для держзамовників, з якими стикаються проблемами водночас і замовники, і постачальники? Як організаторам тендерів підготуватися до закупівлі газу та вберегтися від демпінгу, спробуємо розібратися в даній статті.

Враховуючи проблеми, зумовлені особливостями ринку газу та регулювання сфери, замовник повинен не лише правильно розрахувати очікувану вартість на момент опублікування оголошення, але й спробувати спрогнозувати ціну на природний газ на момент завершення торгів, щоб уникнути розірвання угоди або навіть проведення нового тендеру.

Поширеним явищем, особливо в закупівлях енергоносіїв, залишається укладання додаткових угод, зумовлене необхідністю переглядати ціну на газ, встановлену договором. Інакше або замовник буде неефективно витрачати бюджетні кошти, або постачальник не зможе постачати газ за початковою низькою ціною, що матиме негативні наслідки для замовника, зокрема, зрив опалювального сезону тощо.

Отже, замовників, як споживачів блакитного палива, турбує основне питання: як забезпечити потребу установи природним газом у повному обсязі, що робити з укладеними договорами на закупівлю природного газу тощо?

Ураховуючи викладене та актуальність даного питання закупівлі, пропонуємо розглянути роз’яснення Мінекономіки як уповноваженого органу.

Так, на офіційному сайті Мінекономіки від  Головного управліннястатистики «Х» розміщено запит № 2677/2020: «Відкриті торги на природний газ. Учасник-переможець прийшов з ціною 4,62 грн, другий учасник — 4,65 грн. Довідку з ТПП прислали, ціна на грудень 2020 р. — 6,5 грн. Ми впевнені, що разом з договором буде надіслана додаткова на підвищення ціни. Перше питання: чи можемо ми відхилити на підставі довідки з ТПП? Друге питання: якщо ми з ними підпишемо договір та додаткові угоди, обсягів газу нам не вистачить на весь рік. Чи можемо ми у квітні 2021 р. розірвати договір та провести знову відкриті торги на газ на жовтень — грудень 2021 р? Чи буде це правомірно з нашої сторони?»

Відповідь Мінекономіки з цього питання наступна: «Шановний користувачу, повідомляємо, що на Інформаційному ресурсі Уповноваженого органу розміщені листи від 11.12.2018 № 3304-04/54265-06 “Щодо розрахунку ціни на природний газ” та від 30.09.2019 № 3304-04/39989-07 “Щодо закупівлі природного газу у зв’язку зі змінами законодавства”, від 03.09.2020 № 3304-04/54160-06 “Щодо планування закупівель”, від 24.11.2020 № 3304-04/69987-06 “Щодо укладення, виконання, змін та розірвання договору про закупівлю”.

Відповідно до частини другої статті 17 нової редакції Закону України “Про публічні закупівлі” замовник може прийняти рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та може відхилити тендерну пропозицію учасника в разі, якщо учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов’язання за раніше укладеним договором про закупівлю з цим самим замовником, що призвело до його дострокового розірвання, і було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків — протягом трьох років з дати дострокового розірвання такого договору. Докладно про це — за посиланням https://www.me.gov.ua/InfoRez/Details?id=11ed44bf-c3c6-428b-878d-b545f34729e3&lang=uk-UA.

До того ж з метою уникнення невиконання учасником зобов’язань за укладеним договором про закупівлю Законом передбачено право замовника вимагати від переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі внесення ним не пізніше дати укладення договору про закупівлю забезпечення виконання такого договору, якщо внесення такого забезпечення передбачено тендерною документацією або в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі.

Також замовник має право зазначити в оголошенні про проведення конкурентної процедури закупівлі та в тендерній документації / оголошенні про проведення спрощеної закупівлі вимоги щодо надання забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції відповідно до статті 25 нової редакції Закону.

Разом з тим зазначаємо, що ураховуючи частину другу статті 19 Конституції України, та відповідно до норм Закону, Положення про Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 459 (зі змінами), до компетенції Мінекономіки як Уповноваженого органу не належить визначення правомірності дій замовників в конкретних випадках».

Коментар редакції

Загальні рекомендації для замовників при закупівлі газу та що варто зазначити в тендерній документації, щоб мінімізувати можливі ризики (відмову від підписання договору або невиконання договору):

  1. зазначити в оголошенні про проведення конкурентної закупівлі та в тендерній документації / оголошенні про проведення спрощеної закупівлі вимоги щодо надання забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції. Дана вимога слугуватиме своєрідною гарантією для замовника в частині виконання своїх зобов’язань перед постачальником.
  2. забезпечення виконання договору про закупівлю. Як визначити підстави, порядок та строк повернення забезпечення у випадку належного виконання договору, виконання договору з певними порушеннями (неналежне виконання), невиконання договору та його недійсності, зокрема нікчемності, читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Забезпечення виконання договору про закупівлю».
  3. передбачити чіткий механізм зміни ціни в проєкті договору про закупівлю ще на стадії підготовки тендерної документації / оголошення про проведення спрощеної закупівлі, а саме: врахувати зміни істотних умов договору про закупівлю, зазначених у статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» (письмове обґрунтування зміни ціни, періодичність та/або об’єктивні передумови зміни ціни).
    Про особливості внесення змін до договорів, укладених за результатами процедури  чи спрощеної закупівлі, на підставі випадків, передбачених частиною 5 статті 41 Закону, читайте на порталі RADNUK.COM.UA статтю «Вісім важливих підстав для зміни істотних умов договору про закупівлю»;
  4. передбачити порядок зміни ціни на природний газ з використанням калькулятора вартості газу,  розробленого на підставі формули Мінекономіки в листі № 3304-04/54265-06 від 11.12.2018. Про переваги використання формули Мінекономрозвитку для зміни ціни на товар порівняно зі зміною ціни на товар на підставі пункту 2 частини 5 статті 41 Закону читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Зміна ціни в договорі внаслідок коливань на ринку газу: аргументи та приклади».

Отже, якщо грамотно визначити в договорі про закупівлю порядок визначення цін (тарифів) на товари та передбачити можливість унесення змін до істотних умов такого договору про закупівлю, то будь-яка зміна цін (тарифів) не спричинить розірвання договору та проведення нової процедури закупівлі.

Природний газ

Публікації, тематикою яких є особливості організації закупівель природного газу

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО