Вітчизняне законодавство — від Конституції України до Закону України «Про публічні закупівлі» — гарантує іноземцям / нерезидентам рівне ставлення, або ж у термінології закупівельного законодавства — недискримінацію.
Нерезиденти — це всі юридичні особи, які не мають коду в українському ЄДРПОУ, та всі іноземці чи особи без громадянства, що не мають в Україні постійного місця проживання. Але вони можуть володіти в Україні як нерухомим майном (за винятком земель сільськогосподарського призначення), так і рухомим майном, у тому числі основними засобами, або мати їх в оренді чи на інших правах користування. Також нерезиденти можуть мати ділові зв’язки з українськими компаніями, у т. ч. виконані саме на користь українських компаній аналогічні договори за предметом закупівлі.
Слід також врахувати, що нерезиденти, які відображені в Державному реєстрі санкцій, належать до кола громадян Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран (крім тих, що проживають на території України на законних підставах) та належать до кола юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран, не зможуть взяти участь у торгах згідно з пунктом 2 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).
Зазвичай тендерна документація містить формулювання про можливість подання нерезидентами аналогів необхідних документів або пояснення про відсутність такого документа. Увага! Деякі документи не можуть бути замінені поясненням про відсутність, про що зазначається в тендерній документації.
При створенні тендерної документації також необхідно продумати можливість нерезидента підтвердити відсутність в учасника процедури закупівлі підстав згідно з пунктом 47 Особливостей, а також можливі нюанси, пов’язані з курсом валют на момент укладення договору з нерезидентом, якщо розрахунок буде відбуватися не в національній валюті.
Редакція порталу RADNUK.COM.UA підготувала перелік корисних посилань, слідуючи яким, можна врахувати низку особливостей, пов’язаних з відносинами з нерезидентами в закупівельних процесах.
- Із загальними питаннями рекомендуємо ознайомитись у статті «Участь нерезидентів у публічних закупівлях — 2025».
- Питання щодо електронних підписів та довідок про несудимість нерезидентів розглянуто у статті «Участь у тендері нерезидента: як бути з КЕП/УЕП та чи можна отримати довідку про несудимість». Як нерезиденту отримати КЕП, роз’яснює Мінекономіки у відповіді на консультацію: «Мінекономіки про те, як компанії-нерезиденту отримати КЕП для участі в тендері».
- При формуванні тендерної документації не забудьте ознайомитись зі статтею «Огляд закупівельної практики за участю нерезидентів: кроки для вдалого формування ТД».
- Мінекономіки розробило посібник, де наведено рекомендації щодо встановлення замовниками вимог у тендерній документації для забезпечення рівних умов участі резидентів та нерезидентів. Ознайомтесь: «Міністерство економіки України: Огляд закупівельної практики на основі дослідження конкурентних процедур закупівель за участю нерезидентів».
- З практикою органу оскарження щодо дискримінації нерезидентів ознайомтеся у статті «Учасники-нерезиденти й дискримінаційні умови: позиція АМКУ».
Редакція продовжує оновлювати зразки документів. Цього разу перевірили категорію «Електронний каталог за Особливостями» розділу «Зразки документів». Усі вони залишаються актуальними та готовими до використання.










