Відповідно до підпункту 3 пункту 44 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли переможець процедури закупівлі:
- відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю;
- не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у пунктах 3, 5, 6 і 12 пункту 47 Особливостей;
- не надав забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо таке забезпечення вимагалося замовником;
- надав недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з абзацом 1 пункту 42 Особливостей.
Ця норма визначає вичерпний перелік підстав, за наявності яких замовник зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника після завершення етапу розгляду пропозицій і визначення його переможцем. Тобто лише на етапі укладення договору. Її зміст спрямований на забезпечення належного виконання переможцем своїх обов’язків після визначення результатів торгів та запобігання укладенню договорів із недобросовісними учасниками. І в цьому випадку не грає ролі відповідність тендерної пропозиції, адже вона вже кваліфікована. Звичайно, окрім деяких питань відсутності підстав пункту 47 Особливостей.
Умовно кажучи, наведені підстави спрямовані на відсіювання тих, хто по суті не має наміру на подальшу співпрацю із замовником. Тобто застосовується контрольний та гарантійний функціонал, що дозволяє замовнику не лише захистити власні інтереси, а й забезпечити добросовісну конкуренцію серед учасників, унеможливлюючи ситуації, коли переможцем стає суб’єкт господарювання, який фактично не може або не має наміру належно виконувати договір.
Пропоную до уваги перелік корисних посилань за публікаціями порталу RADNUK.COM.UA, що стосується практичного застосування підстав відхилення тендерної пропозиції переможця згідно з підпунктом 3 пункту 44 Особливостей.
- «Позиція АМКУ щодо деяких нюансів відмови переможця торгів від укладення договору», що стосується абзацу 2 підпункту 3 пункту 44 Особливостей.
- «Позиція АМКУ щодо (не)правомірного відхилення переможця через ненадання зразка товару або надання невідповідного зразка», в якій описано випадки надуманого визначення підстави відхилення, яку інколи намагаються пов’язати з відмовою від укладення договору.
- «Позиція АМКУ, що стосується надання витягу про несудимість не щодо керівника, а щодо виконуючого його обов’язки» — щодо ситуацій надання документів на підтвердження відсутності підстав, визначених у пунктах 3, 5, 6 і 12 пункту 47 Особливостей, не на керівника учасника — юридичної особи.
- «Особу повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень: відхилення?», яка має відношення обставини, що не може бути ознакою для застосування підстави абзацу 3 підпункту 3 пункту 44 Особливостей.
- «Позиція АМКУ щодо застосування підстави відхилення пропозиції учасника через ненадання забезпечення виконання договору», де визначено момент, у разі настання якого може бути застосована підстава відхилення згідно з абзацом 4 підпункту 3 пункту 44 Особливостей.