Виходячи з приписів Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон), що стосуються конкурентних закупівель (наприклад, відкриті торги, спрощена закупівля чи закупівлі за рамковими угодами), такі закупівлі повинні визначати перелік критеріїв оцінки та методику оцінки тендерних пропозицій із зазначенням питомої ваги кожного критерію.
Відповідно до статті 29 Закону критеріями оцінки є:
- ціна; або
- вартість життєвого циклу; або
- ціна разом з іншими критеріями оцінки, зокрема: умови оплати, строк виконання, гарантійне обслуговування, передача технології та підготовка управлінських, наукових і виробничих кадрів, застосування заходів охорони навколишнього середовища та/або соціального захисту, які пов’язані з предметом закупівлі.
Якщо крім ціни замовником встановлені інші критерії оцінки відповідно до методики оцінки, до початку електронного аукціону в електронній системі закупівель автоматично визначаються показники інших критеріїв оцінки та приведена ціна, після чого розкривається інформація про приведену ціну та перелік усіх приведених цін тендерних пропозицій / пропозицій, розташованих у порядку від найнижчої до найвищої ціни без зазначення найменувань та інформації про учасників.
Якщо для визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції / пропозиції, крім ціни, замовником застосовуються інші критерії оцінки, у тендерній документації / оголошенні про проведення спрощеної закупівлі визначається їх вартісний еквівалент або питома вага цих критеріїв у загальній оцінці тендерних пропозицій / пропозицій. Питома вага цінового критерію не може бути нижчою ніж 70 відсотків, крім випадків застосування процедури конкурентного діалогу.
Згідно з абзацами 3 і 4 пункту 36 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, якщо у відкритих торгах була подана одна тендерна пропозиція і замовником встановлені інші, крім ціни, критерії оцінки відповідно до методики оцінки, після закінчення строку для подання тендерних пропозицій, визначеного замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, в електронній системі закупівель автоматично визначаються показники інших критеріїв оцінки та приведена ціна, після чого розкривається інформація про приведену ціну. Якщо замовником застосовуються інші, крім ціни, критерії оцінки, у тендерній документації визначається їх вартісний еквівалент або питома вага таких критеріїв у загальній оцінці тендерних пропозицій. Питома вага цінового критерію також не може бути нижчою ніж 70 відсотків.
Наведені норми щодо встановлення нецінових критеріїв є досить дієвим механізмом для забезпечення принципу максимальної економії, ефективності та пропорційності. Проте замовники під час здійснення своїх закупівель часто уникають встановлення нецінових критеріїв. Основною причиною є страх неправильного застосування та підрахунку.
На перший погляд, дійсно складне визначення, адже наведені норми не передбачають якогось конкретного алгоритму їх задіяння. Але варто погодитись, що за замовником залишається лише продумати, які критерії вибрати, та визначити питому вагу, а підрахунок приведеної ціни залишити за електронною системою.
Можливо, викладений нижче перелік корисних посилань на публікації порталу RADNUK.COM.UA щодо визначення критеріїв оцінки пропозиції, зокрема за неціновими критеріями, роз’яснить закупівельникам наведені положення.
- «Закупівлі за неціновими критеріями», у якій автор надає роз’яснення щодо нецінових критеріїв та приклади їх розрахунків.
- «Що таке вартість життєвого циклу?», де розтлумачено термін одного з нецінових критеріїв за пунктом 4 частини 1 статті 1 Закону.
- «Екологічні критерії у Прозорро: як визначати? Пояснює майданчик Е-Тендер» щодо ще одного, так би мовити, негласного нецінового критерію.
- «Як перемогти з найвищою ціною: враховуємо нецінові критерії закупівлі», у якій експерт розписала, зокрема, алгоритм розрахунку учасником питомої ваги нецінових критеріїв для визначення приведеної ціни пропозиції.
- «Нецінові критерії оцінки тендерних пропозицій: практика Мінекономіки», у якій наведено огляд Мінекономіки закупівельної практики щодо застосування нецінових критеріїв оцінки.
У рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями редакцією порталу опрацьовано категорію «Спрощена закупівля для оборони» розділу «Оборонні закупівлі». За результатом опрацювання встановлено актуальність таких зразків.

 
  
  
  
  
 








