Відповідно до підпунктів 2 і 3 пункту 47 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли:
2) відомості про юридичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення;
3) керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією.
Учасник процедури закупівлі підтверджує відсутність підстав, визначених цими підпунктами, шляхом самостійного декларування відсутності таких підстав в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції.
Варто зазначити, що відповідну інформацію замовник може уточнити за допомогою Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення.
Виходячи з припису абзацу 15 пункту 47 Особливостей, переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 пункту 47 Особливостей.
Хоча абзаци 15 і 16 пункту 47 Особливостей визначають конкретику, у тому числі обмеження в витребуванні інформації, що є у відкритому доступі, все одно закупівельники ставлять запитання: щодо самостійної перевірки достовірності інформації, зазначеної шляхом самостійного декларування; чи дійсно не повинен замовник вимагати в переможця інформацію щодо відсутності підстав за підпунктом 2 пункту 47 Особливостей; вимагати чи не вимагати підтвердження відсутності підстави, зазначеної у підпункті 3 пункту 47 Особливостей.
Відповіді на ці запитання можна отримати за наведеним нижче переліком корисних посилань на публікації порталу RADNUK.COM.UA щодо деяких нюансів підпунктів 2 і 3 пункту 47 Особливостей.
- «Вимагати в переможця інформаційну довідку з реєстру корупціонерів чи не вимагати?» та «Довідка з Реєстру корупціонерів. Вимагати чи ні?», у яких наведено позиції органів оскарження та фінансового контролю щодо питання витребування підтвердження відсутності підстави, зазначеної у підпункті 3 пункту 47 Особливостей.
- «Довідка з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення», де висвітлено алгоритм отримання такої довідки.
- «Керівник учасника є в реєстрі корупціонерів, але тендерну пропозицію підписує інша особа на підставі довіреності», у якій автор надає рекомендації щодо вчинення замовником дій за відповідних обставин.
- «Реєстр корупціонерів інтегровано в Прозорро: міняти вимоги ТД?», що показує нам технічну реалізацію синхронізації реєстру з електронною системою, а також містить деякі роз’яснення для замовника.
Окремо рекомендую ознайомитись з публікацією блогу Товариства з обмеженою відповідальністю «Тендерне агентство Радник» «Доцільність витребування сертифіката відповідності ДСТУ ISO 37001:2018», де наведена практика АМКУ щодо витребування замовником сертифіката відповідності ДСТУ ISO 37001:2018, що водночас пов’язується з нормами підпунктів 2 і 3 пункту 47 Особливостей.
Своєю чергою, у рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями доповнено категорію «Оскарження (за Особливостями)» та встановлено актуальність інших зразків цієї категорії.