Відповідно до пункту 37 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII учасник процедури закупівлі / спрощеної закупівлі — фізична особа, фізична особа — підприємець чи юридична особа — резидент або нерезидент, у тому числі об’єднання учасників, яка подала тендерну пропозицію / пропозицію або взяла участь у переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі.
Для цілей цього Закону до об’єднання учасників належать:
- окрема юридична особа, створена шляхом об’єднання юридичних осіб — резидентів;
- окрема юридична особа, створена шляхом об’єднання юридичних осіб (резидентів та нерезидентів);
- об’єднання юридичних осіб — нерезидентів зі створенням або без створення окремої юридичної особи.
Згідно з приписами Закону України «Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об’єднань юридичних осіб» від 09.01.2025 № 4196-IX об’єднання юридичних осіб — це організація, створена у складі двох або більше юридичних осіб з метою координації їхньої виробничої, наукової та іншої діяльності для вирішення спільних економічних та соціальних завдань. Таке об’єднання є юридичною особою.
Залежно від порядку заснування об’єднання може створюватися як господарське об’єднання або як державне чи комунальне господарське об’єднання. Господарське об’єднання — це об’єднання юридичних осіб, створене за ініціативою юридичних осіб незалежно від їхнього виду, які на добровільних засадах об’єднали свою господарську діяльність.
Так, об’єднання юридичних осіб створюються та діють у формі асоціації, корпорації, консорціуму, концерну, іншого об’єднання юридичних осіб, передбаченого законом. Юридичні особи — учасники об’єднання зберігають статус юридичної особи незалежно від виду і форми об’єднання, на них поширюється дія законів України щодо регулювання діяльності юридичних осіб.
За своєю природою наведені об’єднання є інструментом консолідації ресурсів і можливостей окремих суб’єктів господарювання з метою спільного виконання завдань, зменшення ризиків та підвищення ефективності на ринку. По суті, об’єднання дозволяє її підприємствам-учасникам діяти спільно там, де окремо вони обмежені в ресурсах чи впливі. Водночас кожен учасник зберігає власну організаційну та фінансову незалежність.
Характер об’єднання учасників у рамках законодавства у сфері публічних закупівель можна визначити за публікаціями порталу RADNUK.COM.UA з переліку корисних посилань.
- «Правовий статус об’єднання учасників у закупівельному законодавстві України», де розкрито правове підґрунтя участі об’єднань учасників у конкурентних закупівлях.
- «У торгах бере участь об’єднання учасників? Проводимо закупівлю без паніки!», що стосується процесуальних нюансів участі таких об’єднань у процедурах закупівель.
- «Те, що ви не знали про об’єднання учасників у публічних закупівлях», у якій наведено деякі інші нюанси про об’єднання учасників та їхню участь у закупівлях.
- «Фінансова спроможність учасника: що враховувати замовнику, встановлюючи вимогу в тендерній документації», де опрацьовано, зокрема, питання підтвердження фінансової спроможності об’єднаннями.
У рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями редакцією порталу опрацьовано категорію «Електронний каталог за Особливостями» розділу «Зразки замовникам за Особливостями». За результатом їх опрацювання встановлено актуальність таких зразків.