На сьогодні у Верховній Раді України розглядаються два законопроєкти — № 6330 та № 6331, які можуть привнести певні зміни в публічні закупівлі. Так, зазначеними законопроєктами планується змінити повноваження Державної аудиторської служби України (далі — ДАСУ) щодо блокування оплати рахунків при наявності висновків ДАСУ, у яких встановлені зобов’язання про усунення порушення (порушень) законодавства шляхом відміни тендеру, розірвання договору про закупівлю, у разі якщо такі порушення не усунуті замовником і висновок не скасовано в судовому порядку.
Тому замовникам, з огляду на можливі законодавчі зміни щодо розширення повноважень ДАСУ, варто пам’ятати про свої обов’язки внаслідок проведення моніторингу та оприлюднення висновку із встановленими зобов’язаннями про усунення порушення (порушень) законодавства.
Так, відповідно до пункту 14 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) моніторинг процедури закупівлі — аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
Стаття 8 Закону визначає, що моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі — органи державного фінансового контролю).
За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі, що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
У висновку, серед іншого, обов’язково зазначаються:
- опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;
- зобов’язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Законом встановлено термін щодо усунення порушення замовником, який становить 5 робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку в електронній системі закупівель.
Тому замовникам протягом вказаного вище терміну потрібно виконати одну з таких дій:
- виконати висновок (оприлюднити інформацію та / або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень);
- підготувати інформацію про причини, через які неможливо усунути виявлені порушення.
Якщо замовник незгодний з висновком, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду. Замовник зазначає в електронній системі закупівель про відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження та номер такого провадження.
Варто звернути увагу, що переважна більшість рішень, які стосуються висновків за результатами моніторингів, що оскаржуються в судах, є прийнятими на користь замовників. Тому при належному оскарженні висновку замовником до суду є висока ймовірність прийняття його на користь замовника.
Водночас замовникам варто пам’ятати, що відповідно до Закону ДАСУ після закінчення строку на оскарження до суду за результатами моніторингу вчиняє дії щодо притягнення до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері публічних закупівель, якщо замовник не усунув визначене у висновку порушення, що призвело до невиконання ним вимог, передбачених цим Законом, а також висновок не оскаржено до суду.
Ще більше про дії замовника після оприлюднення висновку ДАСУ читайте в статтях:
- «Висновок ДАСУ: ухилятися не можна дотримуватись. Де кома?»;
- «На висновок ДАСУ надали інформацію про неможливість усунення встановлених порушень: де відповідальність за невиконання?»;
- «Чи варто нехтувати виконанням рішень Органу оскарження»;
- «Невиконання висновку ДАСУ: прямі та скісні наслідки для замовника».