Тимчасово, з 2022 року, точніше з 14.07.2022 строком на 10 років, Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII, а саме пунктом 6¹ прикінцевих та перехідних положень, встановлюються особливості здійснення закупівель, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, зокрема замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їхня ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує встановлений показник ступеня, що визначається за градацією, збільшуючись щорічно.
Ступінь локалізації виробництва визначається самостійно виробником товару, що є предметом закупівлі, та підтверджується Уповноваженим органом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за формулою. На 2022 рік такий ступінь повинен становити не менше 10 %.
При цьому 21.07.2022 на офіційному сайті Мінекономіки оприлюднено лист № 3323-04/50717-06 «Щодо інформування про локалізацію у публічних закупівлях», у якому, зокрема, зазначено, що наразі розроблено зазначений порядок, який перебуває на погодженні із заінтересованими органами.
Відповідно до пункту 29¹ частини 1 статті 1 Закону № 922 ступінь локалізації виробництва — показник місцевої складової у питомій вазі вартості сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей, складових частин і комплектуючих виробів, робіт, послуг та інших складових вітчизняного виробництва у собівартості товару, що є предметом закупівлі.
Оскільки відповідні норми вже діють, редакція порталу RADNUK.COM.UA рекомендує для ознайомлення перелік корисних посилань на публікації щодо ступеня локалізації виробництва:
- «Зміни до Закону про закупівлі, що набувають чинності з 14.07.2022: порівняльний аналіз», де автор проаналізував згадані нововведення в порівнянні з редакцією Закону № 922 до 14.07.2022;
- «Інтерв’ю з представником ДП „Прозорро“ щодо внесення змін до Закону про закупівлі в частині застосування локалізації виробництва», у якій з експертом обговорено перспективи та механізми застосування нових норм;
- «Нові правила доступу до ринку публічних закупівель України для іноземних учасників», що містить роз’яснення щодо застосування такого ступеня, зокрема для нерезидентів;
- «Дев’ять перспективних можливостей для учасників / бізнесу під час війни», яка відображає в тому числі й відповідь на питання, яку саме користь несе така локалізація виробництва.
Також не забувайте, що з 14.07.2022 набрали чинності зміни до статті 43 Закону № 922, за якими введено нову підставу для визнання договору нікчемним, зокрема якщо назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає товарам, роботам чи послугам, що фактично закуплені замовником. Про це роз’яснено в публікації «Будьмо уважні: з 14.07.2022 діє нова підстава для визнання договору про закупівлю нікчемним».
Варто ще нагадати, що на порталі RADNUK.COM.UA розміщено приклади технічних специфікацій, які можуть бути корисні замовникам при проведенні торгів. Також передплатники цього порталу мають нагоду завантажити шпаргалку щодо застосування замовником норм статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі».