Пунктом 2 частини 1 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон) одним з принципів здійснення закупівель визначено принцип максимальної економії, ефективності та пропорційності. І цей принцип діє у сукупності наведених складових. Тобто максимальна економія без її інших, так би мовити, співскладових принципу не зможе самостійно застосовуватись.
Так, законодавством у сфері публічних закупівель передбачається термін «аномально низька ціна в конкурентних процедурах закупівлі», що за своєю природою є засобом вбереження закупівлі від необґрунтованого демпінгу ціни тендерної пропозиції, що може призвести до поставки неякісного товару чи надання неякісних послуг, або ж зловживань зі сторони постачальника/виконавця, який захоче одразу вимагати неправомірного підняття ціни договору.
Так, учасник, який надав найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію, що є аномально низькою, повинен надати протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції.
Обґрунтування аномально низької тендерної пропозиції може містити інформацію про:
- досягнення економії завдяки застосованому технологічному процесу виробництва товарів, порядку надання послуг чи технології будівництва;
- сприятливі умови, за яких учасник може поставити товари, надати послуги чи виконати роботи, зокрема спеціальна цінова пропозиція (знижка) учасника;
- отримання учасником державної допомоги згідно із законодавством.
Тим самим, якщо учасник не обґрунтує аномально низьку ціну або надасть неналежне їй обґрунтування, замовник має право відхилити пропозицію такого учасника. Такі підстави для відхилення передбачаються, зокрема, абзацом 6 підпункту 1 пункту 44 та підпунктом 1 пункту 45 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).
Варто також наголосити, що закупівельним законодавством визначено два поняття аномально низької ціни, а саме за пунктом 3 частини 1 статті 1 Закону, що застосовується у процедурах закупівель із використанням електронного аукціону, та за останнім абзацом пункту 37 Особливостей, що застосовується в процедурах закупівель, які за обґрунтованим рішенням замовника проводяться без застосування такого аукціону.
Нижченаведений перелік корисних посилань на статті порталу RADNUK.COM.UA щодо нюансів виявлення та визначення аномально низької ціни допоможе краще зрозуміти такі визначення.
- «Аномально низька ціна у 2025 році», де автор наводить загальні умови застосування такого поняття.
- «Як електронна система закупівель рахує аномально низьку ціну», у якій міститься алгоритм розрахунку аномально низької ціни електронною системою.
- «Встановлюємо умову в тендерній документації щодо обґрунтування аномально низької ціни», що висвітлює питання необхідності належного визначення вимог у тендерній документації щодо обґрунтування.
- «Чи може замовник відхилити учасника через відсутність доказів обґрунтованості аномально низької ціни: позиція ДАСУ та суду», що також нам показує проблеми обґрунтування аномально низької ціни.
- «Мінекономіки про те, чи потрібно надавати 24 години на виправлення помилок у разі надання неналежного обґрунтування аномально низької ціни», де опрацьовано роз’яснення уповноваженого органу щодо застосування пункту 43 Особливостей, коли обґрунтування є неналежним.
Доцільно також ознайомитись з публікацією блогу Товариства з обмеженою відповідальністю «Тендерне агентство Радник» «Термін „аномально низька ціна“ для закупівель за Особливостями», у якій наведено застереження щодо використання терміна «аномально низька ціна» за пунктом 3 частини 1 статті 1 Закону й останнім абзацом пункту 37 Особливостей.
У рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями редакцією порталу опрацьовано категорії «Особливості 1178 (газ)» та «Закупівля у ГК “Нафтогаз Трейдинг”» розділу «Зразки документів». За результатом їх опрацювання встановлено актуальність таких зразків.










