Нотатки закупівельника: відміна тендеру або визнання тендеру таким, що не відбувся

Тетяна Коріненко
2115
17 Вересня 2021
Нотатки закупівельника: відміна тендеру або визнання тендеру таким, що не відбувся
2115
17 Вересня 2021

Завдяки оновленням від 19.04.2020 у Законі України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) у постачальників з’явилася можливість оскарження відміни процедури закупівлі. За цей час учасники публічних закупівель подали близько 500 скарг з цього приводу. Стосовно практичних аспектів відміни або визнання тендеру таким, що не відбувся, занотуємо таке:

  1. за частиною 5 статті 32 Закону замовник має право визнати тендер таким, що не відбувся. Згідно із Законом конструкція слів «має право», на відміну від імперативної норми частини 1 статті 32, не зобов’язує замовника приймати таке рішення. Більше — у статті «Різниця між відміною тендеру та визнанням тендеру таким, що не відбувся»;
  2. необхідно чітко визначити для себе, яка подія у вас відбулася. Від цього буде залежати, який спосіб і підставу ви оберете: відміну торгів чи визнаєте тендер таким, що не відбувся. І хай який шлях обере замовник, він повинен вчасно подбати про належне документальне обґрунтування свого рішення. Практику Органу оскарження з такого твердження читайте в статті «Відміна тендеру & визнання тендеру таким, що не відбувся»;
  3. у разі неправомірної відміни тендеру замовник може завдати учаснику (переможцю) процедури закупівлі збитків у вигляді упущеної вигоди внаслідок відмови від виконання своїх обов’язків за результатами проведених відкритих торгів. Реальний випадок читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статті «Майже 3 млн грн учаснику вдалося стягнути із замовника, або Скільки коштує відміна тендеру: практика суду»;
  4. розповсюдженою ситуацією у сфері публічних закупівель є подання для участі в торгах менше двох тендерних пропозицій чи відхилення всіх тендерних пропозицій. За редакцією Закону України «Про публічні закупівлі» до 19.04.2020 замовник був зобов’язаний складати відповідний протокол. Чи є така необхідність наразі? Відмова від паперових документів, що стосуються публічних закупівель, не за горами, і в конкретному сьогоднішньому прикладі замовнику не варто витрачати дорогоцінний час на підготовку протоколу про відміну процедури закупівлі, оскільки в разі відміни тендеру з підстав, визначених частиною 2 статті 32 Закону, електронною системою закупівель автоматично оприлюднюється інформація про відміну тендеру. Читайте про це в статті «Протокол про відміну процедури закупівлі: необхідність?».

Корисним як для замовників, так і для учасників закупівельного ринку стане інтерв’ю з головою Антимонопольного комітету України — державною уповноваженою Ольгою Піщанською щодо відмін процедур закупівель «Практичний розгляд оскарження відміни процедури закупівлі».

Додатково озброюйтесь практикою Колегії щодо відміни тендеру чи визнання тендеру таким, що не відбувся, у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель (пункт 2 частини 1 статті 32 Закону), та якщо здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії непереборної сили (пункт 1 частини 5 статті 32 Закону), читайте на порталі RADNUK.COM.UA статтю «Відсутність подальшої потреби чи непереборна сила? Вчимося на практиці АМКУ».

Планування закупівель

Публікації щодо особливостей планування надпорогових та допорогових закупівель

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО