П’ять моніторингів ДАСУ щодо норми «24 години на виправлення помилок»

Катерина Плашенко
2854
15 Травня 2023
П’ять моніторингів ДАСУ щодо норми «24 години на виправлення помилок»
2854
15 Травня 2023

Нагадаємо, що відповідно до пункту 40 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

Під невідповідністю в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та / або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється в тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та / або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або відсутності інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції).

Невідповідністю в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.

Далі розглянемо висновки моніторингів Державної аудиторської служби України (далі — Держаудитслужба/ДАСУ) щодо норми «24 години на виправлення помилок» та проаналізуємо моменти, у яких замовники припускаються порушень.

Висновок 1: моніторинг UA-M-2023-04-25-000095, оголошення UA-2023-01-11-008248-a

Моніторингом, зокрема, встановлено, що замовник розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей у тендерній пропозиції учасника ТОВ «Е», у якому зазначив, зокрема, що інформаційна довідка про наявність працівників має містити інформацію про склад інженерно-технічних працівників, а саме посаду, спеціальність, досвід роботи (мається на увазі декількох працівників або більше на розсуд учасника), та вказав на необхідність усунення невідповідностей.

Учасник ТОВ «Е» на усунення вищевказаних невідповідностей надав довідку (№ 42 від 25.01.2023), яка не містить інформації про спеціальність та досвід роботи головного бухгалтера.

Згідно з нормою підпункту 1 пункту 41 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію у разі, коли учасник процедури закупівлі не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та / або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей. Однак замовником не відхилено тендерну пропозицію ТОВ «Е», яким не виправлено виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації (довідка про наявність працівників), що подана ним у складі тендерної пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей, а визначено вказаного учасника переможцем та укладено з ним договір про закупівлю.

З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за укладеним за результатами тендеру договором з дотриманням норм Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України, зокрема, але не виключно, шляхом письмового звернення до ТОВ «Е» щодо розірвання договору.

Висновок 2: моніторинг UA-M-2023-04-25-000097, оголошення UA-2023-03-03-011102-a

Моніторингом, зокрема, встановлено, що в Додатку 1 до тендерної документації замовник вимагав нотаріально засвідчити договір найму будівлі або іншої капітальної споруди (їхньої окремої частини) строком на три роки й більше.

Натомість учасник подав Договір оренди нежитлового приміщення строком понад три роки (01.11.2021 – 30.11.2024), не засвідчений нотаріально, чим було порушено вимоги тендерної документації.

Замовник не розмістив повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей. Таким чином він порушив абзац 1 пункту 40 Особливостей у частині ненадання учаснику повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в електронній системі закупівель.

З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, які є значущими через необ’єктивне та упереджене визначення переможця процедури закупівлі, Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору.

Висновок 3: моніторинг UA-M-2023-04-24-000135, оголошення UA-2023-04-03-006233-a

Моніторингом, зокрема, встановлено, що у складі тендерної пропозиції ТОВ «Г» не надано документів про якість/відповідність люка залізобетонного з внутрішнім діаметром 660 мм.

Однак замовник розмістив учаснику ТОВ «Г» вимогу про усунення невідповідностей, у якій, зокрема, зазначив про надання документів про якість/відповідність товару (чинний сертифікат відповідності та / або сертифікат/паспорт якості, та / або декларація про відповідність, та / або інший відповідний документ), виданий відповідним акредитованим органом сертифікації або виробником товару на люк залізобетонний, виготовлений згідно з діючими стандартами України на даний вид товару, чим порушив вимоги абзацу другого пункту 40 Особливостей, відповідно до якого відсутність документів про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі не є невідповідністю в інформації та документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та / або подання яких вимагається тендерною документацією, при виявленні якої замовником розміщується повідомлення про усунення невідповідностей.

З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законодавством порядку шляхом розірвання укладеного за результатами торгів договору.

Висновок 4: моніторинг UA-M-2023-04-18-000073, оголошення UA-2023-03-27-009171-a

За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що замовник згідно з протоколом відхилив тендерну пропозицію ПП «В» на підставі підпункту 2 пункту 40 Особливостей, оскільки вказаний учасник у складі тендерної пропозиції «не надав завірену копію свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість як це передбачалось вимогами тендерної документації». У протоколі зазначено, що підставою для відхилення є підпункт 2 пункту 41 Особливостей, а саме: тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та / або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 40 Особливостей.

Ненадання копії свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість є невідповідністю, яка підлягала усуненню на підставі пункту 40 Особливостей, оскільки не належить до невідповідності в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі. Тобто замовник на порушення пункту 40 Особливостей не розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей та, як наслідок, на порушення пункту 41 Особливостей безпідставно відхилив тендерну пропозицію ПП «В» з підстав, передбачених абзацами першим та другим підпункту 2 пункту 41 Особливостей.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень, зокрема шляхом припинення зобов’язань за договором від 18.04.2023 № 18/04, укладеним із переможцем процедури закупівлі.

Висновок 5: моніторинг UA-M-2023-03-14-00008, оголошення UA-2023-01-11-006894-a

За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що на порушення вимог Додатка 3 («Технічна специфікація») до ТД учасником ТОВ «І» не було надано зразків паливних карток та / або талонів, за якими буде здійснюватися реалізація палива; надано довідку від 23.01.2023 № 211/5 щодо наявної ліцензії на оптову торгівлю пальним, проте замовником зазначалось про ліцензію на роздрібну торгівлю паливом; не надано довідки довільної форми про найменування виробника (-ів) та із зазначенням країни походження товару, що постачатиметься замовнику.

У протоколі щодо прийняття рішення уповноваженою особою зазначено, що не надані учасником ТОВ «І» документи стосуються саме технічної специфікації, що призведе до зміни предмета закупівлі.

ДАСУ вважає, що відображені замовником у протоколі щодо прийняття рішення уповноваженою особою невідповідності тендерної пропозиції учасника ТОВ «І» умовам, встановленим у ТД, зокрема Додатку 3 до ТД, не є інформацією та документами про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції, та не призводять до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо. Проте відповідно до даних електронної системи закупівель на порушення абзацу 1 пункту 40 Особливостей замовником не розміщено повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та / або документах, що подані учасником ТОВ «І».

З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення шляхом припинення зобов’язань за договором з переможцем, у тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності / нікчемності договору.

Виходячи з наведених висновків Держаудитслужби, при наданні/ненаданні вимоги про усунення невідповідностей варто звернути увагу на таке:

  • якщо замовник розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей у тендерній пропозиції учасника, а учасник не усунув зазначені відповідності або усунув не в повному обсязі, це є підставою для відхилення;
  • якщо учасником не надано певного документа/інформації (за винятком документів, які підтверджують технічні вимоги/характеристики предмета закупівлі та забезпечення тендерної пропозиції), замовник на виконання пункту 40 Особливостей зобов’язаний надати учаснику повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей;
  • відсутність документів про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі не є невідповідністю, при виявленні якої замовником розміщується повідомлення про усунення невідповідностей;
  • ненадання, наприклад, копії свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість є невідповідністю, яка підлягає усуненню на підставі пункту 40 Особливостей, оскільки не належить до невідповідності в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі;
  • ДАСУ вважає, що якщо документи, які вимагаються замовником у додатку «Технічна специфікація», не призводять до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо, замовник має розміщувати повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в таких інформації та / або документах.

За нагоди використовуйте зразок листа-роз’яснення щодо неможливості надати відповідь на запит ДАСУ.

Нагадаємо, що на порталі є книга «Практика моніторингу процедур закупівель» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями:

Гід для новачків

Перші кроки до успішної участі в публічних закупівлях

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО