Аналіз змін до оборонних закупівель з 24.03.2023

Ганна Довгая
2126
24 Березня 2023
Аналіз змін до оборонних закупівель з 24.03.2023
2126
24 Березня 2023

Здійснюєте закупівлі для потреб оборони? Дякуємо за вашу роботу! Також повідомляємо, що 23.03.2023 Закон про внесення змін до Закону України «Про оборонні закупівлі» щодо запровадження прозорості в оборонних закупівлях (крім відомостей про закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю) із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні № 8381 від 24.01.2023 (далі — Закон 2958-IX) був опублікований в офіційному виданні «Голос України» № 59, а 24.03.2023 набув чинності.

Закон 2958-IX вніс суттєві зміни до Закону України «Про оборонні закупівлі» (далі — Закон про оборонні закупівлі), тому вчимось новим правилам оборонних закупівель разом із порталом «Радник у сфері публічних закупівель».

Огляд змін до Закону про оборонні закупівлі

Було до 23.03.2023

Стало з 24.03.2023

 Пункт 1 частини 1 статті 4 Закону про оборонні закупівлі доповнено абзацом сьомим

Стаття 4. Повноваження Кабінету Міністрів України у сфері оборонних закупівель

1. Кабінет Міністрів України:

1) затверджує:

  • зведений трирічний план закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями та внесення змін до нього;
  • порядок розроблення, освоєння та випуску нових видів продукції оборонного призначення, а також припинення випуску існуючих видів такої продукції;
  • схвалені рішенням Ради національної безпеки і оборони України основні показники закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями, зміни до них, на плановий бюджетний період та орієнтовні показники обсягів закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями на наступні за плановим два бюджетні періоди;
  • типові форми державного контракту (договору) за закритими закупівлями з урахуванням норм цього Закону;
  • порядок проведення випробування зразків озброєнь та військової техніки;

Стаття 4. Повноваження Кабінету Міністрів України у сфері оборонних закупівель

1. Кабінет Міністрів України:

1) затверджує:

  • зведений трирічний план закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями та внесення змін до нього;
  • порядок розроблення, освоєння та випуску нових видів продукції оборонного призначення, а також припинення випуску існуючих видів такої продукції;
  • схвалені рішенням Ради національної безпеки і оборони України основні показники закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями, зміни до них, на плановий бюджетний період та орієнтовні показники обсягів закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями на наступні за плановим два бюджетні періоди;
  • типові форми державного контракту (договору) за закритими закупівлями з урахуванням норм цього Закону;
  • порядок проведення випробування зразків озброєнь та військової техніки;
  • положення про уповноважений орган з державного гарантування якості та порядок проведення робіт з державного гарантування якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення;

Статтю 14 Закону про оборонні закупівлі доповнено частиною 4

Стаття 14. Контроль у сфері оборонних закупівель

1. Парламентський контроль у сфері оборонних закупівель здійснюється відповідно до законодавства України.

Контроль у сфері оборонних закупівель здійснюється відповідно до положень розділу III Закону України «Про національну безпеку України».

2. Державні замовники, учасники закупівель і головні органи у сфері планування та здійснення оборонних закупівель повинні сприяти залученню громадськості до здійснення контролю у сфері оборонних закупівель відповідно до законів України «Про громадські об’єднання», «Про звернення громадян», «Про доступ до публічної інформації» і «Про інформацію» з дотриманням вимог, встановлених законодавством про державну таємницю.

3. Щоквартальний звіт про виконання оборонних закупівель оприлюднює головний орган у сфері планування оборонних закупівель на своєму офіційному веб-сайті протягом 30 календарних днів після отримання такого звіту від державних замовників, крім інформації про закриті закупівлі.

Стаття 14. Контроль у сфері оборонних закупівель

1. Парламентський контроль у сфері оборонних закупівель здійснюється відповідно до законодавства України.

Контроль у сфері оборонних закупівель здійснюється відповідно до положень розділу III Закону України «Про національну безпеку України».

2. Державні замовники, учасники закупівель і головні органи у сфері планування та здійснення оборонних закупівель повинні сприяти залученню громадськості до здійснення контролю у сфері оборонних закупівель відповідно до законів України «Про громадські об’єднання», «Про звернення громадян», «Про доступ до публічної інформації» і «Про інформацію» з дотриманням вимог, встановлених законодавством про державну таємницю.

3. Щоквартальний звіт про виконання оборонних закупівель оприлюднює головний орган у сфері планування оборонних закупівель на своєму офіційному веб-сайті протягом 30 календарних днів після отримання такого звіту від державних замовників, крім інформації про закриті закупівлі.

4. За зверненням комітету Верховної Ради України, до повноважень якого належать питання національної безпеки, оборони та розвідки, державний замовник надає вказану у зверненні інформацію, включаючи інформацію, що становить державну таємницю, про проведену закупівлю, державні контракти (договори) про закупівлю, укладені державним замовником (службою державного замовника, військовою частиною), протягом 10 робочих днів з дня надходження відповідного звернення”.

Частина 1 статті 16 Закону про оборонні закупівлі:

Стаття 16. Види закупівель

1. Придбання державними замовниками товарів, робіт і послуг може здійснюватися шляхом застосування однієї з таких закупівель:

1) закрита закупівля:

переговори;

поетапні переговори;

2) торги з обмеженою участю;

3) спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель;

4) спрощений відбір без застосування електронної системи закупівель.

Стаття 16. Види закупівель

1. Придбання державними замовниками товарів, робіт і послуг може здійснюватися шляхом застосування однієї з таких закупівель:

1) закрита закупівля:

переговори;

поетапні переговори;

2) торги з обмеженою участю;

3) спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель.

Частина 5-6 статті 16 Закону про оборонні закупівлі:

Стаття 16. Види закупівель

5. Спрощений відбір без застосування електронної системи закупівель здійснюється державним замовником у порядку та на умовах, визначених розділом IV цього Закону.

6. Торги з обмеженою участю, спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель здійснюються державним замовником шляхом використання електронної системи закупівель.

Стаття 16. Види закупівель

5. Торги з обмеженою участю, спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель здійснюються державним замовником шляхом використання електронної системи закупівель.

6. Оборонні закупівлі на період дії правового режиму воєнного стану здійснюються державним замовником у порядку та на умовах, визначених розділом IV цього Закону”.

Стаття 22 Закону про оборонні закупівлі:

Стаття 22. Кваліфікаційні критерії

1. Державний замовник вимагає від учасників закупівель, визначених пунктами 2, 3 і 4 частини першої статті 16 цього Закону, подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність одному або декільком кваліфікаційним критеріям, визначеним статтею 16 Закону України «Про публічні закупівлі».

Стаття 22. Кваліфікаційні критерії

1. Державний замовник вимагає від учасників закупівель, визначених пунктами 23 частини першої статті 16 цього Закону, подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність одному або декільком кваліфікаційним критеріям, визначеним статтею 16 Закону України «Про публічні закупівлі».

Частина 4 статті 23 Закону про оборонні закупівлі:

Стаття 23. Особливості подання скарг та строки їх розгляду

4. Оскарження прийнятих рішень, дій та/або бездіяльності державного замовника під час закупівлі, передбаченої пунктом 4 частини першої статті 16 цього Закону, здійснюється у судовому порядку відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України.

Стаття 23. Особливості подання скарг та строки їх розгляду

4. Оскарження прийнятих рішень, дій та/або бездіяльності державного замовника під час закупівлі, передбаченої розділом IV цього Закону, здійснюється у судовому порядку відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України.

Примітка: розділом IV Закону про оборонні закупівлі передбачені Особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, що визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз та з дотриманням вимог, встановлених цієї статтею.

Тобто йдеться про можливість оскарження прийнятих рішень, дій та / або бездіяльності державного замовника під час закупівель, що здійснюються згідно з постановою КМУ від 11.11.2022 № 1275.

Окремо розглянемо зміни, що відбулися в статті 30 Закону про оборонні закупівлі. Положення цієї статті чинні з 24.03.2023, але не в повному обсязі. Це обумовлено тим, що:

  • Закон 2958-IX, що вносить зміни до Закону про оборонні закупівлі, набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування (з 24.03.2023), крім абзаців п’ятого, шостого, десятого — дванадцятого пункту 6 розділу I цього Закону, які набирають чинності через 30 днів з дня набрання чинності цим Законом.

 До 24.03.2023

Жирним шрифтом виокремлені положення, що набули чинності з 24.03.2023. 

БЕЗ жирного виділення залишаються положення, які набувають чинності через 30 днів з 24.03.2023, а саме з 23.04.2023

Стаття 30. Особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану

1. Особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз.

Стаття 30. Особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану

1. Особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз та з дотриманням вимог, встановлених цієї статтею.

2. Оборонні закупівлі на період дії правового режиму воєнного стану здійснюються на основі принципів, визначених статтею 3 цього Закону.

3. Оборонні закупівлі (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин) під час дії правового режиму воєнного стану здійснюються з дотриманням таких вимог (примітка: норма набирає чинності з 23.04.2023):

1) державні замовники протягом одного робочого дня до дати розміщення оголошення про закупівлю надсилають таке оголошення для оприлюднення адміністратором електронної системи закупівель на веб-порталі уповноваженого органу з питань закупівель та/або в електронній системі закупівель (примітка: норма набирає чинності з 23.04.2023).

Перелік інформації, яка включається до оголошення, визначається Кабінетом Міністрів України; 

2) порядок встановлення граничної ціни на продукти харчування, що закуповуються державними замовниками (службами державних замовників, військовими частинами), а також підстави внесення змін до істотних умов договору про закупівлю продуктів харчування, укладеного без використання електронної системи закупівель, визначаються Кабінетом Міністрів України;

3) у разі здійснення державним замовником (службою державного замовника, військовою частиною) закупівель продуктів харчування, послуг із забезпечення комплектами продуктів харчування, послуг щодо забезпечення харчуванням та/або послуг з організації харчування військових частин договір про закупівлю повинен містити інформацію щодо: назви предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів), ціни за одиницю кожної номенклатурної позиції товару (із зазначенням одиниці виміру щодо товарів), калькуляції ціни послуг із зазначенням вартості всіх складових вказаних послуг, включаючи калькуляцію ціни вартості та кількості окремих послуг.

4. За результатами здійснення закупівель на період дії правового режиму воєнного стану в разі здійснення закупівлі без використання електронної системи закупівель, за умови що вартість предмета закупівлі для товарів і послуг оборонного призначення, інших товарів і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, для робіт оборонного призначення та робіт для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони – 1,5 мільйона гривень, державний замовник (служба державного замовника, військова частина) оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівель озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин), протягом 10 робочих днів з дня укладення такого договору (примітка: норма набирає чинності з 23.04.2023).

5. У звіті про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівель озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин), зазначається інформація про:

  • найменування державного замовника (службу державного замовника, військову частину);
  • назву предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів);
  • ціну за одиницю кожної номенклатурної позиції товару (із зазначенням одиниці виміру щодо товарів), ціну робіт, послуг.

У звіті про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, щодо закупівлі послуг із забезпечення комплектами продуктів харчування, послуг щодо забезпечення харчуванням та послуг з організації харчування військових частин також зазначається інформація (у формі окремого додатка (файлу) щодо вартості усіх складових вказаних послуг (крім відомостей, що становлять державну таємницю), включаючи інформацію про: окремі найменування харчових продуктів (товарів) із зазначенням ціни за одиницю харчового продукту (товару) (із зазначенням одиниці виміру щодо продуктів (товарів) та вартості окремих послуг, загальної вартості та строків оплати за такі харчові продукти (товари) (примітка: норма набирає чинності з 23.04.2023).

У разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю, укладеного без використання електронної системи закупівель, щодо інформації, визначеної абзацом першим цієї частини, державний замовник (служба державного замовника, військова частина) оприлюднює повідомлення про внесення змін до істотних умов такого договору (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівель озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин) та інформацію, визначену абзацом першим цієї частини” (примітка: норма набирає чинності з 23.04.2023).

Також частиною 2 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону 2958-IX установлено, що визначена частиною 5 статті 30 Закону України «Про оборонні закупівлі» інформація, що не оприлюднена у період з 24.02.2022 по день набрання чинності цим Законом, оприлюднюється державним замовником відповідно до вимог Закону України «Про оборонні закупівлі» протягом 60 днів з дня, наступного за днем набрання чинності частиною п’ятою статті 30 Закону України «Про оборонні закупівлі».

Отже, державному замовнику слід бути готовим прозвітувати вже з 24.04.2023 по 22.06.2023 включно. Звітуємо про неоприлюднені договори, які були укладені у період з 24.02.2022 по 24.03.2023, оскільки саме з 24.04.2023 починається відлік у 60 днів.

Що власне робити з договорами, які укладаються у період з 24.03.2023 по 23.04.2023? Адже на зазначені договори прямо не розповсюджується ані частина 2 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону 2958-IX, ані частина 4 статті 30 Закону України «Про оборонні закупівлі» (оскільки вона наразі не набрала чинності).

Щодо даних договорів на даний момент можемо рекомендувати оприлюднювати інформацію аналогічно, як і за попередньо описаною категорією, а саме у строк з 24.04.2023 по 22.06.2023 включно оприлюднити інформацію, визначеною частиною 5 статті 30 Закону України «Про оборонні закупівлі»:

1. звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель;

2. повідомлення про внесення змін до істотних умов договору щодо інформації, визначеної абзацом 1 частини 5 статті 30 Закону про оборонні закупівлі та інформація (вважаємо, що відповідну додаткову угоду теж варто опублікувати), визначена абзацом 1 частини 5 статті 30 Закону про оборонні закупівлі, якщо таке мало місце. У разі, якщо щодо даного питання будуть з’являтись роз’яснення Уповноваженого органу або ж будуть внесене зміни до нормативних актів (можливо до постанови КМУ від 11.11.2022 № 1275 тощо), редакція буде оперативно інформувати про такі зміни.

Наостанок запрошуємо вас приєднатись до відкритої телеграм-спільноти «Оборонні закупівлі»:

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО