Змінилась кошторисна заробітна плата: чи можна внести зміни в договір про закупівлю згідно з Особливостями

Віта Аністратенко
2899
8 Листопада 2023
Змінилась кошторисна заробітна плата: чи можна внести зміни в договір про закупівлю згідно з Особливостями
2899
8 Листопада 2023

Чи можна за Особливостями внести зміни до договору про закупівлю робіт в частині кошторисної заробітної плати? Поглянемо далі.

Під час здійснення закупівель робіт замовники, зокрема, керуються Настановою з визначення вартості будівництва, затвердженою наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281 (далі — Настанова з визначення вартості будівництва), та Особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).

З метою встановлення єдиного механізму розрахунку розміру кошторисної заробітної плати, який враховується при визначенні вартості будівництва об’єктів, що споруджуються із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, наказом Мінрегіону від 20.10.2016 № 281 було затверджено Порядок розрахунку розміру кошторисної заробітної плати, який враховується при визначенні вартості будівництва об’єктів (далі — Порядок). Останні зміни до Порядку вносились ще у 2018 році.

Читайте також «Настанова з визначення вартості будівництва: огляд третіх змін за наказом від 22.09.2023».

Що варто знати замовникам при складанні інвесторської кошторисної документації

Розмір кошторисної заробітної плати, який враховується при складанні інвесторської кошторисної документації (на стадії розроблення проєктної документації), визначається замовником (інвестором) у складі вихідних даних на проєктування для звичайних умов будівництва за розрядом складності робіт 3,8, але не нижче ніж середньомісячна заробітна плата у будівництві (у розрахунку на одного штатного працівника) за попередній звітний рік, що оприлюднюється центральним органом виконавчої влади в галузі статистики, збільшена на прогнозний індекс споживчих цін на поточний рік (у середньому до попереднього року), який є складовою основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України, що схвалюються Кабінетом Міністрів України.

Так, згідно з Порядком, чинним з 04.09.2018, розмір кошторисної заробітної плати, який враховується при складанні інвесторської кошторисної документації, визначається замовником, але не нижче ніж середньомісячна заробітна плата у будівництві (у розрахунку на одного штатного працівника) за попередній звітний рік, що оприлюднюється центральним органом виконавчої влади в галузі статистики.

Приклад розрахунку

За інформацією з сайту Державної служби статистики, середньомісячна заробітна плата у будівництві (у розрахунку на одного штатного працівника) за 2022 рік становить 9 781 грн. Такий показник слід збільшити на прогнозний індекс споживчих цін на поточний рік (у середньому до попереднього року). Згідно з постановою КМУ № 586 від 31.05.2021 прогнозний індекс споживчих цін на 2023 рік становить 106 %. Таким чином:

                                        9 781 грн х 106 % = 10 367,86 грн

Отже, величина, нижче якої не може бути розмір кошторисної заробітної плати, визначається з використанням даних щодо середньомісячної заробітної плати у будівництві за попередній звітний рік та прогнозного індексу споживчих цін на поточний рік (за сценарієм 1).

Відповідно до листа Мінрегіону № 8/15.3/298-19 від 13.02.2019, інформація щодо середньомісячної заробітної плати за видами економічної діяльності, зокрема у будівництві, за період з початку року (у розрахунку на одного штатного працівника) оприлюднюється на офіційному вебсайті Державної служби статистики України у розділі «Статистична інформація», рубриці «Демографічна та соціальна статистика», категорії «Ринок праці», підкатегорії «Оплата праці та соціально-трудові відносини».

Прогнозні показники індексів споживчих цін містяться в прогнозах економічного і соціального розвитку України на відповідний рік, які схвалюються постановами Кабінету Міністрів України. Рішення щодо розміру кошторисної заробітної плати приймається замовником будівництва або інвестором (розпорядником коштів).

Рекомендуємо також завантажити шпаргалку щодо визначення предмета закупівель робіт, послуг з поточного ремонту, авторського та технічного нагляду.

Що варто знати учасникам процедури закупівлі щодо розміру кошторисної заробітної плати

Визначення розміру кошторисної заробітної плати при складанні ціни пропозиції учасника (підрядника) торгів (договірної ціни) здійснюється учасником з огляду на середньомісячну заробітну плату одного працівника в режимі повної зайнятості, яку учасник планує отримувати на об’єкті будівництва.

У разі необхідності виконання будівельних робіт в умовах, відмінних від звичайних умов здійснення будівництва (надурочний час, вечірній та нічний час тощо), додатково враховуються доплати та надбавки, встановлені законодавством.

Учасники закупівель можуть завантажити:

  1. Шпаргалку щодо отримання права на виконання будівельних робіт;
  2. Шпаргалку щодо отримання дозволу на виконання будівельних робіт.

Які зміни можна тепер вносити на підставі пункту 19 Особливостей до кошторисної заробітної плати

Згідно з пунктом 19 Особливостей істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпункту 13 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:

  1. зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;
  2. погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення;
  3. покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
  4. продовження строку дії договору про закупівлю та / або строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
  5. погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг);
  6. зміни ціни в договорі про закупівлю у зв’язку зі зміною ставок податків і зборів та / або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування — пропорційно до зміни таких ставок та / або пільг з оподаткування, а також у зв’язку із зміною системи оподаткування пропорційно до зміни податкового навантаження внаслідок зміни системи оподаткування;
  7. зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS, регульованих цін (тарифів), нормативів, середньозважених цін на електроенергію на ринку «на добу наперед», що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;
  8. зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини шостої статті 41 Закону.

Отже, як і раніше, жодна з підстав для внесення змін до істотних умов договору про закупівлю, що передбачена Особливостями, не дозволяє внести зміни до договору про закупівлю в частині зміни розміру заробітної плати.

Таким чином, при взаєморозрахунках за обсяги виконаних будівельних робіт розмір кошторисної заробітної плати визначається з огляду на розмір, передбачений у договірній ціні, окрім випадків, передбачених законодавством та договором підряду про закупівлю.

Дуже корисною може стати для вас стаття «Додаткові угоди в публічних закупівлях: аналіз кожної підстави для внесення змін до істотних умов договору».

Висновок

Як і раніше, жодна з підстав, що перелічена в пункті 19 Особливостей для внесення змін до істотних умов договору про закупівлю, не дозволяє внести зміни до договору про закупівлю в частині зміни розміру заробітної плати.

Нагадаємо: у разі виникнення необхідності внесення змін до договору про закупівлю в частині розрахунку розміру кошторисної заробітної плати, який враховується при складанні інвесторської кошторисної документації, і замовник, і учасник можуть вільно звернутися до органу, який є компетентним у наданні роз’яснень відповідно до законодавства, щодо застосування норм законодавства і можливості їх застосування при виконанні контракту.

Читайте також:

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО